۱۱ مورد از فواید سرم ویتامین سی که باید بدانید

در این مقاله می‌خوانید

آیا به دنبال راهی برای داشتن پوستی شاداب، صاف و درخشان هستید؟ سرم ویتامین C ممکن است معجزه ای باشد که به دنبال آن هستید!

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که فواید زیادی برای پوست دارد. این ویتامین می تواند به کاهش چین و چروک، لکه های تیره و هایپرپیگمنتاسیون کمک کند. همچنین به تولید کلاژن، پروتئینی که به پوست شما استحکام و خاصیت ارتجاعی می دهد، کمک می کند.

در این مقاله، به بررسی فواید شگفت انگیز سرم ویتامین C برای پوست می پردازیم.

۱. برای انواع پوست بی خطر است

ویتامین C از لحاظ ایمنی سابقه بسیار خوبی دارد. اکثر افراد می توانند برای مدت طولانی از ویتامین C موضعی استفاده کنند بدون اینکه عوارض جانبی خاصی را تجربه کنند.

بررسی تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که ویتامین C ممکن است در غلظت های بالاتر از ۲۰ درصد باعث تحریکات پوستی جزئی شود. به همین دلیل، غلظت آن در محصولات مراقبت از پوست اغلب بین ۱۰ تا ۲۰ درصد متغیر است.

همچنین استفاده از ویتامین C با سایر مواد فعال در محصولات مراقبت از پوست مانند اسیدهای هیدروکسی آلفا، رتینول و ضد آفتاب بی خطر است.

۲. آبرسان است

طبق بررسی تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷، بیشتر پوست و اندام های سالم حاوی غلظت بالایی از ویتامین C هستند که نشان می دهد ویتامین C از طریق گردش خون در بدن تجمع می یابد.

نویسندگان این بررسی اشاره کردند که ویتامین C موضعی به شکل اسید آسکوربیک بهترین نفوذ را به پوست دارد.

طبق بررسی انجام شده در سال ۲۰۲۲، منیزیم آسکوربیل فسفات، که نوع دیگری از مشتقات ویتامین C است و در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود، اثر آبرسانی روی پوست دارد. این ماده باعث کاهش TEWL (خروج آب از لایه اپیدرم) شده و به پوست شما اجازه می دهد تا رطوبت را بهتر حفظ کند.

طبق مطالعه ای در سال ۲۰۱۹، یک سرم آنتی آلودگی و آنتی اکسیدان حاوی عصاره Deschampsia antarctica، اسید فرولیک و ویتامین C، خروج آب از لایه اپیدرم را تا ۱۹ درصد کاهش داده و عملکرد سد دفاعی پوست را بهبود بخشیده است.

۳. روشن کننده است

ویتامین C می تواند به محو شدن لکه های تیره (در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد!) و صاف کردن سطح پوست برای کاهش کدری آن کمک کند. این کار باعث درخشش و جوانی پوست می شود.

بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که استفاده از ویتامین C باعث مهار تولید ملانین می شود. ملانین رنگدانه مسئول رنگ پوست است.

ویتامین C با مهار تولید ملانین می تواند به محو شدن لکه های تیره و هایپرپیگمنتاسیون کمک کند. همچنین ممکن است به روشن شدن ظاهر پوست شما کمک کند.

۴. به کاهش قرمزی و یکنواخت شدن رنگ پوست کمک می کند

بر اساس بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۵، ویتامین C همچنین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود به عنوان یک ماده ضد التهاب عمل می کند. این بدان معنی است که پوست شما را تسکین می دهد و می تواند پف را کاهش دهد.

خاصیت ضد التهابی ویتامین C ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث آسیب اکسیداتیو می شوند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از پاسخ التهابی ایمنی

همچنین خاصیت ضد التهابی ویتامین C می تواند به کاهش قرمزی کمک کند که این امر به نوبه خود می تواند رنگ چهره را یکنواخت تر کند.

کاهش ترکیبی لکه های تیره، قرمزی و التهاب باعث ایجاد رنگ پوستی صاف و یکدست می شود.

۵. به محو شدن هایپرپیگمنتاسیون کمک می کند

از آنجایی که ویتامین C مانع از تولید ملانین می شود، می تواند به طور واقعی هایپرپیگمنتاسیون را کاهش دهد.

هایپرپیگمنتاسیون – از جمله لکه های آفتاب، لکه های پیری و ملاسما – زمانی رخ می دهد که ملانین در نواحی خاصی از پوست بیش از حد تولید شود. همچنین ممکن است در مناطقی که آکنه بهبود یافته است رخ دهد.

ویتامین C با کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز، سنتز ملانین را مهار می کند. این ماده به طور گسترده در علم پوست برای کاهش رنگدانه لکه های هایپرپیگمنتاسیون روی پوست استفاده می شود.

اگرچه مطالعات محدود است ولی از ویتامین سی برای درمان هایپرپیگمنتاسیون لثه نیز استفاده شده است،.

6. گودی زیر چشم را کاهش می دهد

سرم های ویتامین سی می توانند با پر کردن و آبرسانی ناحیه زیر چشم به صاف شدن خطوط ریز کمک کنند.

اگرچه ویتامین C در کاهش کلی قرمزی موثرتر است، برخی افراد می گویند که می تواند به کاهش تغییر رنگ مرتبط با گودی زیر چشم کمک کند.

طبق یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۹ روی سه روش درمانی برای گودی های تیره، مزوتراپی ویتامین C منجر به بهبود قابل توجهی در رنگدانه های زیر چشم شد. با این حال، برخی از شرکت کنندگان نیز احساس سوزش گزارش کردند.

برخی از راه های دیگر برای کمک به خلاص شدن از شر پف زیر چشم شامل استفاده از کمپرس سرد و اضافه کردن رتینول به روتین مراقبت از پوست شما می شود.

از آنجایی که پوست زیر چشم نازک و حساس است، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که به طور خاص برای ناحیه زیر چشم طراحی شده اند.

۷. باعث تولید کلاژن می شود

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که به مرور زمان کاهش می یابد. سطوح پایین کلاژن می تواند منجر به ایجاد خطوط ریز و چین و چروک شود.

ویتامین C به خاطر تقویت تولید کلاژن از طریق فرایند سنتز کلاژن شناخته شده است. در واقع، سنتز کلاژن بدون ویتامین C نمی تواند اتفاق بیفتد.

این به این دلیل است که ویتامین C هم عامل کمکی ضروری برای دو آنزیمی است که برای سنتز کلاژن مورد نیاز هستند:

  • پرولیل هیدروکسیلاز که مولکول کلاژن را تثبیت می کند
  • لیزیل هیدروکسیلاز که استحکام ساختاری را فراهم می کند

شما همچنین می توانید از طریق رژیم غذایی خود تولید کلاژن را تقویت کنید.

۸. ممکن است به جلوگیری از افتادگی پوست کمک کند

تولید کلاژن به خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست مرتبط است. هنگامی که سطح کلاژن شما شروع به کاهش می کند، پوست شما نیز ممکن است شروع به افتادگی کند.

بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که استفاده از سرم ویتامین C ممکن است باعث افزایش تولید کلاژن شود و در نتیجه منجر به سفت شدن کلی پوست شود. این مورد برای افتادگی ناشی از افزایش سن طبیعی، آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو یا کاهش وزن شدید صادق است.

این بدان معناست که می تواند به کاهش افتادگی پوست کمک کند و پوست شما را سفت تر و خوش فرم تر نشان دهد.

۹. در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند

قرار گرفتن بیش از حد در معرض استرس اکسیدان از طریق آلاینده ها یا تابش ماوراء بنفش (UV) با کاهش سطح ویتامین C در پوست مرتبط است.

سطوح ویتامین C همچنین در پوست های بالغ یا آسیب دیده از نور خورشید کمتر است، اگرچه محققان هنوز در مورد علت یا معلول بودن آن مطمئن نیستند.

آسیب های ناشی از نور خورشید توسط مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود. اینها اتم هایی هستند که یک الکترون کم دارند. رادیکال های آزاد به دنبال اتم های دیگری هستند که بتوانند یک الکترون را از آنها “بدزدند” – و این می تواند منجر به آسیب قابل توجهی به پوست شود.

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها با “دادن” یک الکترون به این رادیکال های آزاد، از سلول های سالم پوست محافظت می کنند و آنها را بی اثر می کنند.

۱۰. ممکن است به تسکین آفتاب سوختگی کمک کند

بر اساس بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۷، ویتامین C علاوه بر به حداقل رساندن قرمزی، باعث تسریع در گردش سلولی می شود. این کار سلول های آسیب دیده را با سلول های جدید و سالم جایگزین می کند.

این بررسی همچنین اشاره می کند که استفاده موضعی از ویتامین C همراه با ویتامین E و سایر ترکیبات نشان داده است که آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش (آفتاب سوختگی) را کاهش می دهد. این ترکیب همچنین التهاب ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش را کاهش می دهد.

این نکته مهم است که تحقیقات نشان داده اند که استفاده از ویتامین C به تنهایی در کاهش آفتاب سوختگی فقط تا حدودی موثر است.

۱۱. به طور کلی به بهبود زخم کمک می کند

با توجه به تأثیر ویتامین C بر آفتاب سوختگی، جای تعجب نیست که استفاده موضعی از ویتامین C سرعت بهبود کلی زخم را افزایش دهد. بهبودی زخم، خطر التهاب، عفونت و زخم شدن را کاهش می دهد.

در واقع، کمبود این ویتامین کلیدی می تواند باعث شود زخم ها دیرتر بهبود یابند.

بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین C با افزایش سطح آنتی اکسیدان در بدن و پوست، تأثیر مثبتی بر بهبود و رشد پوست دارد.

این امر تا حدودی به این دلیل است که بهبود زخم با تشکیل کلاژن مرتبط است و ویتامین C تولید کلاژن را تقویت می کند.

جمع بندی

ویتامین C می تواند به بهبود جای جوش ها، کاهش هایپرپیگمنتاسیون و درخشش فوق العاده پوست شما کمک کند.

برای دستیابی به حداکثر اثر، ثبات کلیدی است، بنابراین آن را به روتین مراقبت از پوست خود به روشی که برای شما منطقی است اضافه کنید.

برخی از افراد برای بهره مندی از خاصیت محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش آن را صبح ها استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان سرم شبانه موثرتر می دانند. برخی دیگر آن را دو بار در روز استفاده می کنند.

در صورت بروز هرگونه تحریک یا ناراحتی، مصرف را قطع کنید.

مقالات مرتبط