نحوه خوابیدن پس از جراحی کاشت مو

چگونه پس از جراحی کاشت مو بخوابیم؟

در این مقاله می‌خوانید

انتخاب کاشت مو یک روش درمانی عالی برای برخی از انواع ریزش مو، از جمله طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه است.

کاشت مو در چند سال گذشته به طور قابل توجهی محبوبیت پیدا کرده است، به ویژه با تأثیر افراد مشهوری مانند دیوید بکهام، التون جان، وین رونی و چند نفر دیگر. در واقع، بر اساس گزارش اخیر ISHRS، خدمات کاشت مو از سال 2019 پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

اگر اخیراً کاشت مو داشته‌اید، می‌دانید که تأثیر مثبت این فرآیند بر اعتماد به نفس شما خیلی بالاست. با این حال، البته، یک روند بهبودی وجود دارد که باید برای به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن رعایت شود.

یک نگرانی رایج پس از کاشت مو، توانایی خوابیدن به صورت ایمن بدون تداخل در روند بهبودی است. اگر در مورد نحوه خوابیدن پس از جراحی کاشت مو احساس اضطراب دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن ادامه دهید.

چگونه بعد از جراحی کاشت مو بخوابیم؟

مهمترین چیزی که باید در مورد نحوه خوابیدن بعد از جراحی کاشت مو به خاطر داشته باشید، این است که به پشت بخوابید. از خوابیدن به پهلو یا هر وضعیتی که در آن با بالش تماس مستقیم و سنگین خواهید داشت، خودداری کنید.

فقط از یک بالش تختخواب استفاده کنید و یک بالش مسافرتی/گردنی را دور گردن خود قرار دهید زیرا این کار به شما کمک می کند تا در خواب نچرخید و پوست سر را در زاویه ای امن و مناسب از سطح بالش نگه می‌دارد.

بالش های اضافی نیز می توانند به بالا بردن سر شما کمک کنند، که در 2 هفته اول بعد از عمل کاشت مو ضروری است.

نحوه خوابیدن پس از جراحی کاشت مو

چرا بعد از جراحی کاشت مو مهم است که به پشت بخوابید؟

خوابیدن به پشت با سر بالا باعث کاهش تورم نیز می شود، زیرا پوست سر شما به طور فعال به سطحی فشار داده نمی شود و اطمینان حاصل می شود که موی پیوندی آسیب نمی بیند.

مهمترین مرحله روند بهبودی کاشت مو 2 هفته اول است، زیرا در این زمان پیوندها محکم نیستند. پس از هر نوع کاشت مو، فولیکول های موی تازه پیوند شده در صورت عدم مراقبت مستعد آسیب خواهند بود، به همین دلیل موقعیت خواب شما مهم است.

دردناک بودن ناحیه پیوند زده شده پس از عمل جراحی طبیعی است. معمولاً در اولین شب، پوست سر بی‌حس است. بنابراین، برای جلوگیری از چسبیدن پوست سر به بالش، باید بسیار مراقب باشید.

اگرچه کاشت مو بی خطر است، اما اگر ناحیه‌ای از سر که پیوند در آن انجام شده با سطح بالش تماس پیدا کند، خطر جدا شدن یا کنده شدن پیوندها وجود دارد زیرا هنوز پایدار نیستند و تثبیت نشده‌اند. این نه تنها دردناک خواهد بود، بلکه باعث ایجاد زخم و احتمال عفونت می شود، همچنین ممکن است به این معنی باشد که عمل کاشت مو باید دوباره انجام شود.

کی میتوانم دوباره عادی بخوابم؟

در ۱۰ روز اول، باید پدهای قابل تعویض را در هنگام خواب بپوشید تا از پوست سر شما محافظت کرده و مایعات اضافی را جمع آوری کنند. تا روز ششم، باید بتوانید موهای خود را به آرامی با دست بشویید. در مورد شستن مو پس از کاشت مو بیشتر بخوانید.

پس از هفته دوم، موهای پیوندی باید مستقر و تثبیت شده باشند و هرگونه پوسته‌ای نیز باید از بین رفته باشد. با این حال، شما همچنان باید در وضعیت درست بخوابید و از تماس خشن با پوست سر اجتناب کنید تا از موهای کاشته شده و فولیکول‌های مو در هنگام لنگر انداختن محافظت کنید.

تقریباً ۱۰ روز پس از انجام کاشت مو، باید بتوانید راحت بخوابید. این مدت زمان به فولیکول‌های موی کاشته شده اجازه می‌دهد تا به درستی لنگر بیندازند.

اگرچه می‌توانید پس از این مدت به وضعیت نرمال خوابیدن خود برگردید، اما همچنان باید مراقب باشید تا پوست سر شما با سطح بالش تماس خیلی خشن نداشته باشد، زیرا موهای پیوندی هنوز هم ظریف هستند.

بعد از کاشت مو چه کارهایی باید انجام داد و چه کارهایی نباید انجام داد

بایدها:

  • یک بالش گردنی یا مسافرتی برای جلوگیری از خوابیدن به پهلو تهیه کنید.
  • برای بالا نگه داشتن کافی سر از بالش‌های اضافی استفاده کنید.
  • قبل از هر خواب، پانسمان یا پد خود را عوض کنید تا مایعات در آن جمع نشوند و ناحیه تمیز بماند.
  • در صورت نیاز با جراح کاشت مو در مورد تسکین درد صحبت کنید.
  • داروها را طبق دستور مصرف کنید.
  • از برنامه مراقبت بعد از عمل که جراحتان داده، پیروی کنید.

نبایدها:

  • اجازه ندهید که سر شما به چیزی برخورد کند یا مالیده شود.
  • به پهلو نخوابید.
  • الکل مصرف نکنید، زیرا ممکن است احساس خواب آلودگی کنید و فراموش کنید که نباید سر خود را بچرخانید یا به چیزی بمالید.
  • در رختخواب اینور اونور نچرخید، زیرا خطر مالیده شدن سر به بالش به وجود می‌آید.
  • قرص‌های خواب مصرف نکنید، زیرا آن‌ها نیز خطر خواب آلودگی را افزایش می‌دهند.

کدام روش کاشت مو زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد؟

زمان بهبودی کاشت مو بسته به نوع روش انجام شده، می‌تواند متفاوت باشد. کتابخانه ملی پزشکی گزارش داده است که پیوند FUE زمان بهبودی پس از عمل کوتاه‌تر و زخم‌های کمتری دارد. از سوی دیگر، پیوند FUT به دلیل تکنیک‌های تهاجمی‌تر، زمان بهبودی پس از عمل طولانی‌تری دارد.

همچنین ممکن است بسته به نوع روش، عوارض جانبی نیز وجود داشته باشد، اما مشاورتان باید شما را برای آنچه پس از کاشت مو باید انتظار داشته باشید، آماده کند.

مدت زمان استراحت پس از کاشت مو چقدر است؟

اگرچه کاشت مو ممکن است تهاجمی به نظر نرسد، اما به دلیل تورم باید مدتی استراحت کنید و به پوست سر خود اجازه دهید در شرایط مناسب بهبود یابد. حتی برای مدت کوتاهی خارج از کار بودن می تواند نگران کننده باشد، اما شما و مشاور خود باید در مورد بهترین زمان برای بازگشت به کار صحبت کنید.

همچنین باید از هرگونه فعالیت سنگین مانند ورزش خودداری کنید، زیرا می تواند باعث تعریق شما شود که موجب رشد باکتری ها می شود.

اگر روی بالش خود ریزش مو دیدید چه باید بکنید؟

دیدن موهای ریخته شده روی بالش پس از کاشت مو می تواند به طور قابل درکی شوکه کننده باشد، اما این می تواند ریزش مو پس از کاشت باشد. ریزش مو در محل گیرنده بسیار رایج است و معمولاً پس از هفته دوم انجام کاشت مو رخ می دهد.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که کاشت مو برعکس آنچه که باید انجام دهد عمل می کند، اما این نوع ریزش کاملا طبیعی است. این دائمی نیست و پس از لنگر انداختن فولیکول مو در پوست سر، دوباره شروع به رشد می کند.

ریزش شوک می تواند به دلیل ریزش مو آناژن افلوویوم، ریزش مو تلوژن افلوویوم یا هر دو رخ دهد. از آنجایی که ریزش تلوژن افلوویوم در هنگام آسیب به پوست سر رایج است، منطقی است که پس از ماهیت تهاجمی جراحی رخ دهد. این نوع ریزش مو در موارد نادر می تواند به دلیل واکنش به بی حسی رخ دهد. اما این نیز دائمی نیست و موها پس از بهبود پوست سر شروع به رشد مجدد می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که داروهای رشد مو مانند مینوکسیدیل و فیناستراید می توانند در صورت مصرف در زمان جراحی، احتمال ریزش شوک را کاهش دهند.

اگر در مورد ریزش مو پس از جراحی نگران هستید، باید با جراح خود در مورد بهترین راه برای مقابله با این وضعیت مشورت کنید.

منابع:

https://ishrs.org/wp-content/uploads/2022/04/Report-2022-ISHRS-Practice-Census_04-19-22-FINAL.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK547740

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6371733

https://karger.com/sad/article/7/4/311/291638/Anagen-Effluvium-after-Therapeutic-Scalp-Surgery

https://academic.oup.com/asj/article/33/1/128/209891?login=false

مقالات مرتبط