مراحل روتین پوستی

۱۱ مرحله روتین پوستی صبحگاهی و شبانه ( قدم به قدم) 

تصویر پروفایل کانال روتین پوستی
در این مقاله می‌خوانید

همه ما خواهان پوستی سالم، درخشان و شاداب هستیم. اما رسیدن به این هدف به تلاش و تعهد نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای پوست خود انجام دهید، ایجاد یک روتین پوستی مناسب است.

روتین مراقبت از پوست مجموعه‌ای از اقدامات منظم است که برای پاکسازی، آبرسانی و محافظت از پوست انجام می‌شود. این روتین می‌تواند شامل مراحل مختلفی مانند شستشو، لایه برداری، تونر، سرم، مرطوب کننده و ضد آفتاب باشد.

انتخاب محصولات مناسب و انجام صحیح مراحل روتین پوستی، نقشی کلیدی در سلامت و زیبایی پوست شما ایفا می‌کند. در این مقاله، به شما در ایجاد یک روتین مراقبت از پوست مناسب، متناسب با نوع پوست و نیازهایتان کمک خواهیم کرد.

با ما همراه باشید تا با جدیدترین روش‌ها و محصولات مراقبت از پوست آشنا شده و راز داشتن پوستی درخشان و شاداب را کشف کنید.

روتین پوستی صبحگاهی

روتین مراقبت از پوست در صبح بر پیشگیری و محافظت تمرکز دارد. قرار است صورت شما در معرض محیط بیرون قرار گیرد، بنابراین مراحل ضروری شامل مرطوب کننده و ضد آفتاب است.

  • شوینده: از آن برای پاک کردن آلودگی و باقی مانده‌هایی که در طول شب ایجاد شده است، استفاده کنید. 
  • مرطوب کننده: این محصول پوست را آبرسانی می‌کند و می‌تواند به شکل کرم، ژل یا بالم باشد. 
  • ضد آفتاب: برای محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب خورشید ضروری است.

مرحله ۱: پاک کننده روغنی

ماهیت: شوینده‌ها به دو شکل هستند: بر پایه آب و بر پایه روغن. نوع روغنی برای حل کردن چربی تولید شده توسط پوست شما در نظر گرفته شده است.

نحوه استفاده: برخی از پاک کننده‌های روغنی روی پوست مرطوب بهتر عمل می‌کنند. در حالی که برخی دیگر روی پوست خشک نتیجه بخش هستند. قبل از استفاده مقدار کمی از آن را روی پوست خود بزنید، دستورالعمل‌ها را بخوانید. روی پوست ماساژ دهید و سپس کاملا با آب بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.

صرف نظر از استفاده: اگر پوست شما چرب یا مختلط است و پاک کننده شما فقط حاوی روغن است (به جای مخلوطی از روغن و سورفکتانت‌ها و امولسیفایرها)، با استفاده از این روش چربی پوست شما افزایش می‌یابد، پس بهتر است از روی این مرحله ( پاک کننده روغنی) عبور کنید.

نکات ضروری: برای چند روز روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید و ببینید پوستتان چگونه واکنش نشان می‌دهد. اگر دچار آکنه کیستیک هستید، قبل از تغییر به پاک کننده روغنی با متخصص پوست خود صحبت کنید.

مزایا: پاک کننده‌های روغنی می‌توانند خاصیت پاک کنندگی بالاتری داشته باشند. آن‌ها می‌توانند منافذ را باز کنند و حتی آرایش ضد آب را نیز پاک کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که پاک‌کننده‌های روغنی در مقایسه با سایر روش‌ها ممکن است در پاک کردن ضد آفتاب ضد آب عملکرد بهتری داشته باشند.

معایب: شواهد تجربی نشان می‌دهد که ممکن است یک دوره اولیه پاکسازی ۱ تا ۲ هفته‌ای وجود داشته باشد که در آن ممکن است با پاک شدن چربی قدیمی روی پوستتان دچار جوش شوید.

مرحله ۲: پاک کننده بر پایه آب

ماهیت: این پاک کننده‌ها به طور عمده حاوی سورفکتانت هستند، سورفکتانت‌ها موادی هستند که به آب اجازه می‌دهند تا کثیفی و عرق را پاک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند چربی‌هایی که توسط پاک کننده روغنی جمع آوری شده‌اند را از بین ببرند.

نحوه استفاده: روی پوست مرطوب ماساژ دهید و سپس با آب بشویید و خشک کنید.

صرف نظر از استفاده: اگر نمی‌خواهید پوست خود را دو مرحله تمیز کنید و پاک کننده روغنی شما حاوی سورفکتانت‌هایی است که به اندازه کافی کثیفی و آلودگی را از بین می‌برد.

نکات ضروری: به دنبال پاک کننده‌ای با PH خنثی یا پایین باشید، زیرا مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که این نوع پاک کننده‌ها ممکن است برای پوست شما کم‌تر تحریک‌کننده باشند.

مزایا: پاک کننده‌های ملایم بر پایه آب ممکن است به جلوگیری از جوش در افراد دارای پوست چرب یا مستعد آکنه کمک کند.

معایب: سورفکتانت‌های خشن‌تر می‌توانند باعث خشکی پوست شوند و به سد دفاعی طبیعی پوست آسیب برسانند.

مرحله ۳: تونر یا قابض کننده 

ماهیت: تونرها برای احیا و آبرسانی پوست و همچنین حذف سلول‌های مرده و آلودگی باقی‌مانده پس از شستشو طراحی شده‌اند. قابض کننده محصولی حاوی الکل است که برای رفع چربی اضافی استفاده می‌شود.

نحوه استفاده: بلافاصله پس از شستشو، تونر را به‌صورت مستقیم روی پوست بزنید یا روی یک پد پنبه‌ای بریزید و با حرکات دورانی روی صورت بکشید.

صرف نظر از استفاده: پوست شما خشک است.

نکات ضروری: از تونرهای با میزان الکل بالا خودداری کنید زیرا می‌توانند پوست شما را تحریک کنند.

مزایا: تونرها و قابض کننده‌ها می‌توانند به کوچک کردن منافذ و پاک کردن آلودگی‌های باقی‌مانده پس از شستشو کمک کنند.

معایب: استفاده بیش از حد از تونرهای حاوی الکل می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

مرحله ۴: سرم آنتی اکسیدان

ماهیت: سرم‌ها حاوی غلظت بالایی از مواد مغذی خاص هستند. یک سرم حاوی آنتی اکسیدان از پوست در برابر آسیب ناشی از مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. ویتامین‌های C و E آنتی اکسیدان‌های رایجی هستند که برای بهبود بافت و استحکام پوست استفاده می‌شوند. سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در محصولات مراقبتی پوست عبارتند از چای سبز، رزوراترول و کافئین.

نحوه استفاده: چند قطره از آن را روی صورت و گردن خود بزنید.

نکات ضروری: قبل از استفاده از هر محصول جدید، آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید تا ببینید روی پوست شما و با سایر محصولات روتین شما چگونه عمل می‌کند.

مزایا: سرم‌های آنتی اکسیدان می‌توانند به کاهش قرمزی، چین و چروک و آسیب به پوست کمک کنند.

معایب: برخی از سرم‌ها، مانند آن‌هایی که حاوی اسید هستند، ممکن است در صورت ترکیب با سایر محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید، باعث تحریک پوست شوند.

مرحله ۵: درمان موضعی جوش

ماهیت: اگر جوش سر سفید دارید، ابتدا به دنبال محصولی ضد التهاب برای رفع آن باشید، سپس برای از بین بردن باقی‌مانده جوش از یک محصول خشک کننده موضعی استفاده کنید. هر چیزی که زیر پوست باشد کیست محسوب می‌شود و به محصولی نیاز دارد که عفونت داخلی را هدف قرار دهد.

نحوه استفاده: با یک گوش پاک کن مرطوب هرگونه محصول مراقبت از پوست را از روی جوش پاک کنید. مقدار کمی از محصول درمانی  را روی آن بزنید و بگذارید خشک شود.

صرف نظر از این مرحله: جوش ندارید یا می‌خواهید بگذارید به طور طبیعی بهبود پیدا کند.

نکات ضروری: از مصرف درمان‌های موضعی جوش بر روی زخم‌های باز خودداری کنید.

مزایا: درمان‌های آکنه می‌توانند التهاب، قرمزی و درد را کاهش دهند.

معایب: ممکن است پوست به ترکیبات قوی‌تر موجود در این محصولات واکنش نشان دهد. همیشه یک محصول جدید را به تدریج وارد روتین پوستی خود کنید و پوست خود را زیر نظر داشته باشید.

مرحله ۶: کرم دور چشم

ماهیت: پوست اطراف چشم نازک‌تر و حساس‌تر است. همچنین مستعد علائم پیری مانند خطوط ریز، پف زیر چشم و تیرگی است. یک کرم دور چشم خوب می‌تواند این ناحیه را روشن، صاف و سفت کند، اما مشکلات را به طور کامل برطرف نمی‌کند.

نحوه استفاده: مقدار کمی از آن را با انگشت حلقه خود به ناحیه چشم بزنید.

صرف نظر از این مرحله: اگر مرطوب کننده و سرم شما حاوی فرمول موثر بوده، بدون عطر هستند و برای ناحیه چشم مناسب هستند.

نکات ضروری: فقط از مقدار کمی استفاده کنید و به طور مرتب آن را پاک کنید. پاک نکردن کرم دور چشم از این ناحیه حساس ممکن است باعث مسدود شدن منافذ شود.

مزایا: کرم‌های دور چشم برای پوست حساس اطراف چشم طراحی شده‌اند و می‌توانند به کاهش علائم پیری مانند چین و چروک و تغییر رنگ کمک کنند.

معایب: اگر کرم دور چشم وارد چشم شما شود، ممکن است باعث سوزش شود.

مرحله ۷: روغن صورت سبک

ماهیت: هرچه محصول سبک‌تر باشد، باید زودتر آن را استفاده کنید. روغن‌های قابل جذب، سبک هستند و به همین دلیل باید قبل از مرطوب کننده استفاده شوند. این روغن‌ها به خصوص برای پوست‌هایی که علائم خشکی، پوسته پوسته شدن یا کم آبی دارند، مفید هستند.

نحوه استفاده: چند قطره از آن را روی نوک انگشتان خود بریزید. قبل از اینکه به آرامی روی صورت خود بزنید، آن‌ها را به هم مالیده تا کمی گرم شوند.

صرف نظر از این مرحله: اگر روتین مراقبت از پوستی با مراحل کم را ترجیح می‌دهید. 

نکات ضروری: قبل از استفاده از ضد آفتاب، اجازه دهید روغن صورت شما کاملا جذب شود. برخی از روغن‌های صورت ممکن است ضد آفتاب شما را حل کنند.

مزایا: روغن‌های صورت به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند.

معایب: روغن‌ها ممکن است باعث جوش در افراد دارای پوست چرب شوند.

مرحله ۸: مرطوب کننده

ماهیت: مرطوب کننده پوست را نرم و لطیف می‌کند. اگر پوست خشکی دارید، از نوع کرم یا بالم مرطوب کننده استفاده کنید. کرم‌های غلیظ‌تر برای پوست‌های معمولی یا مختلط بهتر عمل می‌کنند و برای پوست‌های چرب، لوسیون‌ها و ژل‌ها توصیه می‌شوند. ترکیبات موثر در این محصولات شامل گلیسیرین، سرامیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها و پپتیدها است.

نحوه استفاده: مقدار کمی بزرگتر از یک نخود از آن برداشته و با دستانتان گرم کنید. ابتدا روی گونه‌ها و سپس با حرکات رو به بالا روی کل صورت بمالید.

صرف نظر از این مرحله: اگر تونر یا سرم شما به اندازه کافی پوستتان را مرطوب می‌کند. این امر به خصوص برای افراد دارای پوست چرب صادق است.

نکات ضروری: مرطوب کننده را با دست‌های تمیز بزنید، به خصوص اگر از نوعی استفاده می‌کنید که انگشت خود را داخل آن فرو می‌برید. استفاده از دست‌های آلوده باعث انتقال آلودگی و حتی باکتری به مرطوب کننده می‌شود.

مزایا: مرطوب کردن منظم پوست می‌تواند با محافظت از سد دفاعی پوست به جلوگیری از جوش و سایر مشکلات پوستی کمک کند.

معایب: استفاده از مرطوب کننده خیلی چرب بدون پاکسازی مناسب ممکن است منجر به ایجاد میلیا (برجستگی‌های سفید کوچک) روی پوست شود.

مرحله ۹: روغن صورت سنگین

ماهیت: روغن‌هایی که زمان بیشتری برای جذب نیاز دارند یا غلیظ‌تر هستند در دسته روغن‌های سنگین قرار می‌گیرند. این نوع روغن‌ها برای پوست‌های خشک ایده‌آل هستند و باید بعد از مرطوب کننده برای حبس کردن تمام مواد مغذی استفاده شوند.

نحوه استفاده: همان روشی را که برای روغن سبک استفاده کردید، دنبال کنید.

صرف نظر از این مرحله: اگر نمی‌خواهید ریسک مسدود شدن منافذ پوست خود را بالا ببرید.

مزایا: این روغن‌ها پوست شما را مرطوب کرده و رطوبت حاصل از سایر مراحل روتین مراقبت از پوست را حفظ می‌کنند.

معایب: روغن‌های سنگین ممکن است باعث ایجاد جوش در افراد دارای پوست مستعد آکنه شوند.

مرحله ۱۰: ضد آفتاب

ماهیت: ضد آفتاب آخرین مرحله در روتین مراقبت از پوست صبحگاهی شماست. ضد آفتاب نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد، بلکه با مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش مضر، علائم پیری را نیز کاهش می‌دهد. انجمن سرطان آمریکا (American Cancer Society) انتخاب ضد آفتاب با طیف اثر گسترده با SPF ۳۰ یا بالاتر را که در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند، توصیه می‌کند.

نحوه استفاده: به طور کامل روی صورت خود پخش کنید و ماساژ دهید. مطمئن شوید که ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه آن را بزنید. هرگز روی ضد آفتاب از محصولات مراقبت پوستی دیگر استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند خاصیت محافظتی ضد آفتاب را کاهش دهد.

نکات ضروری: در هنگام گذراندن وقت در زیر نور خورشید، هر ۲ ساعت ضد آفتاب را روی صورت و بدن خود تجدید کنید.

مزایا: استفاده از ضد آفتاب به همراه سایر اقدامات احتیاطی مانند کلاه گذاشتن و قرار گرفتن در سایه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کند.

معایب: برخی از ضد آفتاب‌ها ممکن است باعث واکنش‌های پوستی شوند، بنابراین قبل از استفاده از آن روی کل بدن، در ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید. برخی از فرمول‌ها ممکن است در صورت شنا در آب اقیانوس برای موجودات دریایی مانند صخره‌های مرجانی مضر باشند. برای انتخاب بهترین محصول برای نیازهای خود، حتما برچسب روی آن را بخوانید.

مرحله ۱۱: کرم پودر یا سایر محصولات آرایشی با پوشش دهی

ماهیت: اگر می‌خواهید آرایش کنید، زیرسازی به شما پوستی صاف و یکدست می‌دهد. می‌توانید برای زیرسازی از کرم پودر که به صورت کرم، مایع یا پودر وجود دارد، یا از مرطوب کننده رنگی سبک یا BB کرم استفاده کنید.

نحوه استفاده: برای آرایش از برس یا اسفنج استفاده کنید. از مرکز صورت شروع کرده و به سمت بیرون پخش کنید. برای اینکه لبه‌ها به طور یکدست ترکیب شوند، از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید.

صرف نظر از این مرحله: اگر ترجیح می‌دهید آرایش نکنید.

نکات ضروری: تاریخ انقضای کرم پودر خود را بررسی کنید. بسیاری از کرم پودرها از زمان باز شدن، ۶ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارند.

مزایا: کرم پودرها پوششی سبک تا زیاد را برای لکه‌ها، رنگ پوست ناهموار و موارد دیگر ارائه می‌دهند.

معایب: برای برخی افراد، پوشاندن پوست با آرایش می‌تواند باعث ایجاد جوش شود.

روتین پوستی شبانه 

شب زمان ترمیم پوست از آسیب‌های وارده در طول روز است. در این دوره می‌توانید از محصولاتی با غلظت بیشتر استفاده کنید. همچنین شب، زمان مناسبی برای استفاده از محصولاتی است که پوست را به نور خورشید حساس می‌کنند، از جمله اسکراب‌های فیزیکی و لایه بردارهای شیمیایی.

مراحل روتین شبانه:

  • پاک کننده آرایش: این محصول آرایش را به طور کامل پاک می‌کند، حتی باقیمانده‌هایی که قابل مشاهده نیستند.
  • شوینده: این محصول هرگونه آلودگی باقی مانده روی پوست را از بین می‌برد.
  • درمان موضعی جوش: می‌توانید به طور موثر جوش‌ها را در شب با محصولات ضد التهاب و خشک کننده درمان کنید.
  • کرم شب یا ماسک خواب: یک مرطوب کننده غنی‌تر به ترمیم پوست کمک می‌کند.

مرحله ۱: پاک کننده آرایش روغنی

ماهیت: پاک کننده آرایش روغنی علاوه بر حل کردن چربی‌های طبیعی تولید شده توسط پوست شما، می‌تواند مواد روغنی موجود در آرایش را نیز تجزیه کند.

نحوه استفاده: دستورالعمل‌های اختصاصی محصول را دنبال کنید. ممکن است به شما توصیه شود که پاک کننده آرایش را روی پوست مرطوب یا خشک بزنید. پس از استفاده، آن را ماساژ دهید تا پوست تمیز شود، سپس با آب بشویید.

صرف نظر از این مرحله:  اگر آرایش نمی‌کنید، پوست چرب دارید و ترجیح می‌دهید از یک محصول پاک کننده بر پایه آب استفاده کنید.

نکات ضروری: حتما دستورالعمل‌های پاک کننده آرایش روغنی خود را بخوانید، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است به شما توصیه کنند پس از این مرحله از نوع دیگری از پاک کننده یا میسلار واتر برای پاک کردن باقی مانده آرایش استفاده کنید.

مزایا: استفاده از پاک کننده آرایش به پاک شدن باقیمانده مواد آرایشی و ناخالصی‌ها از پوست شما کمک می‌کند.

معایب: پاک نشدن کامل چربی اضافی پوست ممکن است باعث مسدود شدن منافذ شود.

مرحله ۲: پاک کننده بر پایه آب

ماهیت: پاک کننده‌های بر پایه آب با آرایش و آلودگی روی پوست واکنش نشان می‌دهند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که همه چیز با آب شسته شود.

نحوه استفاده: دستورالعمل‌های محصول را دنبال کنید. به طور معمول، شما آن را روی پوست مرطوب می‌زنید، ماساژ می‌دهید و سپس آبکشی می‌کنید.

صرف نظر از این مرحله: اگر شستشوی دو مرحله‌ای برای شما مناسب نیست.

نکات ضروری: فرمول ملایم با PH پایین یا خنثی را انتخاب کنید. این موارد به حفظ سلامت سد دفاعی طبیعی پوست شما کمک می‌کنند. هنگام شستشو از اسکراب شدید پوست خودداری کنید. استفاده از نیروی زیاد می‌تواند پوست شما را تحریک کند.

مزایا: شستشوی دو مرحله‌ای می‌تواند به پاک کردن هرگونه باقی مانده‌ای که توسط پاک کننده آرایش یا پاک کننده روغنی شما باقی مانده است، کمک کند.

معایب: ممکن است برخی از فرمول‌ها حاوی ترکیباتی باشند که پوست شما را خشک کنند. در صورت خشکی یا تحریک، محصول دیگری را انتخاب کنید.

مرحله ۳: اسکراب یا ماسک خاک رس

ماهیت: اسکراب سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و در عین حال منافذ را پاکسازی می‌کند. ماسک‌های خاک رس نیز برای رفع گرفتگی منافذ عمل می‌کنند، اما همچنین می‌توانند چربی اضافی پوست را جذب کنند. بهتر است این ماسک‌ها را در شب استفاده کنید تا آلودگی‌های باقی‌مانده را از بین ببرید و به پوست کمک کنید تا سایر محصولات را جذب کند.

نحوه استفاده: اسکراب‌ها روش‌های استفاده متفاوتی دارند، بنابراین دستورالعمل‌های محصول را دنبال کنید. برای ماسک‌های خاک رس، یک یا دو بار در هفته، ماسک را روی کل صورت یا نواحی مشکل‌دار بزنید. به مدت زمان توصیه شده روی محصول بگذارید بماند، سپس با آب گرم بشویید و به آرامی خشک کنید.

صرف نظر از این مرحله: پوست شما در حال حاضر تحریک شده است.

نکات ضروری: طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD)، به خصوص اگر پوست حساسی دارید، از مصرف بیش از حد اسکراب‌های فیزیکی و شیمیایی خودداری کنید. در صورت بروز هرگونه تحریک پوستی استفاده از محصول را متوقف کنید. اسکراب‌ها ممکن است حساسیت شما به نور خورشید را تحت تاثیر قرار دهند، بنابراین بعد از اسکراب حتما در طول روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

مزایا: اسکراب سلول‌های مرده پوست را از سطح پوست شما پاک می‌کند. برخی از اسکراب‌های شیمیایی همچنین می‌توانند ناخالصی‌ها را از لایه‌های عمیق‌تر پوست شما پاک کرده و از ایجاد جوش جلوگیری کنند.

معایب: برخی از اسکراب‌های فیزیکی، مانند اسکراب‌هایی که حاوی شکر یا نمک درشت هستند، ممکن است روی پوست‌های حساس ساییدگی ایجاد کرده و باعث تحریک شوند. اگر محصولی باعث تحریک پوست شما شد، مصرف آن را متوقف کنید و بعد از اینکه پوستتان بهبود یافت، آن را با گزینه دیگری جایگزین کنید.

مرحله ۴: اسپری آبرسان یا تونر

ماهیت: اسپری آبرسان یا تونر نشان‌دهنده پایان روتین پاکسازی شبانه شماست. وب‌سایت DermNet NZ می‌گوید شما باید به دنبال ترکیبات جاذب رطوبت مانند اسید لاکتیک، اسید هیالورونیک و گلیسیرین باشید تا رطوبت پوست را به طور واقعی افزایش دهید.

نحوه استفاده: اسپری‌ها را روی صورت خود اسپری کنید. برای تونرها، محصول را روی یک پد پنبه‌ای بمالید و روی پوست بکشید.

نکات ضروری: از مصرف بیش از حد تونرهای حاوی الکل زیاد خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک یا آسیب به سد دفاعی پوست شما شوند.

مزایا: تونرها می‌توانند به پاک کردن باقی‌مانده سایر مراحل روتین شما کمک کرده و PH پوست شما را متعادل کنند.

معایب: محصولات حاوی الکل ممکن است در افراد با پوست حساس باعث تحریک شوند.

مرحله ۵: لایه بردار اسیدی

ماهیت: ریختن اسید روی صورتتان شاید ترسناک به نظر برسد، اما این روش درمانی پوست می‌تواند گردش سلولی را تقویت کند. برای افراد مبتدی، اسید گلیکولیک مناسب است. گزینه‌های دیگر شامل اسید سالیسیلیک برای مبارزه با آکنه و اسید هیالورونیک برای آبرسانی می‌شوند. به مرور زمان، باید شاهد درخشندگی و یکدست شدن بیشتر پوست خود باشید.

نحوه استفاده: با یک بار در هفته شروع کنید و به مرور به استفاده هر شب برسید. حداقل ۲۴ ساعت قبل از اولین استفاده، تست حساسیت انجام دهید. چند قطره از محلول را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و روی صورت بکشید. حتما از اعمال محصول روی ناحیه چشم خودداری کنید.

صرف نظر از این مرحله: پوست بسیار حساسی دارید یا به اسید خاصی حساسیت نشان می‌دهید.

نکات ضروری: یک لایه بردار اسیدی متناسب با نیاز پوست خود انتخاب کنید.

مزایا: طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۱، اسیدها می‌توانند به کاهش علائم پیری، جای زخم و آکنه کمک کرده و رنگ پوست شما را یکدست کنند.

معایب: اسیدها ممکن است پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کنند. حتما بعد از استفاده از لایه بردار اسیدی در طول روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

مرحله ۶: سرم‌ها و اسانس‌ها

ماهیت: سرم‌ها مواد مغذی قوی را مستقیما به پوست می‌رسانند. اسانس به سادگی یک نسخه رقیق‌شده‌تر از سرم است. ویتامین E برای پوست‌های خشک عالی است، در حالی که آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند عصاره چای سبز را می‌توان روی پوست‌های کدر استفاده کرد. اگر مستعد جوش هستید، رتینول یا ویتامین C را امتحان کنید.

نحوه استفاده: ۲۴ ساعت قبل از استفاده از یک سرم یا اسانس جدید، تست حساسیت انجام دهید. اگر پوستتان خوب به نظر می‌رسد، محصول را روی دست خود ریخته و به پوست خود فشار دهید. می‌توانید چندین محصول را روی هم بزنید. فقط قبل از محصولات حاوی روغن، از محصولات حاوی آب استفاده کنید و بین هر کدام حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید.

نکات ضروری: سرمی انتخاب کنید که نیازهای پوست شما را برآورده کند، چه محصولی باشد که روی ضد پیری، آبرسانی، درخشندگی یا کاهش لکه‌ها تمرکز دارد.

مزایا: سرم‌ها فواید بسیار متمرکزی برای پوست به ارمغان می‌آورند. به دلیل نوع فرمول آن‌ها، مقدار بیشتری از محصول به سطح پوست شما نفوذ می‌کند.

معایب: بعضی از سرم‌ها می‌توانند گران باشند، اما برای بهره‌مندی از مزایای آن‌ها نیازی نیست که هزینه زیادی صرف کنید. همچنین به یاد داشته باشید که در مقایسه با مرطوب کننده، فقط مقدار کمی از سرم را استفاده می‌کنید، بنابراین با مقدار کم هم نتیجه خوبی می‌گیرید.

مرحله ۷: درمان موضعی جوش

ماهیت: محصولات ضد التهاب برای جوش‌های سر سفید مناسب هستند. سپس از یک درمان خشک کننده جوش استفاده کنید. محصولات خشک کننده قابل مشاهده برای استفاده در شب عالی هستند.

نحوه استفاده: مطمئن شوید پوست تمیز است. مقدار کمی از محصول را بزنید و بگذارید تا خشک شود.

صرف نظر از این مرحله: اگر جوش ندارید.

نکات ضروری: خودتان جوش، لک و جوش‌های سر سفید را فشار ندهید. انجمن پوست آمریکا (AAD) می‌گوید این کار می‌تواند باعث ایجاد جای زخم، ورود باکتری به پوست و همچنین فشار چرک به لایه‌های عمیق‌تر پوست شود. اگر در مدت ۴ تا ۶ هفته بهبودی مشاهده نکردید، با یک متخصص پوست صحبت کنید.

مزایا: محصولات درمانی می‌توانند باعث ایجاد تفاوت قابل توجهی شوند.

معایب: به خصوص اگر پوست حساسی دارید، گاهی اوقات ممکن است پوسته پوسته شدن، قرمزی یا تحریک ایجاد شود.

مرحله ۸: سرم یا ماسک آبرسان

ماهیت: برخی از محصولات می‌توانند منافذ را مسدود کنند، اما سرم‌های آبرسان جزو آن‌ها نیستند. این سرم‌ها با قابلیت رطوبت رسانی فوق العاده، برای پوست‌های خشک عالی هستند.

نحوه استفاده: این آبرسان‌های قدرتمند می‌توانند در اشکال مختلفی عرضه شوند. برخی به صورت سرم هستند، برخی دیگر ماسک‌های غلیظ‌تر هستند و برخی دیگر حتی برای ماندن روی پوست در طول شب طراحی شده‌اند. در صورت شب ماندن، آن‌ها را در انتهای روتین خود استفاده کنید. فقط کافیست دستورالعمل‌های روی بسته را دنبال کنید.

نکات ضروری:  قبل از استفاده، ماسک ورقه‌ای را در یخچال قرار دهید تا از مزایای ضد التهابی بیشتری بهره‌مند شوید.

مزایا: ماسک، مواد مفید و آبرسان را در تماس نزدیک با پوست شما نگه می‌دارد و می‌تواند چربی اضافی را از بین ببرد.

معایب: مانند سایر محصولات جدید مراقبت از پوست، قبل از استفاده از ماسک آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید، زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای باشد که پوست شما را تحریک کند.

مرحله ۹: کرم دور چشم

ماهیت: یک کرم دور چشم غنی‌تر در شب می‌تواند به بهبود مشکلات ظاهری مانند خستگی و خطوط ریز کمک کند. به دنبال محصولاتی با غلظت بالای پپتیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها باشید.

نحوه استفاده: مقدار کمی از کرم را دور چشم زده و به آرامی ضربه بزنید.

صرف نظر از این مرحله: اگر مرطوب کننده یا سرم شما به طور ایمن و موثر در ناحیه زیر چشم قابل استفاده است.

نکات ضروری: کرم دور چشم را با دست‌های تمیز یا اپلیکاتور تمیز بزنید و به جای مالش، به آرامی روی پوست ضربه بزنید، زیرا مالش می‌تواند باعث پیری و آسیب پوست شود.

مزایا: استفاده از کرم دور چشم در شب، فرصت نفوذ محصول به پوست را می‌دهد. بعلاوه، فرمول‌های خاص می‌توانند به افزایش تولید کلاژن و به تعویق انداختن علائم پیری کمک کنند.

معایب: کرم‌های دور چشم اختصاصی می‌توانند گران باشند. اما گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای نیز وجود دارد که می‌تواند برای پوست شما مفید باشد.

مرحله ۱۰: روغن صورت

ماهیت: روغن شبانه برای پوست خشک یا دهیدراته عالی است. عصر بهترین زمان برای استفاده از روغن‌های غلیظ‌تر است که ممکن است باعث درخشش ناخواسته روی پوست شوند.

نحوه استفاده: چند قطره را روی پوست بزنید. برای بهترین نتیجه، مطمئن شوید هیچ محصول دیگری روی آن استفاده نشده است.

نکات ضروری: صبح روز بعد به طور کامل پوست را تمیز کنید تا بقایای محصولات سنگین‌تر پاک شود.

مزایا: روغن‌ها ممکن است در طول روز بر اثربخشی ضد آفتاب شما تأثیر بگذارند، بنابراین استفاده در شب برای برخی محصولات ممکن است بهتر باشد.

معایب: روغن‌های سنگین‌تر ممکن است برای افراد با پوست چرب یا جوش دار مناسب نباشد. پوست هر فردی متفاوت است، بنابراین محصولی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.

مرحله ۱۱: کرم شب یا ماسک خواب

ماهیت: کرم‌های شب یک مرحله نهایی کاملا اختیاری هستند، اما می‌توانند مفید باشند. در حالی که کرم‌های روز برای محافظت از پوست طراحی شده‌اند، این مرطوب کننده‌های غلیظ به ترمیم سلولی کمک می‌کنند. از طرف دیگر، ماسک‌های خواب، سایر محصولات شما را روی پوست نگه می‌دارند و حاوی مواد آبرسان ملایمی هستند که می‌توان آن‌ها را در طول شب روی پوست نگه داشت.

نحوه استفاده: مقدار کمی از محصول را در دستان خود گرم کنید و سپس به طور مساوی روی صورت خود پخش کنید.

صرف نظر از این مرحله: اگر پوست شما در حال حاضر در بهترین وضعیت ظاهری قرار دارد.

نکات ضروری: قبل از استفاده یک کرم شبانه، مقدار کمی از محصول را تست کنید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می‌دهد.

مزایا: استفاده از کرم شب یا ماسک خواب به محصول زمان نفوذ به سد پوستی را می‌دهد.

معایب: برخی از افراد ممکن است از حس خوابیدن با محصولات سنگین‌تر روی پوست خوششان نیاید. در صورت تمایل، همچنان می‌توانید از فرمول سبک‌تر استفاده کنید.

سوالات رایج

۱. چه روتین مراقبت از پوستی برای پوست خشک مناسب است؟

اگر پوست شما خشک است، بر روی آبرسانی و داشتن یک سد پوستی سالم تمرکز کنید. مراحل ذکر شده در بالا را دنبال کنید اما محصولاتی را که ممکن است برای پوست شما خیلی خشن یا اسیدی باشند را با محصولاتی که به پوست شما آبرسانی می‌کنند و به آن کمک می‌کنند تا رطوبت را حفظ کند، جایگزین کنید.

۲. روتین مراقبت از پوست پایه و مبتدی چطور است؟

روتین مراقبت از پوست پایه نسبت به روتین‌های گسترده، مراحل کم‌تری دارد اما پوست شما را تمیز و سالم نگه می‌دارد. این مراحل می‌توانند بسته به نیازهای شما و زمانی که در اختیار دارید، متغیر باشند. به طور معمول، یک روتین اساسی شامل پاک کردن آرایش، شستن صورت، استفاده از لکه‌بر برای جوش‌ها، استفاده از ضد آفتاب در طول روز و استفاده از مرطوب کننده می‌شود.

۳. سن مناسب برای شروع روتین مراقبت از پوست چیست؟

هیچ وقت برای شروع یک روتین مراقبت از پوست زود یا دیر نیست. حتی کودکان هم می‌توانند با شستن صورت خود بعد از بیدار شدن و قبل از خواب و استفاده از ضد آفتاب در طول روز، از پوست خود مراقبت کنند.

اما، مراحل و محصولات خاص در روتین خود را بر اساس مشکلات پوستی و سن خود انتخاب کنید. برای مثال، نوجوانان ممکن است به روتینی نیاز داشته باشند که بر روی کنترل جوش و پوست چرب تمرکز کند. بزرگسالان ممکن است بیشتر روی محصولاتی تمرکز کنند که از پوست آن‌ها در برابر افزایش سن محافظت کند. روتینی بسازید که برای شما مناسب است.

مقالات مرتبط