کرم های پاک کننده تاتو؛ شایعه یا واقعیت؟

کرم های پاک کننده تاتو؛ شایعه یا واقعیت؟

در این مقاله می‌خوانید

کرم های پاک کننده تاتو با این امید که جوهر تاتو را از بین ببرند روی پوست تاتو شده مالیده می شوند. بسیاری از این کرم ها در فروشگاه های بزرگ یا خرده فروشی های آنلاین موجود هستند، اما شواهد کمی وجود دارد که کرم های پاک کننده تاتو واقعاً تاتوها را پاک کنند.

بیشتر این محصولات حتی ادعای پاک کردن کامل تاتو را ندارند. در عوض، آنها ادعا می کنند که به کم رنگ تر شدن تاتوهای شما کمک می کنند.

کرم های پاک کننده تاتو همچنین عوارض جانبی جدی از جمله سوختگی و جای زخم دارند.

با خواندن ادامه مطلب در مورد اینکه چرا کرم های پاک کننده تاتو کار نمی کنند و چه روش هایی را می توانید برای حذف کامل تاتو بدون آسیب رساندن به بدن یا پوست خود به کار ببرید، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید.

آیا کرم های پاک کننده تاتو واقعاً موثر هستند؟

پاسخ کوتاه: خیر.

این کرم ها ادعا می کنند که با سفید کردن یا لایه برداری از لایه بالایی پوست شما (اپیدرم) تاتوها را پاک می کنند. برخی حتی ادعا می کنند گلبول های سفید خون روی پوست شما (ماکروفاژها) را که پر از جوهر تاتو هستند جایگزین می کنند.

جوهر تاتو به لایه بعدی پوست شما (درم) تزریق می شود، بنابراین بسیاری از این درمان های سطحی توسط کرم های پاک کننده تاتو در حذف جوهر تاتو بی اثر هستند. در بهترین حالت، یک کرم باعث محو شدن تاتو می شود و یک نسخه محو و تغییر رنگ یافته از تاتو را باقی می گذارد که می تواند به یک جای زخم دائمی تبدیل شود.

کرم های پاک کننده تاتو همچنین حاوی مواد شیمیایی مانند اسید تری کلرواستیک، یک ماده لایه بردار هستند که در درمان سایر بیماری های پوستی نیز استفاده می شود. اگرچه اسید تری کلرواستیک به طور منظم توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی برای درمان های حرفه ای پوست استفاده می شود، اما استفاده از آن در خانه بدون نظارت می تواند خطرناک باشد.

عوارض جانبی احتمالی کرم های پاک کننده تاتو

در حال حاضر هیچ کرم پاک کننده تاتویی در بازار وجود ندارد که توسط FDA تایید شده باشد.

مواد شیمیایی موجود در این محصولات می توانند عوارض جانبی دردناکی ایجاد کنند، از جمله:

  • قرمزی
  • ایجاد بثورات (جوش)
  • سوزش
  • پوست ریزی
  • جای زخم دائمی
  • تغییر رنگ دائمی پوست
  • التهاب

اگر به مواد خاصی حساسیت دارید، استفاده از یک کرم پاک کننده تاتو ممکن است باعث علائم بالقوه تهدید کننده زندگی شود. این علائم عبارتند از:

  • بثورات (جوش)
  • کهیر
  • تورم
  • مشکل در تنفس
  • تهوع
  • استفراغ
  • آنافیلاکسی (واکنش شدید آلرژیک)

چگونه می توانید با خیال راحت تاتو را پاک کنید؟

چندین روش برای پاک کردن تاتو وجود دارد که در صورت انجام توسط پزشک، متخصص پوست یا سایر متخصصان پزشکی دارای مجوز، ایمن در نظر گرفته می شوند. این روش ها عبارتند از:

۱. لیزر درمانی

لیزر درمانی با استفاده از نوع خاصی از لیزر به نام لیزر کیو سوئیچ (Q-switched) تاتو را پاک می کند. این لیزرها پالس حرارتی متمرکزی اعمال می کنند که جوهر تاتو را در پوست تجزیه می کند.

به دلیل گرمایی که در طول درمان ایجاد می شود، ممکن است پوست شما متورم، تاول زده یا دچار خونریزی شود. پزشک برای جلوگیری از عفونت، پماد آنتی باکتریال مانند Neosporin به شما تجویز می کند.

هزینه پاک کردن تاتو با لیزر بسته به اندازه، رنگ ها و نوع تاتوی در حال حذف متفاوت است. ممکن است لیزر درمانی برای حذف کامل تاتو به چندین جلسه نیاز داشته باشد، 

۲. جراحی برش

برای انجام این کار، پزشک پوست اطراف تاتو را با بی حسی موضعی بی حس می کند. سپس با استفاده از چاقوی جراحی، پوست تاتو شده را برش داده و از بخیه برای بخیه زدن دوباره پوست استفاده می کند.

جراحی برش سریع و موثر است زیرا در یک جلسه قابل انجام است و تمام پوست تاتو شده را به طور کامل پاک می کند. اما این روش می تواند جای زخم قابل توجهی باقی بگذارد و ممکن است برای تاتوهای بزرگ مناسب نباشد.

هزینه جراحی برش به اندازه و محل تاتو و همچنین اینکه آیا پزشک شما استفاده از پیوند پوست را پیشنهاد می کند بستگی دارد.

۳. درم ابریژن

درم ابریژن با استفاده از ابزاری شبیه به سنباده چرخشی انجام می شود. پزشک پس از بی حس کردن پوست شما با فریز کردن یا استفاده از بی حسی موضعی، از یک برس ساینده گرد برای خراش دادن پوست تاتو شده استفاده می کند.

درم ابریژن می تواند باعث شود پوست بعد از انجام عمل برای بیش از یک هفته احساس زبری داشته باشد. این روش به اندازه روش های لیزر یا جراحی موثر نیست، بنابراین معمولا اولین انتخاب پزشک شما برای پاک کردن تاتو نخواهد بود.

هزینه درم ابریژن به اندازه تاتو بستگی دارد. 

بهترین روش پاک کردن تاتو

ممکن است همه روش های پاک کردن تاتو برای شما مناسب نباشند. اندازه، رنگ یا نوع جوهر تاتو استفاده شده، همگی می توانند بر موفقیت هر روش درمانی تأثیر بگذارند.

ممکن است پزشک شما در صورت داشتن پوست حساس یا اگر پوست شما به سایر درمان ها واکنش خوبی نشان نمی دهد، لیزر درمانی را توصیه نکند. لیزر درمانی همچنین ممکن است گران تر یا زمان بر تر از حد انتظار شما باشد، به خصوص به این دلیل که تاتوهای بزرگتر ممکن است برای حذف کامل به جلسات زیادی نیاز داشته باشند.

جراحی برش می تواند جای زخم قابل توجهی از خود به جای بگذارد یا برای تاتوهای بزرگتر بسیار دردناک باشد. این روش برای تاتوهای کوچک موثرتر است.

در صورتی که روش های لیزر یا جراحی برای شما موثر نباشد یا خیلی گران باشد، درم ابریژن ممکن است جایگزین خوبی باشد. همچنین ممکن است برای تاتوهای کوچکتر ارزانتر و سریعتر باشد. اما اثربخشی درم ابریژن بسیار کمتر از لیزر یا درمان جراحی است.

سوالاتی که باید بپرسید

قبل از پاک کردن تاتو، سوالات زیر را از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید:

  • کدام روش ها برای پوست من بی خطرتر هستند؟
  • چه درمانی را برای من توصیه می کنید؟
  • هزینه حذف تاتو چقدر است؟
  • درمان چقدر طول می کشد؟ آیا به جلسات متعدد نیاز دارم؟
  • آیا با پاک کردن تاتو خطری برای من وجود دارد؟
  • آیا این درمان باعث درد می شود؟ چه نوع بیهوشی یا بی حسی برای استفاده بی خطر است؟
  • آیا روش های حذف تاتو باعث ناراحتی در فعالیت های روزانه من می شود؟
  • چگونه مطمئن شوم که برای درمان آماده هستم؟
  • این درمان چقدر موثر خواهد بود؟

از متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد مطب های معتبر پاک کردن تاتو سوال کنید. در برخی موارد، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند شما را به جراح یا متخصص پوست ارجاع دهد.

فردی که عمل پاک کردن را انجام می دهد باید یک پزشک، جراح یا متخصص پوست دارای مجوز با تخصص در پاک کردن تاتو باشد. آنها همچنین باید برای اطمینان از اینکه شما به اندازه کافی برای این روش سالم هستید، به سوابق پزشکی شما دسترسی داشته باشند.

نتیجه گیری

کرم های پاک کننده تاتو موثر نیستند و می توانند باعث واکنش های جدی پوستی شوند که منجر به آسیب دائمی پوست یا بافت شود. این کرم ها نباید به عنوان جایگزینی برای درمان های تایید شده توسط FDA استفاده شوند.

خدمات معتبر زیادی برای پاک کردن تاتو وجود دارد که می تواند روش های ایمن و موثری را به شما ارائه دهد. 

مقالات مرتبط