میکرودرم ابریژن چیست؟ مزایا، ماندگاری و مراقبت‌های بعد از آن

میکرودرم ابریژن چیست؟ مزایا، ماندگاری و مراقبت‌های بعد از آن

تصویر پروفایل کانال جوانسازی پوست
در این مقاله می‌خوانید

میکرودرم ابریژن یک روش پوستی است که به آرامی لایه بالایی پوست را برداشته و باعث همرنگ شدن، کاهش جای جوش و درخشش بیشتر پوست می شود.

از آنجایی که میکرودرم ابریژن یک روش تخصصی است، معمولا توسط متخصص پوست یا زیبایی انجام می شود. این فرایند حدود 30 دقیقه طول می کشد و می تواند همزمان با سایر روش های درمانی پوست انجام شود. معمولا این روش بدون درد است، اما ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب به چند جلسه میکرودرم ابریژن نیاز باشد.

این مقاله انواع روش های میکرودرم ابریژن، مزایا و عوارض آن و همچنین انتظارات شما در طول و بعد از جلسات را شرح می دهد. همچنین در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه برای یک جلسه میکرودرم ابریژن آماده شوید و چگونه بعد از آن از پوست خود مراقبت کنید.

مزایای میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن با برداشتن لایه بالایی پوست، پوست را به بازسازی خود تحریک می کند. همچنین باعث تحریک تولید سلول های جدید و افزایش کلاژن، پروتئینی که به صاف شدن پوست کمک می کند، می‌شود.

میکرودرم ابریژن دارای مزایای متعددی است، از جمله:

  • بهبود رنگ کلی پوست
  • کاهش علائم پیری و بهبود بافت و استحکام پوست
  • درمان جای جوش
  • کاهش ظاهر شدن منافذ باز
  • پاکسازی منافذ مسدود
  • یکدست کردن پوست های تیره یا هایپرپیگمانته

انواع میکرودرم ابریژن

دو نوع اصلی از روش های میکرودرم ابریژن وجود دارد:

  • میکرودرم ابریژن کریستالی
  • میکرودرم ابریژن الماسی

 هر دو نوع میکرودرم ابریژن به طور کامل پوست را لایه برداری می کنند و باعث بهبود پوست می شوند.

در حین میکرودرم ابریژن کریستالی، کریستال های بسیار ریز از یک لوله کوچک به سمت پوست شما پرتاب شده و همزمان با یک دستگاه مکنده جمع آوری می شوند (آن را مانند یک اسکراب با قدرت بالا تصور کنید).

میکرودرم ابریژن الماسی نوعی بدون کریستال است که به جای آن از یک سر الماسی برای لایه برداری پوست استفاده می کند.

میکرودرم ابریژن برای چه کسانی مناسب است؟

میکرودرم ابریژن برای اکثر افراد سالم بی خطر است، اما برای افرادی با مشکلات پوستی خاص یا اهداف مراقبت از پوست مناسب تر است. اگر موارد زیر را دارید، میکرودرم ابریژن می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد:

  • پوست آسیب دیده از آفتاب
  • جای جوش
  • منافذ باز یا مسدود
  • خطوط و چین و چروک
  • رنگ پوست ناهموار

چه کسانی نباید میکرودرم ابریژن انجام دهند؟

میکرودرم ابریژن می تواند پوست شما را کمی حساس کند. اگر پوست شما قبل از درمان تحریک شده باشد، پزشک ممکن است بخواهد این روش را به تعویق بیندازد.

اگر در حال حاضر هر یک از شرایط یا مشکلات پوستی زیر را دارید، میکرودرم ابریژن انجام ندهید:

  • شیوع فعال تبخال
  • آکنه متوسط ​​تا شدید
  • زخم باز یا سایر تحریکات پوستی
  • بثورات
  • روزاسه
  • خال مشکوک
  • آفتاب سوختگی

همچنین نباید در صورتی که در شش ماه گذشته از داروی ایزوترتینوئین برای آکنه استفاده کرده اید، میکرودرم ابریژن انجام دهید.

مدت زمان میکرودرم ابریژن و تعداد جلسات مورد نیاز

مدت زمان خود فرایند میکرودرم ابریژن تنها 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.

هنگامی که به کلینیک مراجعه می کنید، تکنسین شما را به اتاق درمان راهنمایی می کند و از شما می خواهد که لباس مخصوص بپوشید. سپس روی تخت دراز می کشید و تکنسین برای آماده سازی پوست، صورت شما را تمیز می کند.

بعد از میکرودرم ابریژن کریستالی، تکنسین صورت شما را تمیز می کند تا هرگونه باقی مانده کریستال را پاک کند. در مرحله نهایی، آنها مرطوب کننده و ضد آفتاب روی صورت شما می زنند.

سالن های زیبایی، اسپاهای روزانه و کلینیک های زیبایی اغلب میکرودرم ابریژن را به همراه ماسک و ماساژ صورت، به عنوان بخشی از یک فشیال کامل ارائه می دهند. برای کل این پکیج، می توانید انتظار داشته باشید که حدود 60 تا 90 دقیقه را روی صندلی درمان سپری کنید.

تعداد جلسات مورد نیاز میکرودرم ابریژن به اهداف شما برای پوست بستگی دارد. به عنوان یک جلسه درمانی یکبار مصرف در اسپا، یک جلسه میکرودرم ابریژن باعث می شود پوست شما درخشان و بسیار نرم به نظر برسد.

اگر به دنبال رفع یک مشکل خاص پوستی هستید، برای مشاهده نتایج بر روی پوست به یک سری جلسات درمانی نیاز خواهید داشت. به طور کلی، نتایجی که از میکرودرم ابریژن به دست می آورید، به مرور زمان حاصل می شود.

تعداد و دفعات جلسات میکرودرم ابریژن به نیازهای پوست شما و اهداف شما بستگی دارد. تکنسین شما می تواند بهترین برنامه درمانی را برای شما توصیه کند، اما به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که 6 تا 10 جلسه با فاصله یک هفته تا دو هفته از هم را برنامه ریزی کنید.

آیا بعد از یک جلسه میکرودرم ابریژن نتیجه را مشاهده خواهم کرد؟

ممکن است پس از یک جلسه میکرودرم ابریژن، به زودی متوجه بهبود پوست خود شوید، اما برای دستیابی به نتایج دلخواه ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشید.

آیا می توانم میکرودرم ابریژن را در خانه انجام دهم؟

اگر بودجه محدودی دارید، می توانید دستگاه های میکرودرم ابریژن و اسکراب های لایه بردار را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های لوازم آرایشی پیدا کنید. این کیت ها می توانند سلول های مرده پوست را به آرامی از بین ببرند، اما درمان توسط متخصص پوست می تواند عمیق تر عمل کند و نتایج بهتری نسبت به آنچه در خانه به دست می آورید، ارائه دهد.

آمادگی برای میکرودرم ابریژن

چند کار وجود دارد که باید دو تا سه روز قبل از درمان برای آماده سازی پوست خود برای میکرودرم ابریژن انجام دهید:

  • از مصرف آسپرین و داروهای حاوی آسپرین خودداری کنید.
  • ناحیه تحت درمان را wax نکنید.
  • برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از نور خورشید دوری کنید.
  • استفاده از محصولات لایه بردار، رتینول و اسید گلیکولیک را متوقف کنید.
  • از مصرف داروهای موضعی در صبح روز قرار ملاقات خودداری کنید، مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری بدهد.
  • در صورت امکان، با صورت تمیز و بدون آرایش به جلسه میکرودرم ابریژن خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی و خطرات

میکرودرم ابریژن در صورتی که توسط یک متخصص پوست مانند متخصص پوست یا زیبایی انجام شود، ایمن در نظر گرفته می شود. در صورت عدم انجام صحیح، میکرودرم ابریژن می تواند باعث ایجاد جای زخم شود.

عوارض جانبی میکرودرم ابریژن موقتی هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

آیا میکرودرم ابریژن دردناک است؟

از آنجایی که میکرودرم ابریژن فقط روی لایه های سطحی پوست کار می کند، معمولا بدون درد است. برخی از افراد می گویند که میکرودرم ابریژن مانند لیسیدن زبر زبان گربه یا ماساژ صورت با اسکراب احساس می شود. احساس کمی کشیدن روی پوست طبیعی است، اما نباید دردناک باشد. اگر تکنسین شما کمی خشن عمل می کند، به او اطلاع دهید.

مراقبت های بعد از میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن ممکن است عوارضی جانبی خفیفی مانند حساسیت، تورم یا کبودی جزئی داشته باشد. بعد از جلسه، کمی صورتی شدن پوست طبیعی است، اما این تغییر رنگ معمولا طی چند ساعت برطرف می شود.

احتمال دارد برای یک یا دو روز بعد از میکرودرم ابریژن احساس کنید دچار آفتاب سوختگی خفیفی شده اید. به غیر از این موارد، می توانید بلافاصله بعد از جلسه به فعالیت های روزانه خود بازگردید.

استفاده از محصولات درمان آکنه، تونرها و پاک کننده های حاوی دارو احتمالا بعد از میکرودرم ابریژن سوزش یا خارش ایجاد کند، بنابراین بهتر است تا یک روز از روال معمول مراقبت از پوست خودداری کنید.

استفاده از آرایش، مرطوب کننده و پاک کننده های غیر دارویی معمولا بعد از درمان مجاز است. به دلیل حساسیت بیشتر پوست به نور خورشید بعد از درمان، استفاده از ضد آفتاب ضروری است.

مزایای میکرودرم ابریژن برای پوست معمولا موقتی است و تا یک ماه ماندگاری دارد.

از آنجایی که پوست به طور دائم سلول های مرده را دفع می کند و سلول های جدید و سالم را جایگزین می کند، احتمالا تا زمان تکمیل فرآیند نوسازی پوست از نتایج میکرودرم ابریژن لذت خواهید برد. این فرآیند معمولا برای بزرگسالان حدود 40 تا 50 روز طول می کشد، اما عواملی مانند سن شما در مدت زمان این فرآیند تاثیرگذار است.

در صورت استفاده روزانه از محافظ ضد آفتاب، ممکن است ماندگاری مزایای میکرودرم ابریژن طولانی تر شود. برای حفظ نتایج حاصل شده، جلسات بعدی معمولا هر چهار تا شش هفته یکبار توصیه می شود.

مقالات مرتبط