واریس صورت چیست؟ علت و درمان خانگی و پزشکی

در این مقاله می‌خوانید

واریس صورت، که همچنین به عنوان رگ‌های عنکبوتی صورت شناخته می‌شوند، می‌توانند در اکثر نواحی بدن ایجاد شوند. زمانی که در صورت ظاهر شوند، معمولا به شکل خطوط قرمز ریزی هستند که به صورت تار عنکبوت پخش شده‌اند. این رگ‌ها به طور معمول در پاها نیز ایجاد می‌شوند. 

هر کسی ممکن است دچار واریس صورت شود. ریسک ابتلا به این عارضه در صورت داشتن برخی بیماری‌های مزمن مانند روزاسه ممکن است بالاتر باشد. برای اطلاع از علت واریس صورت و نحوه درمان واریس صورت، مراجعه به متخصص مراقبت‌های بهداشتی بسیار مهم است. روش‌های درمانی متعددی برای این عارضه وجود دارد.

این مقاله به بررسی کلی واریس صورت، از جمله علل و گزینه‌های درمانی آن‌ها می‌پردازد.

علت واریس صورت

عوامل متعددی می‌تواند منجر به ایجاد واریس صورت شود. ریسک ابتلا به این عارضه در صورت داشتن هر یک از موارد زیر ممکن است بالاتر باشد:

  • ژنتیک: اگر یکی از اعضای خانواده شما دچار رگ‌های خونی شکسته یا واریس‌های عنکبوتی است، ریسک ابتلای شما نیز بیشتر است.
  • سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید: “پورپورا ناشی از آفتاب” (Solar purpura) وضعیتی است که در آن عروق خونی به ویژه در افراد مسن و در نواحی از پوست که در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند، دچار نشتی می‌شوند.
  • تغییرات آب و هوایی: گذراندن وقت در گرمای شدید باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود و ممکن است آن‌ها را زیر پوست قابل‌ توجه‌تر کند. 
  • تغییرات فشار: تغییر ناگهانی فشار هوا (مانند غواصی یا پرواز) ممکن است باعث شکستن رگ‌های خونی در صورت و قابل‌ رؤیت‌تر شدن آن‌ها شود. 
  • بارداری: در دوران بارداری، افزایش سطح استروژن، خطر ابتلا به رگ‌های خونی شکسته را بالا می‌برد. این رگ‌ها معمولا پس از زایمان به طور خودبه‌خود برطرف می‌شوند. 
  • مواد محرک محیطی یا شیمیایی: قرار گرفتن در معرض مواد محرک محیطی یا شیمیایی در نزدیکی صورت ممکن است منجر به واریس صورت شود.
  • روزاسه: روزاسه یک بیماری شایع پوستی است که باعث قرمزی، برافروختگی، تورم و نمایان شدن رگ‌های خونی در صورت می‌شود. 
  • مصرف الکل: مصرف الکل باعث برافروختگی پوست و گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود. با گذشت زمان، مصرف بیش از حد الکل می‌تواند منجر به ایجاد واریس‌های عنکبوتی در بدن شود. 
  • آسیب‌های سر: هر گونه آسیبی به صورت می‌تواند باعث ایجاد کبودی و قابل‌ مشاهده‌تر شدن رگ‌های خونی شود. 
  • استفراغ یا عطسه شدید: استفراغ یا عطسه شدید می‌تواند باعث افزایش فشار در صورت شود. این فشار می‌تواند باعث شکسته شدن رگ‌های خونی گردد.

تشخیص واریس صورت

رگ‌های خونی شکسته یا واریس‌های عنکبوتی در صورت، عارضه‌ای شایع و معمولا بی‌خطر هستند. ممکن است بتوانید آن‌ها را بر اساس ظاهرشان در خانه تشخیص دهید. این رگ‌ها به شکل خطوط قرمز ظریفی دیده می‌شوند که الگویی تار عنکبوت مانند روی پوست ایجاد می‌کنند.

اگر از ظاهر واریس‌های عنکبوتی صورت خود احساس ناراحتی می‌کنید، به فکر مراجعه به پزشک باشید. به احتمال زیاد پزشک شما را به یک متخصص پوست (پزشکی که به طور خاص در تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی تخصص دارد) یا یک جراح پلاستیک صورت ارجاع می‌دهد.

متخصص پوست می‌تواند با انجام یک معاینه فیزیکی، واریس‌های عنکبوتی را تشخیص دهد. آزمایش‌هایی که برای بررسی عروق خونی بدن استفاده می‌شوند، شامل سونوگرافی (اولتراسوند) و ونوگرافی (رگ‌نگاری) هستند. اما در اکثر موارد، متخصص پوست با معاینه چشمی، رگ‌های خونی شکسته در صورت را تشخیص می‌دهد.

درمان‌های خانگی واریس صورت

ممکن است به دنبال امتحان روش‌های خانگی برای درمان واریس‌های عنکبوتی خود باشید. از آنجایی که اثربخشی و ایمنی بیشتر درمان‌های خانگی ثابت نشده است، قبل از هر اقدامی با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

۱. اجتناب از آب داغ و دماهای شدید

در حمام و هنگام شستن صورت از آب گرم استفاده کنید. آب داغ باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و بیشتر شدن نمایان شدن آن‌ها می‌شود و می‌تواند منجر به شکسته شدن رگ‌های خونی شود.

۲. کمپرس سرد برای تسکین فوری

از آنجایی که گرما باعث گشاد شدن (شل شدن) رگ‌های خونی می‌شود، برای انقباض (تنگ شدن) رگ‌های خونی از کمپرس سرد استفاده کنید. این کار می‌تواند باعث تسکین و کمتر دیده شدن رگ‌های خونی شود.

۳. سرکه سیب

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که استفاده موضعی سرکه سیب رقیق شده روی پوست، ممکن است باعث کاهش ظاهر واریس‌های عنکبوتی و بهبود قرمزی پوست شود. برای اینکه ببینید پوست شما چه واکنشی نشان می‌دهد، با مقدار بسیار کمی سرکه سیب رقیق شده شروع کنید.

۴. روغن آرنیکا

آرنیکا گیاهی است که در گذشته به خصوص در طب هومیوپاتی برای تسکین درد استفاده می‌شده است. این گیاه ممکن است حاوی ترکیبات ضد التهابی باشد که برای مشکلات پوستی مانند واریس‌های صورت موثر باشد.

روغن آرنیکا می‌تواند به عنوان یک درمان موضعی استفاده شود. اگر باردار هستید یا به برخی از گیاهان حساسیت دارید، از روغن آرنیکا استفاده نکنید.

۵. فندق جادوگر (Witch Hazel)

فندق جادوگر یک داروی گیاهی است که از گیاهی به همین نام تهیه می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فندق جادوگر را به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در محصولات بدون نسخه (OTC) پوست تایید کرده است. استفاده موضعی فندق جادوگر روی پوست ممکن است باعث کاهش التهاب شود.

با متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد میزان استفاده از فندق جادوگر روی پوست خود صحبت کنید.

6. آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی با برگ‌های بلند و ضخیمش حاوی ژلی است که می‌توان روی پوست استفاده کرد. از این ژل برای درمان چندین عارضه پوستی مانند آفتاب‌سوختگی، سرمازدگی و زخم بستر استفاده شده است. 

آلوئه ورا همچنین یک ماده رایج در پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های صورت است. با مقدار کمی شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید. 

7. ویتامین سی

ویتامین سی یک ماده مغذی محلول در آب است که فواید متعددی برای پوست دارد، از جمله کاهش التهاب، بهبود بهبود زخم و افزایش آبرسانی. 

ویتامین C از آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند که ممکن است خطر ابتلا به واریس صورت را کاهش دهد. 

با یک متخصص پوست در مورد اضافه کردن سرم ویتامین سی به روتین مراقبت از پوست خود صحبت کنید.

8. گیاهان دارویی

ممکن است برخی از انواع گیاهان و علف‌های دارویی برای سلامت پوست مفید باشند. برای مثال، شاه بلوط هندی گیاهی است که می‌توان آن را به طور مستقیم روی پوست مالید و ممکن است به درمان مشکلات پوستی مانند واریس صورت کمک کند. قبل از استفاده روزانه از گیاهان دارویی روی پوست خود با متخصص پوست صحبت کنید.

درمان‌های پزشکی برای واریس صورت

اگر درمان‌های خانگی و تغییرات سبک زندگی نتوانسته‌اند ظاهر واریس صورت شما را بهبود بخشند، می‌توانید برای درمان‌های تجویزی و روش‌های پزشکی به متخصص پوست مراجعه کنید.

۱. رتینوئیدها

رتینوئیدها ترکیباتی در ویتامین A هستند که برای درمان بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و آکنه استفاده می‌شوند. این ترکیبات ممکن است باعث کاهش ظاهر واریس صورت شوند. رتینوئیدها با حذف لایه بیرونی پوست عمل می‌کنند. از متخصص پوست خود در مورد محصولات رتینوئید مناسب برای شما راهنمایی بگیرید.

۲. لیزر واریس صورت

لیزر رگ‌های عنکبوتی صورت با استفاده از پرتوهای نوری شدید و باریک و هم‌فاز برای به حداقل رساندن ظاهر واریس‌های عنکبوتی روی پوست انجام می‌شود. همچنین ممکن است از لیزر برای از بین بردن رگ‌هایی که عملکرد صحیحی ندارند، استفاده شود. ممکن است متخصص پوست برای درمان واریس صورت شما، چند جلسه لیزر درمانی را توصیه کند.

۳. نور درمانی با پالس شدید (IPL)

نور درمانی با پالس شدید (IPL) از نوری استفاده می‌کند که بدون آسیب رساندن به اولین لایه پوست، به آن نفوذ می‌کند. این نور به لایه دوم پوست می‌رسد تا بیماری‌های التهابی پوست مانند آکنه، روزاسه و پسوریازیس را درمان کند. 

از متخصص پوست یا جراح پلاستیک صورت خود بپرسید که آیا IPL می‌تواند برای رگ‌های خونی شکسته در صورت شما گزینه مناسبی باشد.

۴. اسکلروتراپی

اسکلروتراپی روشی درمانی برای واریس‌های عنکبوتی است که از تزریق استفاده می‌کند. در این روش، متخصص پوست محلولی را به داخل رگ‌های خونی شکسته تزریق می‌کند که باعث بسته شدن آن‌ها می‌شود و پس از بسته شدن رگ‌های خونی، خون به رگ‌های دیگر هدایت می‌شود. این کار باعث کاهش نمایان شدن واریس‌های عنکبوتی در پوست می‌شود. 

جلوگیری از واریس صورت

خوشبختانه، پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به واریس صورت امکان‌پذیر است. برای کاهش خطر ابتلا به واریس‌های عنکبوتی در صورت، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید: همیشه هنگام گذراندن وقت در فضای باز از کرم ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید.
  • کاهش زمان قرار گرفتن در گرما: سعی کنید مدت زمان گذراندن وقت در گرمای شدید را محدود کنید.
  • اجتناب از مصرف الکل: از مصرف الکل خودداری کنید.
  • استفاده از وسایل محافظ در حین ورزش: هنگام ورزش کردن از وسایل محافظ استفاده کنید.
  • پیروی از برنامه درمانی متخصص پوست: اگر تحت نظر متخصص پوست هستید، از برنامه درمانی او پیروی کنید.

جمع بندی

واریس صورت، که با نام واریس‌های عنکبوتی هم شناخته می‌شوند، عارضه‌ای شایع و معمولا بی‌خطر هستند. این رگ‌ها در صورت به شکل خطوط قرمز ظریفی دیده می‌شوند که الگویی تار عنکبوت مانند روی پوست ایجاد می‌کنند. علل احتمالی ایجاد رگ‌های خونی شکسته در صورت شامل ژنتیک، بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

اگر به دنبال درمان رگ‌های خونی شکسته در صورت خود هستید، به یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک صورت مراجعه کنید. گزینه‌های درمانی شامل رتینوئیدها، لیزر درمانی، نور درمانی با پالس شدید (IPL) و اسکلروتراپی است. ممکن است روش‌های طبیعی هم مفید باشند، اما به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. 

مقالات مرتبط