ویتامین E برای رفع تیرگی دور چشم

ویتامین E برای تیرگی دور چشم: آیا موثر است؟

در این مقاله می‌خوانید

چه کمبود خواب باشد، چه آلرژی فصلی یا ژنتیک، عوامل زیادی وجود دارند که در ایجاد تیرگی دور چشم نقش دارند. مقابله با تیرگی دور چشم دشوار است و درمان آن حتی سخت تر. از آنجایی که پوست زیر چشم بسیار ظریف است، مهم است که با مراقبت بیشتری با این ناحیه رفتار شود.

ویتامین E به دلیل داشتن خواص ضد پیری و مرطوب کنندگی پوست شناخته شده است، اما آیا این یک روش موثر برای درمان تیرگی دور چشم است؟ 

مزایای ویتامین E

ویتامین E رطوبت رسانی می کند و باعث جذب آب می شود و در نتیجه پوستی پر و هیدراته ایجاد می کند. این ماده تسکین دهنده است و همچنین نشان داده شده است که حجم چین و چروک پوست را کاهش می دهد و آن را به گزینه ای عالی برای ضد پیری تبدیل می کند.

خواص آنتی اکسیدانی قوی باعث می شود روغن ویتامین E در مبارزه با رادیکال های آزاد و کاهش آسیب اشعه ماوراء بنفش در عین حال نرم شدن ظاهر هایپرپیگمنتاسیون و چین و چروک اطراف ناحیه زیر چشم موثر باشد.

روغن ویتامین E مانند یک غذای فوق العاده برای مراقبت از پوست است. این یک ماده چند منظوره است که برای اکثر انواع پوست، از جمله پوست خشک، بالغ و حساس مناسب است.

آیا ویتامین E واقعا می تواند تیرگی دور چشم را درمان کند؟

اگرچه ویتامین E فواید زیادی برای پوست دارد، اما مطالعات بسیار کمی برای اثبات اثربخشی آن در درمان تیرگی دور چشم وجود داشته است.

یک مطالعه قابل اعتماد در سال 2004 انجام شد تا بررسی شود که آیا ژلی حاوی 2 درصد فیتونادیون، 0.1 درصد رتینول و 0.1 درصد ویتامین C و E در کاهش تیرگی دور چشم و چین و چروک پلک پایین در بزرگسالان موثر است یا خیر.

این مطالعه نشان داد که استفاده موضعی از این ژل در کاهش تیرگی دور چشم، به ویژه در موارد خونریزی، در بزرگسالان ژاپنی نسبتاً یا تا حدودی مؤثر است. این ژل همچنین به کاهش کمی چین و چروک کمک کرد.

اما از آنجایی که مقدار ویتامین E موجود در این ژل بسیار کم بود، تشخیص اینکه ویتامین E در مقایسه با سایر مواد موجود در ژل در درمان گودی زیر چشم چقدر موثر بوده است، دشوار است.

روش های استفاده از ویتامین E

۱. کپسول

روغن موجود در کپسول های ویتامین می تواند در محافظت در برابر رادیکال های آزاد، آبرسانی عمیق پوست و بازسازی سلولی موثر باشد، اما نتایج ممکن است متفاوت باشد.

روغنی که به طور کلی داخل کپسول هایی که خریداری می کنیم وجود دارد، ویتامین E خالص نیست. این کپسول ها معمولا حاوی روغن های حامل مانند روغن سویا یا گلیسیرین هستند، بنابراین در حالی که این ترکیب به شما آسیبی نمی رساند، ممکن است فواید آن فراتر از آبرسانی به پوست نباشد.

علاوه بر این، در مورد استفاده مستقیم روغن از کپسول روی پوست خود، به خصوص در ناحیه حساس و نازک زیر چشم، باید احتیاط کنید.

ابتدا یک تست پچ انجام دهید یا از مقدار بسیار کمی استفاده کنید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می دهد.

۲. روغن

وقتی صحبت از روغن می شود، به دنبال روغن هایی باشید که حاوی 100 درصد ویتامین E خالص و ارگانیک، بدون عطر و مصنوعی باشند.

اگر روغن با سایر اجزای ارگانیک مانند جوجوبا یا آووکادو ترکیب شود، عالی است. آنتی اکسیدان های اضافه شده حتی فواید بیشتری برای پوست خواهند داشت.

می توانید روغن ویتامین E را روی ناحیه زیر چشم خود بمالید. اما به خاطر داشته باشید که این ناحیه پوست بسیار نازکی دارد و باید از کشیدن یا مالش ناحیه خودداری کنید. ضربه زدن با انگشت حلقه بهترین کار است.

با هر محصول جدید، قبل از استفاده مستقیم روی ناحیه چشم، باید یک تست پچ انجام دهید.

اگر پوست حساسی دارید، توصیه می کنم از مقدار بسیار کمی استفاده کنید و به آرامی آن را روی پوست بزنید. اگر بعد از استفاده از ویتامین E دچار جوش شدید یا قرمزی زیادی داشتید، توصیه می کنم مصرف آن را قطع کنید.

محتویات این متن در مورد نحوه انتخاب و استفاده از کرم دور چشم حاوی ویتامین E است:

۳. کرم دور چشم

به دنبال مواد تشکیل دهنده مفیدی برای پوست مانند پپتیدها برای کمک به تولید کلاژن، کافئین برای کاهش پف و SPF برای جلوگیری از آسیب خورشید باشید.

کرم دور چشم باید برای پوست های حساس بی خطر و بدون عطر باشد. همچنین باید مطمئن شوید که فرمول آن به طور خاص برای پوست اطراف چشم ساخته شده است.

نحوه استفاده از کرم دور چشم حاوی ویتامین E:

  • با انگشت حلقه خود به اندازه یک نخود از کرم را زیر چشم بردارید.
  • به آرامی زیر چشم خود، از گوشه داخلی شروع کنید و به سمت بیرون حرکت کنید، نقاط کوچک را فشار دهید.
  • کرم را روی پوست خود بزنید، بگذارید 2 دقیقه جذب شود، سپس به بقیه روتین مراقبت از پوست خود ادامه دهید.

فواید روغن بادام در کنار ویتامین E

استفاده از روغن ویتامین E و روغن بادام به طور همزمان در ناحیه زیر چشم می تواند به دلیل داشتن ترکیبی از خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این دو روغن، به روشن شدن تیرگی و کاهش پف زیر چشم کمک کند.

روغن بادام همچنین حاوی رتینول و ویتامین K است و همراه با ویتامین E می تواند بدون تحریک، پوست ظریف زیر چشم را صاف نگه دارد.

استفاده از روغن بادام همراه با ویتامین E باید اثرات مثبت ویتامین E را تقویت کند.

روغن بادام همچنین سرشار از اسیدهای چرب است که به آبرسانی پوست و کاهش تیرگی دور چشم کمک می کند. علاوه بر این، روغن بادام دارای خاصیت محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش است که برای محافظت از پوست زیر چشم حیاتی است.

با این حال، محافظت UV ناشی از روغن بادام حداقل است، بنابراین اگر به دنبال محافظت در برابر آفتاب هستید، همچنان باید از محصول SPF استفاده کنید.

چگونه از ویتامین E برای تیرگی دور چشم استفاده کنیم؟

کپسول

  1. ابتدا کپسول را با یک سنجاق ته گرد یا وسیله‌ای تیز سوراخ کنید.
  2. با انگشتان تمیز، روغن را به ناحیه زیر چشم بزنید.
  3. با انگشت حلقه، روغن را به آرامی روی ناحیه زیر چشم خود ضربه بزنید.
  4. بعد از اتمام کار، دست های خود را بشویید و کپسول را دور بریزید.

روغن

  1. یک یا دو قطره روغن را روی انگشت حلقه تمیز خود بریزید.
  2. روغن را به آرامی روی ناحیه زیر چشم خود بزنید.
  3. بعد از اتمام کار، دست های خود را بشویید.

کرم

  1. مقدار کمی از کرم را روی انگشت حلقه خود بزنید.
  2. کرم را به آرامی روی ناحیه زیر چشم خود بزنید.
  3. بعد از اتمام کار، دست های خود را بشویید.

چه زمانی از ویتامین E استفاده نکنیم؟

اگر مستعد ابتلا به درماتیت هستید، بهتر است از مصرف مستقیم ویتامین E به صورت خالص در ناحیه زیر چشم خودداری کنید.

از آنجایی که پوست این ناحیه بسیار نازک و حساس است، ممکن است دچار عوارض جانبی شوید. همچنین، برای کسانی که بیشتر دچار جوش می شوند، ممکن است منافذ را مسدود کرده و باعث آکنه شود.

جمع بندی

اگرچه مطالعات کمی وجود دارد که نشان دهد روغن ویتامین E به پیشگیری یا درمان تیرگی زیر چشم کمک می کند، اما استفاده از این ماده در ناحیه زیر چشم، به خصوص از آنجایی که ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی و آبرسانی است، ضرری ندارد.

اگر پوست حساسی دارید یا مستعد درماتیت هستید، قبل از استفاده از ویتامین E در ناحیه زیر چشم، تست پچ را انجام دهید.

مقالات مرتبط