آموزش پارافین تراپی

پارافین تراپی: فواید و آموزش مراحل انجام در خانه

در این مقاله می‌خوانید

پارافین تراپی، که به عنوان حمام موم پارافین نیز شناخته می‌شود، یک روش درمانی آرامش‌بخش و مفید است که با استفاده از موم پارافین گرم شده برای تسکین درد، خشکی و سفتی عضلات و مفاصل انجام می‌شود.

موم پارافین چیست؟

موم پارافین یک موم نرم و جامد است که از مشتقات نفتی به دست می‌آید. این ماده نقطه ذوب پایینی دارد و به همین دلیل به راحتی ذوب و گرم می‌شود.

تفاوت موم پارافین مصنوعی چیست؟

موم پارافین مصنوعی سفید رنگ و بسیار سخت‌تر از موم پارافین به دست آمده از نفت است. می‌توان از آن به عنوان موم گیاهی استفاده کرد و با کمی تغییر، کاربردهایی مانند براق کننده کف، ماده دباغی چرم، عایق رطوبتی برای کاغذ و ضد زنگ پیدا می‌کند.

کاربردهای مختلف پارافین تراپی

وکس پارافین موم نرمی است که به خاطر کاربردهای فراوانش شناخته شده است. این ماده را می‌توان هم در خانه و هم به عنوان درمانی در سالن‌های زیبایی برای کاهش خشکی و نرم کردن پوست استفاده کرد. همچنین موم پارافین جزئی از مواد تشکیل دهنده شمع، کاغذ روغنی و بسیاری موارد دیگر است.

۱. روی دست و پا

یکی از شناخته‌شده‌ترین موارد استفاده از پارافین تراپی، استفاده از آن به عنوان ماده‌ای برای حمام دست و پا است. گرمای حاصل از موم می‌تواند به کاهش درد، خشکی و بهبود گردش خون کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2020 نشان داد که پارافین تراپی به طور قابل توجهی سفتی عضلات و تاندون‌ها را کاهش می‌دهد.

گرمای حاصل از پارافین تراپی ممکن است به طور موقت به کاهش درد مفاصل، خشکی و دیگر علائم آرتروز کمک کند.

تحقیقات فواید متعددی را برای پارافین تراپی به اثبات رسانده است. در مطالعات انجام شده، پارافین تراپی باعث بهبود انقباضات دست (ضخیم شدن و سفت شدن پوست که مانع حرکت می‌شود) در افراد مبتلا به سوختگی‌های جدی، بهبود تحرک مفصل در افرادی که مچ پای خشکی داشتند و کاهش سفتی غیرفعال در عضله ساق پا و تاندون آشیل شد.

۲. مرطوب کننده

هنگامی که موم پارافین ذوب شود، می‌توان از آن به عنوان حمام دست و پا برای نرم‌تر و مرطوب‌تر کردن پوست استفاده کرد.

موم پارافین نوعی مرطوب کننده پوششی است. این بدان معناست که روی پوست یک لایه محافظ ایجاد می‌کند تا از خروج آب از پوست جلوگیری کند. این سد به حفظ رطوبت در لایه‌های عمیق پوست کمک می‌کند.

۳. صنعتی

کاربردهای صنعتی موم پارافین بسیار زیاد است. از این ماده در لوازم آرایشی، برای نگهداری مواد غذایی، به عنوان ماده اصلی شمع، ساخت کاغذ روغنی، عایق‌های الکتریکی و براق کننده‌ها استفاده می‌شود.

همچنین از موم پارافین می‌توان برای استخراج عطر از گل‌ها، به عنوان پایه پمادها و به عنوان پوشش ضد آب برای مواد مختلف استفاده کرد.

پارافین تراپی: مفید یا مضر؟

موم پارافین به طور کلی ماده ای ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال، شرایطی وجود دارد که نباید از آن استفاده کرد یا می تواند باعث آسیب شود.

پارافین تراپی با ذوب کردن موم و فرو بردن دست و پا در آن یا مالیدن موم گرم روی دست و پا تهیه می شود.

ایمنی در استفاده

  • همیشه قبل از فرو بردن دست یا پا در پارافین، از ولرم بودن آن مطمئن شوید تا باعث سوختگی نشود. دمای مناسب باید حدود 52 درجه سانتیگراد (125 درجه فارنهایت) باشد.
  • اگر روی پوست خود زخم باز یا بی حسی دارید، از پارافین تراپی استفاده نکنید.

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC)، بخار موم پارافین که بی بو است، بسیار قابل اشتعال است. استنشاق این بخارات می تواند باعث تحریک تنفسی، تهوع و ناراحتی شود.

پارافین تراپی در خانه

پارافین تراپی را می توان در سالن های زیبایی یا در خانه انجام داد. مهم است که مطمئن شوید موم خیلی داغ نیست و دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید.

پس از آماده سازی حمام با ذوب کردن موم، برای استفاده روی دست ها این مراحل کلی را دنبال کنید:

  1. دست های خود را بشویید و کاملا خشک کنید.
  2. مقدار کمی losion روی دست های خود بمالید.
  3. یک دست را با انگشتان جدا از هم در موم مایع فرو کنید.
  4. دست خود را بیرون بیاورید.
  5. بعد از چند ثانیه دوباره همان دست را فرو ببرید. این کار را شش تا هشت بار تکرار کنید.
  6. دست خود را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و با حوله بپیچید. آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه بپوشانید.
  7. حوله و کیسه را بردارید و موم خشک شده را جدا کنید.

موم پارافین از کجا می آید؟

موم پارافین از نفت ساخته شده است. این ماده اولین بار در سال 1867 به صورت تجاری تولید شد و از آن زمان برای تصفیه بیشتر موم، مراحل بیشتری به آن اضافه شده است.

موم پارافین را می توان از فروشگاه ها و به صورت آنلاین خریداری کرد. برخی از محصولات حاوی مواد افزودنی هستند، بنابراین هنگام خرید به تمام مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید.

خلاصه

موم پارافین محصولی محبوب برای فرو بردن دست و پا به منظور کاهش درد، خشکی و کوفتگی است. افراد مبتلا به آرتروز یا سایر بیماری ها ممکن است با پارافین تراپی احساس بهبودی کنند. این درمان ها را می توان در سالن یا در خانه انجام داد. پارافین تراپی به شرطی که به درستی انجام شود به طور کلی یک درمان ایمن در نظر گرفته می شود.

مقالات مرتبط