موارد منع انجام میکرودرم ابریژن

آیا می‌توان با وجود آکنه، میکرودرم ابریژن انجام داد؟

تصویر پروفایل کانال جوانسازی پوست
در این مقاله می‌خوانید

میکرودرم ابریژن در منوی خدمات اسپاهای زیبایی بسیار وسوسه کننده به نظر می‌رسد. اما آیا می‌توان با وجود آکنه، میکرودرم ابریژن انجام داد؟

از آنجایی که میکرودرم ابریژن روی لایه‌های سطحی پوست کار می‌کند، به طور کلی روش بسیار ایمنی است. آنقدر ایمن که تقریبا در هر اسپا یا کلینیک پوستی می‌توانید آن را انجام دهید.

اگرچه میکرودرم ابریژن ایمن است، اما موارد منع انجام این روش نیز وجود دارد. “موارد منع” به وضعیتی گفته می‌شود که انجام عمل را برای شما ناایمن یا غیر ضروری می‌سازد. میکرودرم ابریژن برای همه افراد مناسب نیست و بدترین اتفاق این است که از جلسه درمان خود ناراضی خارج شوید و یا حتی بدتر، پوستتان آسیب ببیند.

بنابراین، قبل از رزرو اولین جلسه میکرودرم ابریژن، مطمئن شوید که در مورد شما منع انجام وجود نداشته باشد. درمانگر پوست شما باید در جلسه مشاوره اولیه در مورد این موارد از شما سوال کند، اما در هر صورت بهتر است آمادگی و اطلاعات کافی داشته باشید.

در ادامه به موارد منع انجام میکرودرم ابریژن یا مواردی که به احتمال زیاد مانع از انجام میکرودرم ابریژن برای شما می‌شود، اشاره کرده‌ایم: 

موارد منع انجام میکرودرم ابریژن

۱. آکنه التهابی متوسط تا شدید

اگرچه میکرودرم ابریژن می‌تواند به بهبود جوش‌های خفیف و کومدون‌های آکنه کمک کند، اما درمان مناسبی برای آکنه التهابی به شمار نمی‌رود. این روش می‌تواند پوست ملتهب و حساس را حتی ملتهب‌تر و تحریک‌پذیرتر کند. به علاوه، انجام آن روی جوش‌های ملتهب، دردناک است!

میکرودرم ابریژن به هر حال برای بهبود موارد جدی‌تر آکنه چندان مؤثر نیست. برای چنین مواردی، به داروهایی نیاز دارید که به طور مداوم و روزانه استفاده شوند.

بعد از اینکه آکنه شما به خوبی کنترل شد و التهاب آن کاهش یافت، می‌توانید میکرودرم ابریژن انجام دهید. این روش حتی ممکن است به روشن شدن لکه‌های تیره باقی‌مانده از جوش‌ها بعد از بهبودی کمک کند.

۲. روزاسه

اگر روزاسه دارید، پوست شما حساس است. میکرودرم ابریژن می‌تواند قرمزی و پف ناشی از روزاسه را حتی بدتر کند. واضح است که نباید در حین عود بیماری تحت درمان قرار بگیرید. اما حتی اگر در حال حاضر وضعیت پوست شما خوب به نظر می‌رسد، میکرودرم ابریژن می‌تواند باعث تشدید روزاسه شود.

۳. تبخال فعال

آن تاول‌های کوچک دردناک هستند و به همین دلیل به هر حال ترجیح نمی‌دهید کسی با صورتتان ور برود. اما انجام میکرودرم ابریژن در اطراف تبخال نه تنها می‌تواند باعث بدتر شدن آن شود، بلکه این احتمال وجود دارد که تکنسین آن را به نواحی دیگر صورت شما نیز گسترش دهد.

بهتر است قبل از انجام درمان، کاملا بهبود پیدا کنید. به هر حال، اکثر متخصصان زیبایی به دلایل ایمنی، روی کسی که تبخال فعال دارد، کار نمی‌کنند.

اگر مستعد ابتلا به تبخال هستید، به تکنسین خود اطلاع دهید. میکرودرم ابریژن می‌تواند باعث عود تبخال شود.

۴. داشتن جوش، زخم یا سایر التهابات پوستی

انتظار نداشته باشید که میکرودرم ابریژن، جوش‌ها را برطرف کند. هیچ متخصص زیبایی حرفه‌ای‌ای حاضر نیست روی پوستی که دچار جوش، زخم یا هرگونه التهاب است، میکرودرم ابریژن انجام دهد.

میکرودرم ابریژن در صورت ابتلا به اگزما، پسوریازیس، کرم‌حلقوی یا هر نوع جوش یا التهاب پوستی دیگری، قابل انجام نیست.

۵. مصرف موضعی رتینوئیدها (احتمالی)

به طور کلی، استفاده از رتینوئیدهای موضعی (مانند رتین-آ، تازوراک، دیفرین و غیره) مانع انجام میکرودرم ابریژن در سالن‌های زیبایی می‌شود. اکثر متخصصان زیبایی، به خصوص اگر شما مشتری جدید هستید و سابقه کار روی پوست شما را ندارند، در صورت مصرف موضعی رتینوئید، میکرودرم ابریژن انجام نمی‌دهند. 

اما ممکن است متخصص پوست شما برنامه مراقبت از پوست متفاوتی برایتان در نظر داشته باشد. گاهی اوقات، مصرف موضعی رتینوئیدها به همراه میکرودرم ابریژن، برای دلایل بسیار خاصی تجویز می‌شود.

بنابراین، اگر متخصص پوست شما چنین برنامه‌ای را برایتان در نظر گرفته است، اشکالی ندارد. در غیر این صورت، اگر از رتینوئیدهای موضعی استفاده می‌کنید، در سالن‌های زیبایی میکرودرم ابریژن انجام ندهید.

۶. مخالفت متخصص پوست

اگر تحت نظر متخصص پوست هستید، قبل از انجام میکرودرم ابریژن، حتما با او مشورت کنید. دلایل دیگری غیر از موارد ذکر شده در این مقاله وجود دارد که می‌تواند میکرودرم ابریژن را به درمانی نامناسب برای شما تبدیل کند.

قبل از رزرو نوبت، حتی برای سالن‌های زیبایی، نظر متخصص پوست خود را جویا شوید.

اگر امکان انجام میکرودرم ابریژن وجود ندارد، روش‌های درمانی پوستی دیگری وجود دارد که ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد. در مورد این موارد تحقیق کنید:

لایه برداری شیمیایی

اگر ساییدگی و مکش ناشی از میکرودرم ابریژن برای پوست شما مناسب نیست، شاید یک لایه برداری شیمیایی انتخاب بهتری باشد. لایه برداری‌های شیمیایی نیز باعث لایه برداری و جوانسازی پوست می‌شوند. لایه برداری‌های سطحی در اسپا یا سالن‌های زیبایی انجام می‌شوند، در حالی که لایه برداری‌های تهاجمی‌تر در مطب متخصص پوست انجام می‌شوند.

فشیال (facial) در سالن‌های زیبایی

فشیال‌ها آرامش‌بخش هستند، باعث درخشان‌تر و نرم‌تر شدن پوست می‌شوند. همچنین، اگر استخراج جوش‌های سرسفید را انتخاب کنید، می‌توانید تمام آن چربی‌ها و جوش‌های سرسیاه را از منافذ خود پاک کنید.

فشیال‌های اسپا با توجه به نوع پوست شما تنظیم می‌شوند، اما باز هم مطمئن شوید که در مورد هر گونه مشکل پوستی و داروهایی که مصرف می‌کنید به متخصص زیبایی اطلاع می‌دهید.

داروهای درمان آکنه

اگر تنها دلیل شما برای میکرودرم ابریژن، برطرف کردن آکنه بود، خوشحال باشید. میکرودرم ابریژن به هر حال اولین خط دفاعی در برابر آکنه به شمار نمی‌رود.

با داروهای امتحان‌شده و موثر آکنه، نتایج بسیار بهتری خواهید گرفت. برخی از این داروها را می‌توانید در داروخانه‌ها پیدا کنید، اما موثرترین آن‌ها با تجویز پزشک قابل دسترس هستند. بنابراین، به جای رزرو نوبت میکرودرم ابریژن، با متخصص پوست خود تماس بگیرید.

مقالات مرتبط