پاک کردن تاتو در خانه: نکاتی که باید حتما بدانید

پاک کردن تاتو در خانه: نکاتی که باید حتما بدانید

در این مقاله می‌خوانید

تاتوها، اگرچه ممکن است برای حفظ شادابی آنها به مرور زمان نیاز به ترمیم داشته باشند، خودشان به طور دائمی روی پوست باقی می مانند.

تاتو در لایه میانی پوست به نام درم می‌ماند، جایی که سلول های پوستی مرده دفع نمی‌شوند.

خبر خوب این است که به همان اندازه که روش های تاتو کردن پیشرفت کرده است، گزینه های حذف آن نیز پیشرفت کرده است.

با این حال، سازمان غذا و دارو (FDA) به دلیل عدم اثربخشی و ایمنی ثابت شده، کرم های پاک کننده تاتو یا هر روش خانگی دیگری را تایید نکرده است.

در واقع، برخی از کیت های پاک کردن تاتو خانگی که می توانید از طریق اینترنت بخرید، ممکن است منجر به عوارض جانبی خطرناکی شوند.

برای حذف دائمی تاتو، بهتر است این کار را به یک متخصص پوست یا جراح پوست بسپارید. اگر به فکر پاک کردن تاتو هستید، در این مقاله در مورد اینکه کدام روش ها موثر هستند و کدام روش ها نیستند، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید.

باورهای غلط پاک کردن تاتو در خانه

شاید از تاتوی خود خسته شده اید، یا به دنبال راهی سریع و ارزان برای پاک کردن آن برای یک شغل یا رویداد مهم هستید.

روش های خانگی که به صورت آنلاین پیدا می کنید به اندازه کافی برای حذف رنگدانه ها از درم قوی نیستند – بیشتر آنها فقط روی اپیدرم تأثیر می گذارند. برخی از این روش ها حتی می توانند به پوست آسیب برسانند و منجر به عوارض جانبی ناخوشایند شوند.

در زیر برخی از روش های رایج پاک کردن تاتو در خانه و اینکه چرا آنها بی اثر هستند آورده شده است:

۱. نمک زدن (Salabrasion)

نمک زدن روشی بسیار خطرناک برای پاک کردن تاتو است که شامل برداشتن اپیدرم و سپس مالیدن نمک به جای آن است. این روش نه تنها کار نمی کند، بلکه ممکن است باعث درد شدید و مداوم و زخم شدن شود.

۲. آلوئه ورا و ماست

 روش دیگری برای پاک کردن تاتو که به صورت آنلاین در حال معروف شدن است، استفاده از آلوئه ورا و ماست است. در حالی که لزوماً این روش مضر نیست، هیچ مدرکی وجود ندارد که آلوئه ورا موضعی بتواند تاثیری فراتر از درمان بثورات پوستی داشته باشد.

۳. ماسه

 استفاده از ماسه برای پاک کردن تاتو به منظور تقلید از اثرات درم ابریژن حرفه ای انجام می شود. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که مالیدن ماسه روی تاتو بتواند رنگدانه را از بین ببرد – در عوض ممکن است دچار بریدگی، بثورات و احتمالاً عفونت شوید.

۴. کرم های پاک کننده تاتو

 کرم ها و پمادهای پاک کننده تاتو خانگی برای خرید آنلاین در دسترس هستند. با این حال، FDA به دلیل فقدان شواهد علمی و همچنین عوارض جانبی آنها مانند بثورات و زخم شدن، آنها را تایید نکرده است.

۵. آب لیمو

آب لیمو به عنوان یک روشن کننده رایج پوست خانگی، در دستورالعمل های مراقبت از پوست خانگی جایگاه ویژه ای دارد. با این حال، این ماده بسیار اسیدی است و به خصوص در صورت ترکیب با نور خورشید، منجر به بثورات و حساسیت می شود.

۶. اسید سالیسیلیک

 اسید سالیسیلیک یک لایه بردار رایج است که در محصولات مراقبت از پوست دیده می شود. در حالی که این ماده برای از بین بردن سلول های مرده پوست عمل می کند، این کار فقط در سطح پوست انجام می شود. اسید سالیسیلیک به رنگدانه های تاتو در درم نفوذ نمی کند.

۷. اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک نوعی اسید هیدروکسی آلفا (AHA) است که از اسید سالیسیلیک قوی تر است زیرا می تواند به حذف لایه بیرونی پوست کمک کند. با این حال، این اسید نیز فقط روی اپیدرم عمل می کند، بنابراین برای پاک کردن تاتو مفید نیست.

روش های اثبات شده برای پاک کردن تاتو

با حذف حرفه ای تاتو به احتمال زیاد در مقایسه با روش های خانگی که فقط روی اپیدرم تأثیر می گذارند، نتایج بهتری به دست خواهید آورد.

به خاطر داشته باشید که حذف حرفه ای تاتو همچنان می تواند منجر به عوارض جانبی شود، از جمله:

روش های موجود برای حذف حرفه ای تاتو عبارتند از لیزر درمانی، جراحی برش و درم ابریژن.

۱. لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از روش های پاک کردن تاتو است که توسط FDA تایید شده است.

این فرآیند با استفاده از لیزرهای پرانرژی که به درم می رسند و رنگدانه های تاتو را جذب می کنند، کار می کند. حذف کامل تاتو زمان می برد، زیرا برخی از رنگدانه ها از طریق بدن دفع می شوند و به چندین جلسه نیاز خواهید داشت.

۲. جراحی 

یکی دیگر از راه های حذف کامل تاتو از طریق جراحی است – این روش برای تاتوهای کوچک بهتر عمل کند.

در طول این فرآیند، جراح پوست با استفاده از چاقوی جراحی، تاتو را از پوست شما برش می دهد و سپس زخم را بخیه می زند.

درم ابریژن

درم ابریژن یک تکنیک رایج برای جوانسازی پوست است که از دستگاهی شبیه سمباده برای برداشتن لایه های بیرونی پوست استفاده می کند. این روش همچنین به عنوان جایگزینی ارزان تر و کم تهاجم تر به جای لیزر درمانی و جراحی استفاده می شود.

بزرگترین نقطه ضعف این روش این است که تا سه ماه قرمزی قابل توجهی روی پوست باقی می‌گذارد.

نتیجه گیری

همانطور که هنگام تاتو کردن زیر سوزن صبر و تحمل زیادی لازم است، این اصل در مورد پاک کردن تاتو نیز صدق می کند.

برای تعیین بهترین روش برای حذف حرفه ای تاتو خود با یک متخصص پوست همکاری کنید. به کیت ها و محصولات موضعی که به صورت آنلاین قابل خرید هستند، اعتماد نکنید – هیچ مدرکی دال بر اثربخشی آنها وجود ندارد و می توانند منجر به عوارض جانبی شوند.

همچنین به خاطر داشته باشید که حتی حذف حرفه ای تاتو هم ممکن است جای زخم به جا بگذارد. 

مقالات مرتبط