چین و چروک صورت: انواع، علت و پیشگیری از چروک

چین و چروک صورت: انواع، علت و پیشگیری از چروک 

در این مقاله می‌خوانید

خطوط و چین و چروک ها بخشی طبیعی از فرآیند پیری هستند. با این حال، برخی عوامل، مانند سیگار کشیدن و آسیب ناشی از نور خورشید، می توانند باعث ایجاد زودهنگام آنها شوند.

برای درمان چین و چروک اجباری نیست، مگر اینکه از ظاهر آنها ناراضی باشید و بخواهید با استفاده از روش های مختلف، از جمله محصولات بدون نسخه، روش های سرپایی و یا حتی جراحی، آنها را کاهش دهید.

چین و چروک: مرور کلی

چین و چروک چیست؟

چین و چروک خطوطی هستند که روی پوست شما ایجاد می شوند. آنها بخشی طبیعی از روند پیری بدن هستند. 

چین و چروک های پوست شبیه چروک هایی است که روی پیراهنی که نیاز به اتو دارد ایجاد می شود. آنها به صورت چین، فرورفتگی یا برجستگی ظاهر می شوند. 

چین و چروک بیشتر در صورت، گردن و بازوها دیده می شود، اما می تواند در هر جای دیگری از بدن ظاهر شود.

چه کسانی صورتشان چروک می‌شود؟

هر فردی که سنش بالا می رود دچار چین و چروک می شود. در صورتی که موارد زیر برای شما صدق کند، ممکن است در سنین پایین تر در معرض چین و چروک قرار بگیرید:

  • پوست شما بر اثر آفتاب آسیب دیده باشد یا دائما در معرض نور خورشید باشد.
  • سیگار مصرف می کنید.
  • بدن شما کلاژن (پروتئینی که به پوست خاصیت کشسانی و استحکام می دهد) از دست می دهد.

از چه سنی چین و چروک روی بدن ایجاد می شود؟

با افزایش سن، متوجه خواهید شد که خطوط ظریفی روی بدن شما شروع به ظاهر شدن می کند. این روند می تواند از ۲۵ سالگی شروع شود. شایع ترین گروه سنی افرادی که به دنبال درمان چین و چروک هستند بین ۴۰ تا ۵۵ سالگی است. چین و چروک ها بعد از ۶۵ سالگی برجسته تر می شوند.

چین و چروک: علائم و دلایل

چین و چروک چگونه به نظر می رسد؟

اگر به کف دست خود نگاه کنید، خطوطی روی پوستتان می بینید. با افزایش سن، خطوطی شبیه به خطوط کف دست شما روی سایر نقاط پوست بدنتان ایجاد می شود.

علائم چین و چروک عبارتند از:

  • خطوط، فرورفتگی ها یا تاخوردگی روی پوست
  • پوست شل یا افتاده
  • چین و چروک در حالت استراحت نیز قابل مشاهده هستند، اما ممکن است با حرکت دادن ماهیچه های صورت مانند لبخند زدن یا اخم کردن بیشتر به چشم بیایند.

در چه قسمت هایی از بدن چین و چروک ایجاد می شود؟

چین و چروک می تواند در هر جای پوست شما ظاهر شود، اما بیشتر در نواحی زیر دیده می شود:

  • صورت
  • دست ها
  • گردن
  • بازوها
  • پاها

چه عواملی باعث ایجاد چین و چروک می شوند؟

کاهش تولید سلول های پوستی، نازک شدن لایه های پوست و کمبود پروتئین کلاژن باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می شود.

کلاژن وظیفه ساختاردهی به پوست را بر عهده دارد. این پروتئین، قابلیت ارتجاعی و کشسانی را به پوست شما می‌بخشد و به آن اجازه می‌دهد تا به راحتی حرکت کند. می‌توان پوست را به یک کش لاستیکی تشبیه کرد. اگر این کش بیش از حد کشیده یا خم شود، به مرور زمان شل شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.

با افزایش سن، توانایی سلول‌های بدن در تولید پروتئین، از جمله کلاژن، کاهش می‌یابد. این امر به معنای آن است که کش لاستیکی شما (پوست شما) به سختی می‌تواند به شکل اولیه خود بازگردد و در نتیجه چین و چروک ظاهر می‌شود.

عوامل متعددی باعث چروک شدن پوست شما می شوند که در بخش بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

۱. پیری

چین و چروک یکی از عوارض جانبی روند پیری است. با افزایش سن، سلول های پوستی به کندی تقسیم می‌شوند و لایه میانی پوست (درم) نازک می شود. درم دارای شبکه ای از الیاف الاستین و کلاژن است که به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می دهد. با گذشت زمان این شبکه شل و سست شده و باعث ایجاد فرورفتگی در سطح پوست می شود. همچنین، پوست پیرتر توانایی کمتری برای حفظ رطوبت، ترشح چربی و ترمیم خود دارد. همه این عوامل در ایجاد چین و چروک نقش دارند.

۲. انقباضات ماهیچه های صورت

خطوط پیشانی، خط اخم و پنجه کلاغی، همگی ناشی از انقباضات مکرر عضلات صورت هستند. هر بار که لبخند می زنیم، اخم می کنیم، چشم هایمان را می بندیم یا حرکات دیگری با عضلات صورت انجام می دهیم، این خطوط عمیق تر می شوند.

تاثیر گذر زمان و نیروی جاذبه نیز در تشدید این چین و چروک ها انکار ناپذیر است. با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و به مرور زمان، این خطوط حتی در حالت استراحت صورت نیز قابل مشاهده خواهند بود.

۳. آسیب آفتاب

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می تواند منجر به پیری زودرس پوست یا همان “فتوآجینگ” شود.

نور ماوراء بنفش باعث تجزیه الیاف کلاژن و تولید الاستین غیرطبیعی می گردد. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به بافت پوست آسیب می زند، بدن آنزیمی به نام متال‌پروتئیناز تولید می کند. این آنزیم کلاژن را تجزیه و بازسازی می کند. با این حال، در طی این فرآیند، برخی از الیاف سالم کلاژن نیز آسیب می بینند و منجر به الاستوز خورشیدی (تشکیل نامنظم الیاف) می شوند. با تکرار این فرآیند بازسازی که هر بار با کارایی کمتری انجام می شود، چین و چروک ایجاد می گردد.

۴. سیگار کشیدن

پوست سالم دائما در حال بازسازی است. کلاژن قدیمی تجزیه شده و از بدن خارج می شود تا فضای کافی برای کلاژن جدید ایجاد شود. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن باعث کاهش تولید کلاژن جدید می شود. کاهش کلاژن منجر به ایجاد چین و چروک می گردد.

۵. عوامل محیطی

آلاینده های موجود در هوای محیط زیست می توانند با نفوذ به منافذ پوست، باعث تجزیه کلاژن شوند. شایع ترین آلاینده های محیطی که منجر به چین و چروک می شوند عبارتند از:

  • ذرات معلق: ذرات معلق مخلوطی از ذرات جامد و مایع میکروسکوپی در هوا است که شامل گرد و غبار و دود می شود.
  • دوده: دوده ماده جامد، میکروسکوپی و بر پایه کربن است که در اثر سوختن مواد مختلف ایجاد می شود. دوده از طریق خروجی اگزوز وسایل نقلیه و تاسیسات تولیدی وارد محیط زیست می گردد.
  • دی اکسید نیتروژن: دی اکسید نیتروژن گازی است که در محیط زیست وجود دارد. این گاز بیشتر در نزدیکی وسایل نقلیه، کارخانجات صنعتی، اماکن ساختمانی و برخی از تجهیزات باغبانی یافت می شود.

آیا آرایش باعث ایجاد چین و چروک می شود؟

اگر آرایش خود را پاک نکنید، منافذ پوست شما مسدود شده و بدن با محدودیت در تولید پروتئین کلاژن مواجه می شود. در صورت پاک نکردن دائمی آرایش، این امر می تواند منجر به پیری زودرس و چین و چروک شود. 

برای اطمینان از تمیز بودن منافذ و جلوگیری از چین و چروک، پاک کردن آرایش در انتهای روز با پاک کننده آرایش بسیار مهم است. اگر چند بار پیش از خوابیدن آرایش خود را پاک نکرده اید، مشکلی نیست، اما عادت به خوابیدن با آرایش می تواند با مسدود کردن منافذ به پوست شما آسیب برساند.

آیا کافئین باعث ایجاد چین و چروک می شود؟

در حالی که تحقیقات برای درک بیشتر تأثیر کافئین (از جمله قهوه) بر روی پوست همچنان ادامه دارد، کافئین در کوتاه مدت فوایدی برای روتین مراقبت از پوست شما دارد. این بدین معناست که کافئین به طور موقت می تواند ظاهر چین و چروک را تغییر دهد، اما استفاده طولانی مدت از محصولات حاوی کافئین باعث درمان چین و چروک نمی شود.

کافئین یک آنتی اکسیدان است که می تواند از پوست شما در برابر عواملی که به کلاژن پوست (عامل ایجاد چین و چروک) آسیب می رسانند، محافظت کند.

تشخیص و آزمایش

چین و چروک چگونه تشخیص داده می شوند؟

چین و چروک از طریق معاینه چشمی پوست تشخیص داده می شود. از آنجایی که چین و چروک روی پوست به صورت بصری قابل مشاهده هستند، نیازی به مراجعه به پزشک برای تشخیص آنها نیست. اگر به دنبال درمان برای معکوس کردن اثرات چین و چروک روی پوست خود هستید، می توانید با پزشک یا متخصص پوست (درماتولوژیست) که در زمینه مراقبت از پوست تخصص دارد، صحبت کنید.

چین و چروک: درمان و مدیریت

چین و چروک چگونه درمان می شوند؟

چین و چروک بخشی از روند پیری بدن است و نیازی به درمان ندارد. اما اگر از ظاهر چین و چروک روی پوست خود ناراضی هستید، می توانید با پزشک یا متخصص پوست در مورد گزینه های درمان چروک صحبت کنید. گزینه‌های درمانی:

  • کرم های ضد چروک حاوی رتینوئید یا محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه: این محصولات باعث آبرسانی و بهبود بافت پوست شده و از تولید پروتئین کلاژن در بدن شما حمایت می کنند.
  • روش های جوانسازی پوست: مانند میکرودرم ابریژن (ساییدن لایه های پوست)، درم ابریژن (برداشتن لایه های پوست) و لایه برداری شیمیایی (حذف لایه های پوست با مواد شیمیایی) برای ترمیم پوستی که دچار پیری زودرس شده است.
  • جوانسازی پوست با لیزر: برای کاهش چین و چروک صورت و ناهمواری های پوست ناشی از آسیب آفتاب یا آکنه.
  • تزریق بوتاکس (Botox®): دارویی است که سیگنال های شیمیایی باعث انقباض عضلات و ایجاد چین و چروک را مسدود می کند.
  • فیلرها: ساخته شده از اسید هیالورونیک برای پر کردن یا لیفت دادن خطوط و چین و چروک های عمیق.
  • جراحی لیفت صورت: برای برداشتن پوست و چربی اضافی از صورت و سفت کردن لایه های بافتی به منظور جوانسازی ظاهر پوست.

آیا درمان چین و چروک عوارض جانبی دارد؟

هر درمانی برای چین و چروک می تواند عوارض جانبی و مشکلات احتمالی به همراه داشته باشد. قبل از شروع درمان با پزشک خود در مورد عوارض جانبی صحبت کنید و در مورد هرگونه روال مراقبت از پوست، دارو یا مکملی که در حال حاضر استفاده می کنید، مشورت نمایید تا از تداخل درمان با آنها اطمینان حاصل شود.

برخی از شایع ترین عوارض جانبی درمان چین و چروک عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک به دارو
  • ورم
  • ایجاد جای زخم
  • درد
  • کبودی

آیا برای از بین بردن چین و چروک به چندین جلسه درمان نیاز دارم؟

برخی از درمان های چین و چروک دائمی هستند و برخی دیگر برای حفظ نتایج به جلسات درمانی متعدد نیاز دارند. پزشک با شما در مورد گزینه های موجود صحبت خواهد کرد تا به شما در رسیدن به اهداف درمانی تان کمک کند و بهترین روش درمانی را برای پوست شما انتخاب نماید.

چه غذاها و نوشیدنی هایی به کاهش چین و چروک کمک می کنند؟

مواد مغذی که می خورید و می نوشید به سلامت پوست شما کمک می کنند. حفظ سلامت پوست از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. موارد زیر را به رژیم غذایی متعادل خود اضافه کنید تا پوستی سالم داشته باشید و چین و چروک را به حداقل برسانید:

  • آب
  • ویتامین های A و C
  • پروتئین (مرغ، ماهی، تخم مرغ و گوشت بدون چربی)

در حالی که مصرف غذاهای پرچرب و قند ممکن است وسوسه انگیز و خوشمزه باشد، از خوردن این نوع غذاها خودداری کنید زیرا می توانند به کلاژن پوست شما آسیب برسانند.

پیشگیری از چین و چروک

چگونه از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنم؟

بدن شما به طور طبیعی با افزایش سن دچار چین و چروک می شود. در حالی که نمی توانید از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنید، اما می توانید با رعایت موارد زیر خطر ابتلا به چین و چروک زودرس را کاهش دهید:

  • استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب خورشید.
  • استفاده نکردن از تخت های برنزه کننده
  • مرطوب کردن روزانه پوست
  • شستن صورت یا استفاده از پاک کننده آرایش برای پاک کردن مواد آرایشی
  • سیگار نکشیدن
  • تامین آب مورد نیاز بدن
  • داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل

زندگی با چین و چروک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر می خواهید یک برنامه درمانی برای چین و چروک را شروع کنید، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کند و درمانی را پیدا می کند که منحصر به فرد شما و نیازهای پوستتان باشد. اگر تحت درمان چین و چروک قرار گرفته اید و پوست شما بهبود نمی یابد، عفونی می شود، یا دچار درد شدید، تورم، کبودی یا ناراحتی می شوید، با پزشک خود تماس بگیرید.

چه سوالاتی باید از پزشک خود بپرسم؟

  • آیا درمان چین و چروک با داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنم تداخل دارد؟
  • اگر آکنه داشته باشم، آیا می توانم درمان چین و چروک انجام دهم؟
  • مدت زمان بهبودی برای درمان چین و چروک من چقدر است؟
  • هر چند وقت یکبار می توانم تحت درمان چین و چروک قرار بگیرم؟
  • چگونه می توانم میزان کلاژن بدن خود را بهبود بخشم؟

چین و چروک: سوالات متداول

تفاوت خطوط ظریف و چین و چروک چیست؟

خطوط ظریف، چین و چروک های اولیه هستند و به صورت خطوط ریزی روی پوست شما ظاهر می شوند. آنها به سطح پوست نزدیکترند، در حالی که چین و چروک ها در لایه های عمیق تر پوست قرار دارند. 

خطوط ظریف را در قسمت هایی از صورت خود که حرکات تکراری انجام می دهید، مانند اطراف چشم و دهان هنگام لبخند زدن یا اخم کردن، مشاهده خواهید کرد.

خطوط ظریف با افزایش سن و نیروی جاذبه به چین و چروک تبدیل می شوند. چین و چروک ها خطوط یا فرورفتگی های عمیق تری در پوست شما هستند که می توانند در هر جای بدن ایجاد شوند.

جمع بندی

چین و چروک نشانه ای از این است که بدن شما به طور طبیعی در حال پیر شدن است. اگر در سنین پایین دچار چین و چروک شدید، با پزشک خود در مورد راه هایی برای بهبود تولید کلاژن توسط سلول هایتان صحبت کنید تا پوست شما جوان و شاداب به نظر برسد و احساس شود.

در حالی که دیدن چین و چروک روی پوست ممکن است نگران کننده باشد، اما نیازی به درمان آنها ندارید، مگر اینکه بخواهید ظاهر خود را تغییر دهید.

مقالات مرتبط