مزایا و محدودیت های میکرودرم ابریژن

مزایا و محدودیت های میکرودرم ابریژن

تصویر پروفایل کانال جوانسازی پوست
در این مقاله می‌خوانید

میکرودرم ابریژن روشی است که باعث بهبود بافت و ظاهر پوست می‌شود. همچنین می‌تواند به درمان جای جوش، تغییر رنگ پوست، آسیب ناشی از آفتاب و ترک‌های پوستی کمک کند. 

با این حال، میکرودرم ابریژن در درمان برخی موارد محدودیت دارد. به طور خاص، در درمان آکنه شدید یا کیستیک موثر نیست و نمی تواند چین و چروک ها را به طور کامل از بین ببرد. 

این مقاله به بررسی این روش درمانی، اثربخشی آن و محدودیت های میکرودرم ابریژن برای کمک به تصمیم گیری بهتر شما در مورد انجام این درمان می پردازد.

مراحل انجام میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن توسط یک متخصص پوست یا زیبایی با استفاده از دستگاه دستی انجام می‌شود که به آرامی لایه بالایی پوست را برمیدارد.

دو نوع روش میکرودرم ابریژن وجود دارد. در روش اول، دستگاه، کریستال های ریز لایه بردار را روی پوست پخش می کند، و دستگاه مکنده، کریستال ها را به همراه سلول های مرده یا جدا شده پوست به داخل دستگاه برمیگرداند. 

در روش دوم، متخصص، سر الماسی دستگاه را به آرامی روی پوست حرکت می دهد تا لایه برداری انجام شود. 

هر جلسه درمانی حدود 30 تا 40 دقیقه طول می کشد. ممکن است در حین انجام عمل که سلول های سطحی پوست برداشته می شوند، احساس خراشیدگی یا “سنباده زدن” خفیفی داشته باشید. 

پس از انجام عمل، به دلیل حساسیت بیشتر پوست به نور خورشید، به شما توصیه می شود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. 

میکرودرم ابریژن را می توان توسط یک متخصص پوست دارای مجوز یا یک متخصص زیبایی انجام داد. همچنین کیت های میکرودرم ابریژن خانگی وجود دارد که به اندازه روش‌های کلینیکی موثر نیستند و به لایه‌های عمیق پوست نفوذ نمی‌کنند. 

مزایای میکرودرم ابریژن

از آنجایی که میکرودرم ابریژن لایه برداری عمیقی انجام می دهد، می تواند رنگ و بافت پوست شما را بهبود بخشد. با انجام یک دوره درمان، باید شاهد یکدست شدن رنگ پوست خود باشید. همچنین ممکن است نرم شدن خطوط ریز و چین و چروک های سطحی را مشاهده کنید. میکرودرم ابریژن می تواند به مبارزه با آسیب ناشی از آفتاب کمک کند و باعث اثربخشی بیشتر کرم های ضد چروک شود. 

اگرچه میکرودرم ابریژن برای افراد مبتلا به آکنه شدید یا التهابی توصیه نمی شود، اما یک دوره درمان می تواند به کاهش تشکیل جوش های سرسیاه و سرسفید و بهبود آکنه خفیف کمک کند. همچنین می تواند باعث کاهش چربی پوست شود و منافذ بزرگ را کوچکتر نشان دهد. 

میکرودرم ابریژن برای برخی از افراد می تواند به روشن شدن لکه های تیره باقی مانده بعد از جوش (هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب) کمک کند. 

اکثر افراد یک دوره درمان میکرودرم ابریژن را پشت سر می گذارند. بسته به دلیل انجام درمان، یک دوره معمولی شامل پنج تا شانزده جلسه با فاصله یک هفته یا بیشتر از هم است

محدودیت‌های میکرودرم ابریژن

هرچند میکرودرم ابریژن روشی معجزه آسا نیست، اما در درمان برخی موارد محدودیت دارد:

  • آکنه شدید یا کیستیک: میکرودرم ابریژن نمی تواند آکنه شدید یا کیستیک را درمان کند. در واقع، فرآیند میکرودرم ابریژن می تواند آکنه‌های التهابی را تحریک کرده و باعث بدتر شدن ظاهر و احساس آن‌ها شود.
  • جای جوش عمیق: میکرودرم ابریژن جای جوش‌های عمیق مانند جای جوش‌های قوطی شکل (باکسکار) یا نوک تیز را بهبود نمی‌بخشد. 
  • اسکارهای هیپرتروفیک (برجسته) یا کلوئیدی: از میکرودرم ابریژن نمی توان برای صاف کردن اسکارهای هیپرتروفیک یا کلوئیدی استفاده کرد، حتی در برخی موارد ممکن است این اسکارها را بدتر کند. به جای میکرودرم ابریژن، متخصص پوست شما می تواند درمان های تخصصی برای جای جوش انجام دهد که نتایج بسیار بهتری به همراه خواهد داشت.
  • چروک‌های عمیق و افتادگی پوست: اگر از میکرودرم ابریژن به عنوان روشی ضد پیری استفاده می‌کنید، باید بدانید که این روش خطوط و چین و چروک‌های عمیق را به طور کامل از بین نمی‌برد و همچنین پوست افتاده را سفت نمی‌کند.

تاثیر میکرودرم ابریژن

  • بهبود جای جوش‌های خفیف
  • بهبود لکه‌های پیری
  • بهبود لک‌های تیره پوستی (هایپرپیگمنتاسیون)
  • کاهش خطوط ریز و منافذ بزرگ
  • بهبود ظاهر ترک‌های پوستی

موارد عدم اثربخشی میکرودرم ابریژن

  • درمان خطوط و چین و چروک‌های عمیق
  • سفت کردن پوست افتاده
  • درمان جای جوش‌های عمیق
  • درمان اسکارهای کلوئیدی

عوارض جانبی میکرودرم ابریژن

عوارض جانبی ناشی از میکرودرم ابریژن معمولا خفیف و کوتاه مدت هستند. این عوارض می توانند شامل موارد زیر باشند: 

در برخی موارد ممکن است بر اثر استفاده از دستگاه مکش، کبودی مشاهده شود.

مراقبت‌های قبل از انجام میکرودرم ابریژن

قبل از انجام میکرودرم ابریژن، باید در مورد هرگونه بیماری زمینه ای و داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید، به متخصص پوست یا پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است در صورت موارد زیر انجام میکرودرم ابریژن به شما توصیه نشود: 

  • مستعد ابتلا به تبخال هستید
  • پوست شما به راحتی دچار اسکار می شود
  • از داروی آکوتان (ایزوترتینوئین) که یک داروی تجویزی برای آکنه شدید است، استفاده می کنید

قبل از رزرو نوبت درمان

با فردی که قرار است میکرودرم ابریژن را برای شما انجام دهد، در مورد تغییراتی که انتظار دارید در پوست خود ایجاد شود صحبت کنید. آن‌ها یک برنامه درمانی مناسب را برای شما در نظر می‌گیرند، در مورد عوارض جانبی احتمالی به شما آموزش می‌دهند و نتایجی را که می‌توانید انتظار داشته باشید، برایتان شرح می‌دهند.

به یاد داشته باشید که با یک جلسه درمان، به تمام مزایای میکرودرم ابریژن دست پیدا نخواهید کرد. اگرچه به احتمال زیاد پوست شما بعد از اولین جلسه نرم‌تر احساس می‌شود، اما برای اینکه واقعا شاهد بهبودی باشید به چندین جلسه درمانی نیاز خواهید داشت.

سوالات رایج

۱. میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن روشی است که برای درمان جای جوش، تغییر رنگ پوست، آسیب ناشی از آفتاب و ترک‌های پوستی استفاده می‌شود.

۲. میکرودرم ابریژن چه کاری انجام می دهد؟

میکرودرم ابریژن با برداشتن ملایم لایه بالایی پوست به کاهش جای زخم و بهبود ظاهر پوست کمک می‌کند.

۳. مدت زمان انجام میکرودرم ابریژن چقدر است؟

هر جلسه درمانی میکرودرم ابریژن حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

۴. هر چند وقت یکبار باید میکرودرم ابریژن انجام دهم؟

تعداد جلسات توصیه شده میکرودرم ابریژن به اهداف درمانی شما بستگی دارد. به طور معمول، افراد بسته به نیاز، پنج تا شانزده جلسه با فاصله یک هفته یا بیشتر از هم، تحت درمان قرار می‌گیرند.

۵. بعد از میکرودرم ابریژن چه کارهایی نباید انجام دهم؟

میکرودرم ابریژن دوران نقاهت ندارد، بنابراین می‌توانید بلافاصله به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید. به دلیل حساس‌تر شدن پوست به نور خورشید بعد از درمان، استفاده از کرم ضد آفتاب الزامی است.

مقالات مرتبط