پاپول مرواریدی تناسلی

پاپول مرواریدی آلت تناسلی: ظاهر، درمان و علائم خطر

در این مقاله می‌خوانید

پاپول های مرواریدی آلت تناسلی (PPP) برجستگی های رایج و بی ضرری هستند که در اطراف قاعده کلاهک آلت تناسلی ایجاد می شوند.

این برجستگی‌ها که همچنین با نام های زگیل های مویی (hirsutoid papillomas) یا پاپیلوماتوز مویی تناسلی (hirsuties papillaris genitalis) شناخته می‌شوند، طبیعی بوده و تخمین زده می‌شود تا ۴۸ درصد از افراد دارای آلت تناسلی مردانه را تحت تاثیر قرار دهند. 

پاپول‌های مرواریدی هیچ گونه مشکل سلامتی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، برخی از افراد به خصوص در صورتی که برجستگی ها قابل توجه باشند، برای برداشتن آنها به سراغ سرما درمانی (کرایوتراپی) یا سایر روش ها می‌روند. 

این مقاله به علائم و علل پاپول های مرواریدی آلت تناسلی و همچنین گزینه های درمانی و تفاوت های بین PPP ها و زگیل های تناسلی می پردازد.

ظاهر پاپول های مرواریدی آلت تناسلی (PPP)

همانطور که از نامشان پیداست، پاپول‌های مرواریدی برجستگی های ریز روی آلت تناسلی هستند که اغلب درخشش مرواریدی کمی دارند. آنها همچنین می توانند به رنگ پوست یا دارای رنگ صورتی یا مایل به زرد باشند.

Loading ...

پاپول‌های مرواریدی تمایل دارند در دهه دوم یا سوم زندگی ایجاد شوند. آنها نشانه بهداشت نامناسب یا هیچ مشکل سلامتی دیگری نیستند. همچنین، هیچ گونه علائمی مانند خارش یا درد ایجاد نمی کنند.

ظاهر پاپول‌های مرواریدی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما همگی چند ویژگی مشترک دارند: 

  • PPP ها در اطراف قاعده (corona) کلاهک آلت تناسلی (به نام گلنس) ایجاد می شوند.
  • این برجستگی ها به طور معمول 1 تا 2 میلی متر عرض و 1 تا 4 میلی متر طول دارند.
  • این برجستگی ها تمایل دارند به صورت ردیفی در اطراف محیط تاج (corona) قرار بگیرند.
  • آنها تمایل به رنگ سفید مرواریدی دارند اما همچنین می توانند صورتی، مایل به زرد یا به رنگ پوست باشند.
  • این برجستگی ها کم و بیش هم اندازه و هم شکل خواهند بود.
  • این برجستگی ها ممکن است گنبدی شکل باشند یا به صورت انگشتان ریز از پوست بیرون بزنند.

پاپول‌های مرواریدی گاهی اوقات با زگیل های تناسلی ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، یک بیماری عفونی منتقله از راه جنسی، اشتباه گرفته می شوند.

آیا پاپول های مرواریدی آلت تناسلی قابل تغییر هستند؟

پس از اینکه فردی به پاپول‌های مرواریدی مبتلا شد، به طور معمول تا آخر عمر باقی می مانند. برآمدگی ها ممکن است با افزایش سن کم رنگ شوند، اما به طور کلی رنگ یا شکل آنها تغییر نمی کند. علاوه بر این، آنها پخش نمی شوند و با خطر ابتلا به سرطان مرتبط نیستند.

تاثیر پاپول مرواریدی بر رابطه جنسی

اگرچه پاپول های مرواریدی آلت تناسلی در عملکرد جنسی اختلال ایجاد نمی کنند، اما ممکن است باعث نگرانی شما شوند، به خصوص اگر پاپول های بزرگ و قابل مشاهده ای داشته باشید.

مطالعه ای که در مجله آمریکایی سلامت مردان منتشر شد، نشان داد که از بین 95 نفر مبتلا به پاپول‌های مرواریدی، 38٪ در مورد برجستگی ها “نگران یا مضطرب” بودند و 17٪ می خواستند آنها را بردارند. 

نگرانی اصلی آن‌ها این بود که این برجستگی ها با یک بیماری عفونی منتقله از راه جنسی (STI) مانند HPV اشتباه گرفته شوند. علاوه بر این، ظاهر آنها ممکن است این تصور را ایجاد کند که فرد “کاری کرده” که به آنها مبتلا شده است، که منجر به مشکلات صمیمیت و اعتماد در روابط می‌شود.

علت پاپول های مرواریدی آلت تناسلی (PPP) چیست؟

پاپول های مرواریدی آلت تناسلی نوعی آنژیوفیبروم هستند. آنژیوفیبروم ها طیف وسیعی از پاپول های خوش خیم (غیر سرطانی) هستند که می توانند روی پوست یا غشاهای مخاطی در سراسر بدن ایجاد شوند.

هنوز دلیلی برای اینکه چرا برخی افراد دچار پاپول‌های مرواریدی می شوند و برخی دیگر نمی شوند، وجود ندارد. با وجود این، آنها طبیعی در نظر گرفته می شوند و ممکن است به سادگی یک بقایای وستیژیال (به معنای یک ساختار آناتومیکی مانند آپاندیس که دیگر به شکل فعلی عملکرد حیاتی ندارد) باشند.

ممکن است پاپول‌های مرواریدی در واقع کاربردی داشته باشند. پاپول‌های مرواریدی به همراه غدد ریز به نام “نقاط فوردیس” (که در اکثر آلت های تناسلی وجود دارد)، روغن هایی ترشح می کنند که ممکن است سر آلت تناسلی را مرطوب نگه دارند.

تفاوت پاپول مرواریدی با زگیل تناسلی

اگرچه پاپول‌های مرواریدی به اشتباه با بیماری های عفونی منتقله از راه جنسی (STI) مانند زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند، پاپول های مرواریدی آلت تناسلی مسری نیستند و چیزی نیستند که بتوانید “آنها را بگیرید. پاپول‌های مرواریدی از چند طریق کلیدی از زگیل های تناسلی قابل تشخیص هستند:

پاپول های مرواریدی آلت تناسلی (PPP)

  • در امتداد قاعده کلاهک آلت تناسلی قرار دارند.
  • برجستگی های کوچک و براقی که از نظر اندازه و شکل نسبتاً یکنواخت هستند.
  • می توانند سفید، صورتی، مایل به زرد یا به رنگ پوست باشند.
  • به صورت خطوطی به هم نزدیک رشد می کنند.
  • تمایل دارند در دهه ۲۰ یا ۳۰ زندگی فرد ایجاد شوند.

زگیل تناسلی

  • می تواند در هر جای آلت تناسلی، پوست ختنه گاه، کیسه بیضه یا کشاله ران ایجاد شود.
  • از نظر شکل و بافت نامنظم هستند و اغلب به عنوان شبیه گل کلم توصیف می شوند.
  • به طور معمول به رنگ پوست هستند.
  • اغلب به صورت خوشه ای رشد می کنند.
  • می تواند در هر سنی رخ دهد.

درمان پاپول مرواریدی تناسلی

پاپول های مرواریدی آلت تناسلی بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر ظاهر آنها باعث ناراحتی شما شده یا بر روابط شما تأثیر می گذارد، صحبت با یک متخصص مانند اورولوژیست یا متخصص پوست در مورد روش های حذف آنها پیشنهاد می‌شود.

برخی از گزینه ها عبارتند از:

  • کرایوتراپی: این روش معمولاً شامل استفاده از نیتروژن مایع برای فریز کردن برجستگی ها است. همچنین دستگاه های دستی وجود دارند که می توانند با انفجارهای کنترل شده اکسید نیتروژن، برجستگی ها را فریز کنند.
  • درمان با لیزر CO2: این روش شامل استفاده از پرتو نور بسیار متمرکز برای برداشتن لایه های سطحی بافت است. درمان با لیزر نسبت به کرایوتراپی با نیتروژن مایع، درد کمتری دارد.
  • سوزاندن و خراش الکتریکی (ED&C): این روش شامل استفاده هدفمند از الکتریسیته برای سوزاندن بافت هایی است که خراشیده می شوند.

این روش ها می توانند توسط یک متخصص واجد شرایط به طور ایمن انجام شوند، اما همچنان خطرات احتمالی از جمله درد، زخم، خونریزی، تغییر رنگ پوست و عفونت را به همراه دارند.

Loading ...

چه کاری نباید انجام داد

هرگز سعی نکنید پاپول های مرواریدی آلت تناسلی را بترکانید یا فشار دهید، زیرا این کار می تواند باعث خونریزی، عفونت و زخم شود. همین مورد در مورد داروهای بدون نسخه برای حذف زگیل نیز صدق می کند که می تواند باعث سوختگی شدید، بدشکلی و سفت شدن بافت های آسیب دیده شود.

خلاصه

پاپول های مرواریدی آلت تناسلی برجستگی های رایج و بی ضرری هستند که در اطراف قاعده کلاهک آلت تناسلی ایجاد می شوند. آنها باعث ایجاد علائم نمی شوند و نیازی به درمان ندارند.

با این وجود، آنها ممکن است برای برخی از افرادی که آنها را زشت می دانند یا از اشتباه گرفته شدن با زگیل تناسلی می ترسند، ناراحت کننده باشند. در چنین مواردی، درمان هایی مانند کرایوتراپی یا لیزر می تواند برای حذف آنها استفاده شود.

مطالعه بیشتر

می تونید این منابع هم برای مطالعه و به روز نگه داشتن اطلاعات خودتون در خصوص پاپول مرواریدی آلت تناسلی استفاده کنید.

مقالات مرتبط