در یک کرم رتینول به دنبال چه چیزی باشیم؟

در یک کرم رتینول به دنبال چه چیزی باشیم؟

در این مقاله می‌خوانید

رتینول، یک مشتق از ویتامین A، به عنوان معجزه ای در دنیای مراقبت از پوست شناخته می‌شود. این ماده با تحریک تولید کلاژن و سلول‌های جدید پوست، به طرز چشمگیری در جوانسازی پوست و رفع مشکلات پوستی مانند آکنه، چروک، خطوط ریز، لک‌های قهوه‌ای و تیرگی پوست موثر است. 

هنگام خرید بهترین کرم رتینول، باید به چند فاکتور کلیدی توجه کنید:

۱. مواد فعال (تشکیل دهنده)

همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید، رتینول ماده اصلی فعال در محصولات حاوی رتینول است. از آن برای رفع مشکلات مرتبط با افزایش سن و آکنه استفاده می‌شود. ممکن است رتینول را در لیست ترکیبات به صورت رتینول، رتینیل پالمیتات، رتینالدهید یا ویتامین A مشاهده کنید.

در جایگزین‌های رتینول، به دنبال باکوچیول باشید. باکوچیول یک ماده گیاهی است که فوایدش با رتینول همپوشانی دارد. برای افرادی که پوست حساسی دارند و رتینول را برای پوست خود خیلی قوی می‌دانند، باکوچیول به طور کلی قابل تحمل‌تر است.

ممکن است رتینول با سایر مواد فرموله شود تا فواید آن به حداکثر برسد. بسته به اهداف پوستی خود، رتینولی را در نظر بگیرید که با یک یا چند مورد از مواد زیر فرموله شده باشد:

  • ویتامین C: آنتی‌اکسیدانی که پوست را روشن می‌کند.
  • اسید هیالورونیک: رطوبت‌رسانی که پوست خشک را آبرسانی می‌کند.
  • اسید لاکتیک: AHA که به آرامی لایه برداری می‌کند.
  • شیرین بیان: عصاره گیاهی که لکه‌بری می‌کند.
  • سرامیدها: نوعی اسید چرب که از عملکرد سد محافظ پوست پشتیبانی می‌کند.
  • پپتیدها: نوعی اسید آمینه که پوست را سفت می‌کند.
  • نیاسینامید: ویتامینی که منافذ پوست را به حداقل می‌رساند.

۲. نوع پوست

رتینول برای اکثر انواع پوست مناسب است، به خصوص پوست خشک، چرب، مختلط، مستعد آکنه و پوست معمولی. اکثر افراد باید از رتینول استفاده کنند. فواید آن اغلب از مضراتش بیشتر است و هر مشکلی که خاص نوع پوست شما باشد، معمولاً قابل حل است.

کرم رتینول مناسب پوست خشک

رتینول می‌تواند خشکی را تشدید کند، اما اگر پوست خشکی دارید، استفاده از مقدار کمی رتینول همراه با مرطوب کننده به شما کمک می‌کند.

در مراحل اولیه استفاده از رتینول، تجربه مقداری “پاکسازی پوست” نیز طبیعی است. این زمانی است که متوجه افزایش جوش‌های خود می‌شوید، و اگر مستعد آکنه باشید، ممکن است نگران شوید. اما اگر به استفاده از آن ادامه دهید، دوره پاکسازی پوست معمولاً می‌گذرد و در نهایت، جوش‌های شما کاهش پیدا ‌می‌کنند، زیرا رتینول به درمان آکنه کمک می‌کند.

کرم رتینول مناسب پوست حساس

افراد دارای پوست حساس باید با کمترین غلظت رتینولی که می‌توانند پیدا کنند شروع کنند. جایگزین‌های رتینول مانند باکوچیول نیز برای این نوع پوست مناسب هستند.

افراد داری بیماری‌های پوستی

اگر بیماری‌های پوستی مانند اگزما و روزاسه دارید، ممکن است رتینول گزینه مناسبی برای شما نباشد. استفاده از کرم رتینول اگرچه می‌تواند به جلوگیری از شعله‌ور شدن بیماری پس از کنترل علائم کمک کند، به طور کلی برای افراد دارای بیماری روزاسه توصیه نمی‌شود. 

در صورت داشتن پوست حساس یا بیماری پوستی، در مصرف رتینول احتیاط کنید.

رنگ پوست

رنگ پوست نیز یک فاکتور مهم است. در حالی که رتینول می‌تواند به بهبود هایپرپیگمنتاسیون و لکه‌های تیره کمک کند، اما می‌تواند باعث بدتر شدن لک در افرادی با پوست تیره‌تر شود. 

افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند باید از غلظت‌های پایین‌تر رتینول استفاده کنند و فقط چند بار در هفته از آن استفاده کنند.

اگر مطمئن نیستید که رتینول با نوع پوست و اهداف شما سازگار است، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

۳. غلظت رتینول

رتینول بدون نسخه (OTC) در غلظت‌های تا 2% در دسترس است. اما پیدا کردن رتینول OTC با این قدرت در بازار دشوار است. آنها معمولاً با غلظت‌های 0.25%، 0.50% و 1% در دسترس هستند.

وقتی صحبت از غلظت رتینول می‌شود، همیشه بیشتر بهتر نیست. برخی از متخصصان پوست توصیه می‌کنند که از رتینول OTC با غلظت کم شروع کنید. 

اگر تازه شروع به استفاده از رتینول کرده‌اید، بهتر است با غلظت 0.25% شروع کنید و به پوست خود کمی زمان برای سازگاری بدهید. برخی از برچسب‌های محصولات، غلظت رتینول را ذکر نمی‌کنند، که این امر می‌تواند رعایت این قانون یعنی شروع با غلظت کم و افزایش تدریجی را با مشکل مواجه کند.

برای استفاده از رتینول با غلظت بالاتر، به نسخه پزشک متخصص پوست نیاز دارید.

رتینول چیست؟

رتینول مشتقی از ویتامین A است که اغلب در محصولات موضعی مراقبت از پوست به کار می‌رود. در لوازم آرایش بدون نسخه (OTC)، ویتامین A هم‌معنی با رتینول در نظر گرفته می‌شود. 

رتینول در پوست ما به رتینال و سپس به اسید رتینوئیک تبدیل می‌شود. رتینول بدون نسخه معمولاً نسبت به محصولات تجویزی با پوست ملایم‌تر است.

رتینول با افزایش تولید کلاژن و سلول‌های پوستی کار می‌کند که به فواید ضد پیری متعدد آن کمک می‌کند. همچنین با پاکسازی منافذ، انتخاب خوبی برای افراد دارای آکنه است.

مانند ویتامین‌های C و E، رتینول یک آنتی‌اکسیدان است، بنابراین به خنثی کردن آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. همچنین برای مبارزه با خطوط ریز، چروک، آکنه، کدری پوست و هایپرپیگمنتاسیون انتخاب خوبی است.

برخلاف باور عموم، رتینول یک لایه‌بردار نیست. لایه‌بردارها به ریزش سلول‌های پوستی کمک می‌کنند ولی رتینول باعث افزایش تکثیر آن‌ها می‌شود.

چگونه از رتینول استفاده کنیم؟

استفاده از رتینول نیاز به کمی یادگیری دارد، اما پس از اینکه به آن عادت کردید، به راحتی می‌توانید آن را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

مهم‌ترین نکته: طبق گفته متخصصان پوست، از آنجایی که رتینول حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش می‌دهد، باید در شب استفاده شود. آن را بخشی از روتین مراقبت شبانه پوست خود قرار دهید و در طول روز از کرم ضد آفتاب با SPF استفاده کنید تا از آسیب نور خورشید جلوگیری شود.

در استفاده از رتینول، کم بهتر از زیاد است. به بالاترین غلظت نیاز ندارید و لازم نیست هر شب از آن استفاده کنید. فقط به مقدار یک نخود فرنگی روی صورت، گردن و سینه خود نیاز دارید.

اگر برای اولین بار از رتینول استفاده می‌کنید، با یک یا دو بار در هفته شروع کنید و به تدریج دفعات استفاده را افزایش دهید. با گذشت زمان، می‌توانید سه بار در هفته یا یک شب در میان از آن استفاده کنید. برخی از افراد تحمل بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند هر شب از مقدار کمی استفاده کنند.

محل قرارگیری رتینول در روتین مراقبت از پوست شما به فرمولاسیون آن بستگی دارد. اکثر رتینول‌ها به شکل سرم یا کرم سبک هستند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را بعد از پاک‌سازی و قبل از مرطوب‌کننده استفاده کنید. 

توصیه می‌شود در استفاده از کرم رتینول از ناحیه چشم خودداری کنید. همچنین می‌توانید از تکنیک ساندویچ رتینول استفاده کنید. ابتدا مرطوب‌کننده بزنید، سپس رتینول و در آخر با یک لایه دیگر از مرطوب‌کننده به پایان برسانید.

فواید استفاده از رتینول

رتینول فواید زیادی دارد که بیشتر آن‌ها به ضد پیری و ضد آکنه بودن آن مربوط می‌شود. رتینول برای هر کسی که می‌خواهد پوست خود را روشن کند، چروک‌ها را صاف کند، منافذ را ببندد، تولید چربی را کاهش دهد و آسیب‌های ناشی از آفتاب را ترمیم کند، یک ترکیب طلایی است.

بنابراین، چه کسانی می‌توانند از رتینول بهره‌مند شوند؟ 

تقریباً همه می‌توانند. معمولاً توصیه می‌شود برای مبارزه با پیری، استفاده از رتینول را در اواسط 20 یا 30 سالگی شروع کنید. رتینول همچنین می‌تواند به معکوس کردن اثرات آکنه، منافذ مسدود، آسیب‌های ناشی از آفتاب و هایپرپیگمنتاسیون کمک کند.

سوالات رایج

۱. آیا متخصصان پوست رتینول را توصیه می‌کنند؟

بله، متخصصان پوست به طور کلی استفاده از رتینول را توصیه می‌کنند. این ماده، استاندارد طلایی در مراقبت از پوست برای ضد پیری و آکنه است، اما برای همه مناسب نیست. افرادی که پوست حساس یا بسیار خشک دارند، همچنین زنان باردار یا شیرده و افرادی که دارای بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا روزاسه هستند، ممکن است نیاز به جایگزین ملایم‌تری داشته باشند. اگر پوست شما می‌تواند رتینول را تحمل کند، به استفاده از آن ادامه دهید.

۲. بهترین درصد رتینول چه مقدار است؟

بهتر است استفاده از رتینول را با غلظت کم شروع کنید. برای اینکه پوست شما به تدریج به رتینول عادت کند، از رتینول 0.25% یا رتینالدهید 0.05% شروع کنید. می‌توانید به مرور زمان درصد را افزایش دهید و یا برای دریافت رتینوئید تجویزی، با یک متخصص پوست همکاری کنید. حتی در غلظت‌های پایین، رتینول می‌تواند به بهبود علائم پیری و آکنه کمک کند.

۳. مرطوب کننده یا رتینول اول؟

رتینول قبل از مرطوب کننده استفاده می‌شود. می‌توانید آن را بعد از پاک کردن پوست صورت خود بزنید، اما همیشه باید روی آن را با یک مرطوب کننده یا روغن صورت بپوشانید. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، می‌توانید از تکنیک ساندویچ رتینول استفاده کنید. در این روش، رتینول را بین دو لایه مرطوب کننده قرار دهید.

۴. آیا می‌توان هر شب از رتینول استفاده کرد؟

با اینکه در نهایت می‌توانید هر شب از رتینول استفاده کنید، اما برای رسیدن به این مرحله نباید عجله کنید. در ابتدا بهتر است مصرف رتینول را از یک یا دو بار در هفته شروع کنید. به مرور زمان و با توجه به تحمل پوستتان، می‌توانید به تدریج دفعات استفاده را افزایش دهید (معمولاً هر بار یک شب اضافه کنید). پس از اینکه پوست شما به رتینول عادت کرد، می‌توانید هر شب از آن استفاده کنید.

مقالات مرتبط