علت پف زیر چشم

پف زیر چشم: علت، علائم و درمان در ۲۰۲۴

در این مقاله می‌خوانید

پوست زیر چشمتان پف کرده است؟ شما تنها نیستید. این وضعیت پوستی، مخصوصا با افزایش سن، بسیار رایج است. پف زیر چشم می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. در حالی که گاهی اوقات نشانه یک بیماری زمینه ای است، اما داشتن آن به این معنی نیست که از نظر جسمی مشکلی دارید.

با این حال، پف یا کیسه زیر چشم می تواند شما را خسته و ناخوش نشان دهد. خوشبختانه، راه هایی برای کاهش ظاهر افتادگی پوست زیر چشم وجود دارد.

علائم پف زیر چشم

از کجا بفهمید که زیر چشمتان پف کرده است؟ در پف زیر چشم علائم اطراف چشم عبارتند از:

  • افتادگی
  • تورم
  • پف کردگی

اگر این علائم با علائم دیگری همراه باشد،  ممکن است پف زیر چشم نشانه بیماری گریوز باشد. گریوز یک بیماری تیروئید است که بر چشم تاثیر می گذارد. سایر علائم بیماری گریوز مرتبط با چشم شامل درد و قرمزی، بیرون زدگی چشم، تحریک و خشکی است. در مراحل بعدی، این بیماری می تواند باعث مشکلات بینایی شود.

علت پف زیر چشم

پف زیر چشم نشانه چیست؟

  • ژنتیک: پف زیر چشم می‌تواند ارثی باشد. اگر بستگان نزدیک شما مستعد ابتلا به پف زیر چشم هستند، شما نیز خطر بیشتری برای ابتلا به آنها دارید. همچنین، افزایش رگهای خونی زیر چشم که گاهی ارثی است، می تواند باعث تیرگی اطراف چشم شود.
  • سن: افزایش سن یکی از محتمل ترین دلایل ایجاد پف زیر چشم است. با افزایش سن، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و تسلیم جاذبه می شود. در ناحیه چشم شما، چربی تمایل به جابجایی در اطراف پلک پایین دارد و ظاهری پف کرده و متورم ایجاد می کند.
  • سبک زندگی: برخی عادات نیز می توانند خطر ابتلا به پف زیر چشم را افزایش دهند. کم خوابی، سیگار کشیدن و مصرف زیاد نمک می تواند در ایجاد پف زیر چشم نقش داشته باشد.
  • مشکلات تیروئید و آلرژی: مشکلات تیروئید، از جمله پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید، می توانند باعث ایجاد پف یا تیرگی زیر چشم شوند. درمان این شرایط زمینه‌ای اغلب به بهبود ظاهر چشم شما کمک می کند.
  • آلرژی هایی که باعث احتقان بینی یا سینوسی می شوند نیز باعث افزایش پف دور چشم می شوند. احتقان می تواند باعث تجمع خون در مویرگ های زیر چشم شود و منجر به پف کردگی و تیرگی دور چشم  شود که به آن “کبودی آلرژیک” هم گفته می‌شود. برای جلوگیری از تورم و پف کردگی در ناحیه چشم، تا حد امکان از عوامل حساسیت زا دوری کنید.

جلوگیری از پف زیر چشم

در حالی که نمی توانید روند پیری را معکوس کنید، اما کارهایی برای جلوگیری از ایجاد پف زیر چشم وجود دارد:

  • از پوست خود مراقبت کنید و هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده نکردن از ضد آفتاب می تواند باعث آسیب پوستی شود که باعث ضعیف شدن پوست و مستعد شدن به افتادگی زودرس می شود. اگر قرار است فقط از یک محصول مراقبت از پوست برای تمام عمر خود استفاده می کنید، آن محصول باید ضد آفتاب باشد.
  • رژیم غذایی سالم و کم نمک داشته باشید. این رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از پف کردگی کمک کند.
  • کیفیت خواب خود را بهبود بخشید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود بهداشت خواب انجام دهید تا شانس بیشتری برای داشتن خواب کافی داشته باشید. تشخیص و درمان آپنه خواب و سایر اختلالات خواب می تواند خطرات جدی سلامتی را کاهش دهد.
  • سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن نه تنها باعث ایجاد پف زیر چشم می شود، بلکه پوست را زودتر پیر می کند و منجر به چین و چروک می شود.

تشخیص پف زیر چشم

پف زیر چشم معمولا به صورت خود به خود تشخیص داده می شود. مگر اینکه به مشکل زمینه ای مانند بیماری تیروئید، آلرژی یا اختلال خواب مشکوک باشید، به طور معمول نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. همچنین اگر پف زیر چشم یا تیرگی دور چشم شما را آزار می دهد و باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود، مراجعه به پزشک یا متخصص پوست توصیه می شود.

اگر ناحیه چشم شما خارش دار، داغ یا دردناک است و به نظر نمی رسد مشکل برطرف شود، به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق‌تری در مورد امکان عفونت یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد.

درمان پف زیر چشم

در اینجا برخی از گزینه های درمانی موجود برای خلاص شدن از شر پف زیر چشم آورده شده است:

۱. درمان های خانگی برای پف زیر چشم

  • کمپرس سرد: کمپرس سرد راه حلی مناسب برای رفع تورم و پف زیر چشم به صورت مقطعی است. سرما باعث کاهش تورم و خستگی چشم می شود. کمپرس یخ راهی سریع و آسان برای درمان پف زیر چشم در خانه است. همچنین شواهدی وجود دارد که قرار دادن کیسه های چای سبز یا سیاه روی چشم ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

۲. درمان های موضعی پف زیر چشم

  • کرم های حاوی کافئین و درمان های هموروئید: هر دوی این موارد در صورت استفاده مستقیم روی پوست زیر چشم می توانند مفید باشند. با توجه به حساسیت پوست و چشم اطراف چشم، هنگام استفاده از هر محصولی در این ناحیه باید بسیار احتیاط کنید. با این حال، این نوع داروهای موضعی می توانند در کاهش تورم موثر باشند.

۳. روشن کننده های پوست

درمان های روشن کننده پوست مانند هیدروکوئینون، تنها برای هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب مفید هستند که به طور معمول باعث تیرگی زیر چشم نمی‌شوند. با این حال، سرم ویتامین C ممکن است علاوه بر روشن کردن پوست، باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش چین و چروک شود و در نتیجه ظاهر پوست اطراف چشم را بهبود بخشد.

۴. تغییرات سبک زندگی

چند تغییر هدفمند در سبک زندگی می تواند به کاهش ظاهر پف زیر چشم کمک کند. این موارد عبارتند از:

  • خواب کافی
  • محدود کردن مصرف نمک
  • اجتناب از مصرف مایعات قبل از خواب
  • خوابیدن با سر کمی بالاتر
  • اجتناب از عوامل حساسیت زا
  • ترک سیگار

۵. درمان های غیرجراحی برای پف و تیرگی زیر چشم

اگر روش های دیگر موثر نبودند، این گزینه های درمانی غیرجراحی را برای تیرگی یا پف زیر چشم در نظر بگیرید:

  • برداشت پف زیر چشم با لیزر: این روش شامل لیزر کردن ناحیه برای برداشتن لایه های پوست و تحریک رشد سلولی است. این یک درمان ماندگار است که به سفت شدن پوست کمک می کند.
  • امواج رادیویی: این روش به جای لیزر از جریان الکتریکی برای سفت کردن پوست استفاده می کند.
  • نور شدید پالس دار: این روش به رفع هایپرپیگمنتاسیون برای داشتن رنگ پوست یکنواخت کمک می کند.
  • فیلترها: تزریق فیلترهای پوستی در ناحیه زیر چشم به صاف شدن ناحیه زیر چشم کمک می کند.
  • لایه برداری شیمیایی: این روش نیز لایه هایی از پوست را برمی دارد، اما به جای لیزر با استفاده از محلول شیمیایی این کار انجام می شود. با انجام این روش پوست روشن تر و سفت تر شود.

۶. جراحی

جراحی زیبایی برای کاهش پف زیر چشم، بلفاروپلاستی (جراحی پلک) نامیده می شود. این عمل شامل بالا بردن و سفت کردن پوست در ناحیه زیر چشم برای ایجاد ظاهری صاف است. اگرچه هر جراحی خطرات خاص خود را دارد، بلفاروپلاستی به طور معمول نتایج مادام العمر به همراه دارد.

همچنین می توانید از آرایش برای پنهان کردن تیرگی و پف زیر چشم استفاده کنید. در حالی که لوازم آرایشی شما را از شر افتادگی زیر چشم خلاص نمی‌کنند، اما می توانند سایه هایی که توسط پوست پف کرده ایجاد می شوند را کاهش دهند.

جمع بندی

هیچ کس از دیدن پف زیر چشم در آینه لذت نمی برد. در حالی که پف زیر چشم برای بسیاری از افراد یک واقعیت تلخ است، اما گزینه های درمانی برای کمک به کاهش ظاهر آنها وجود دارد.

اگر دلیل پف زیر چشم کمبود خواب یا رژیم غذایی نامناسب باشد، تغییرات سبک زندگی می تواند کمک کند.

اگر پف زیر چشم شما ناشی از افزایش سن است و باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود، می توانید از گزینه های درمانی غیر جراحی و جراحی استفاده کنید. بسیاری از درمان‌های غیرجراحی برای افتادگی پوست زیر چشم نتایج ماندگاری را به همراه دارند. اگر به دنبال راه حلی دائمی‌تر هستید، جراحی ممکن است پاسخگو باشد.

در اکثر مواقع، پف زیر چشم جای نگرانی ندارد. بله، آزاردهنده هستند، اما به طور معمول نشانه مشکلات سلامتی پنهان نیستند. با این حال، اگر علائم نگران کننده ای دارید یا در ناحیه اطراف چشم احساس ناراحتی می کنید، با یک متخصص پزشکی صحبت کنید.

مقالات مرتبط