کره بدن چیست و چه فرقی با لوسیون دارد؟

تصویر پروفایل کانال جوانسازی پوست
در این مقاله می‌خوانید

کره بدن نوعی مرطوب کننده پوست است که معمولا از شی باتر، روغن نارگیل، زیتون، جوجوبا، آووکادو، کره و روغن‌های گیاهی تشکیل می‌شود. این مواد بیشترین تاثیر را در هیدراته و مرطوب نگه داشتن پوست بدن دارند. هر چه قدر پوست ما مرطوب‌تر باشد، سالم‌تر است. پوستی که رطوبت کافی دارد، کمتر و دیرتر چروک می‌شود. نکته قابل توجه در مورد کره بدن غلظت بیشتر آن در مقایسه با دیگر مرطوب کننده‌ها است. به همین علت است که آن را در شیشه‌های دهن گشاد نگهداری می‌کنند؛ تا بتوانید به راحتی به هر مقداری از آن که می‌خواهید دسترسی داشته باشید. شرح کوتاه کره بدن اغلب افرادی که از مرطوب کننده‌های مختلف استفاده کرده‌اند، می‌گویند که کره بدن در جوانسازی و تغذیه پوست خشک موثرتر است؛ چه برای قسمت‌های مختلف بدن استفاده شود چه برای اعضایی که پوست خشک‌تری دارند‌ مانند آرنج و زانو، با استفاده از آن پوستی نرم و هموار خواهید داشت. کره بدن بهترین دوست پوست شما در زمستان‌های سرد و خشک است. اگر تا به حال لوسیون بدن سبکی استفاده می‌کردید و راضی نبودید بهتر است کره بدن را جایگزین آن کنید و از نتیجه لذت ببرید. برای انتخاب محصول مراقبت از پوست عوامل زیادی را باید در نظر بگیریم که مهمترین آنها نوع پوست ما و میزان سازگاری آنها با آن است.

نحوه استفاده از کره بدن

بهترین روش زمان مصرف کره بدن بعد از استحمام روزانه است. پس از یک حمام لذت بخش، بدن خود را با حوله تمیز خشک کنید. نکته کلیدی که باید در نظر داشته باشید این است که نیازی نیست بدن خود را کاملا خشک کنید. بهتر است کمی رطوبت بر پوست شما باقی بماند. سپس مقدار مناسبی از کره بدن را مستقیما بر روی پوست بدن قرار داده و به آرامی ماساژ دهید تا کاملا جذب شود. سعی کنید این مقدار بیش از حد نباشد. به خاطر داشته باشید اگر پس از استفاده از کره بدن باز هم احساس می‌کردید پوست بدنتان خشک است، می‌توانید لایه نازک دیگری اضافه کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. هنگامی که از کره بدن استفاده می‌کنید. به پوست بازوها، زانو، دست و پاهایتان توجه بیشتری داشته باشید. این قسمت‌ها بیشتر از بقیه مستعد خشک شدن هستند. افزودن لایه مناسبی از کره بدن بر روی این قسمت‌ها آنها را به خوبی تغذیه کرده و از خشکی نجات می‌دهد. پس مراحل استفاده از کره بدن بدین ترتیب است: مرحله 1: مقدار مناسبی از کره بدن را بردارید. مرحله 2: بر روی پوست بدن پخش کنید. مرحله 3: به آرامی ماساژ دهید. مرحله 4: به آن وقت کافی دهید تا جذب شود.

کره بدن خوب چه ویژگی‌هایی دارد

کره بدن خوب باید از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد طبیعی تهیه شده باشد. مهم‌ترین این مواد شی‌باتر است.
این ماده قهرمان دوست‌داشتنی به شکل غلیظ و کرمی مانند از شی نات استخراج می‌شود. به علاوه سرشار از ویتامین‌ها و اسیدهای چرب مانند لینولئیک، اولئیک، استئاریک و پالمیتیک است. این مواد برای تمام انواع پوست مناسب هستند.

نکات مهم در استفاده و نگهداری کره بدن

حفظ رطوبت بدن

زمان خاصی برای استفاده از کره بدن وجود ندارد. هر زمانی از شبانه روز می‌توانید آن را استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید رطوبت بدنتان حفظ شود. بهترین زمان استفاده از آن تا 5 دقیقه بعد از استحمام است. آب گرم می‌تواند باعث خشکی پوست شود. با خیال راحت از آب گرم حمام لذت ببرید. اما بعد از آن برای هیدارته نگه داشتن پوست خود کره بدن را فراموش نکنید. اگر پوست شما خیلی خشک است، بهتر است کره بدن را به صورت روزانه مصرف کنید. به همین ترتیب اگر پوست معمولی یا چرب دارید، دو تا سه بار در هفته کافی است. یا می‌توانید صرفا برای نقاطی از بدن که خشک هستند استفاده کنید.

مرطوب کننده شبانه

برای اینکه بیشترین بهره را از کره بدن ببرید می‌توانید پیش از خواب از آن استفاده کنید. بدین ترتیب در طول شب بدن خود را در مرطوب‌ترین حالت ممکن نگه دارید. به خاطر داشته باشید تنها لایه نازکی از کره بدن کافی است. آن را بر قسمت مورد نظر قرار داده و کمی ماساژ دهید. زیرا در حالی که خواب هستید بقیه کره بدن که بر روی پوست قرار دارد، به مرور زمان کار جادویی خود را انجام داده و خود را در وجود شما غرق می‌کند. اگر پاهایتان خشک و خسته شده‌اند. می‌توانید پیش از خواب آنها را با کره بدن چرب کنید و سپس جوراب راحتی بپوشید. پوشیدن جوراب باعث حفظ رطوبت پاها شده، آنها را تغذیه کرده و خستگی را از تن شما به در می‌کند.

عطری ماندگار

یکی از نکات مورد علاقه من در مورد کاربردهای کره بدن این است که به حفظ و ماندگاری عطر بر پوست شما کمک می‌کند. اگر می‌خواهید عطر مورد علاقه شما ماندگاری بیشتری داشته باشد؛ باید کمی چسبندگی آن را بیشتر کنید. روغن‌های موجود در کره بدن بهترین مواد به عنوان پایه‌ای چسبناک برای عطر یا بادی میست شما هستند. در خرید کره بدن بهتر است این نکته را رعایت کنید. عطر شامپو و کره بدن شما باید با یکدیگر هماهنگ و سازگار باشد. در نتیجه استفاده از آنها تمام روز از بوی خوش بدن خود مست خواهید شد.

کره بدن چه تفاوتی با لوسیون دارد:

از لحاظ غلظت همانطور که پیش از این هم گفتیم هر دوی آنها مرطوب کننده هستند اما بافت و یکپارچگی آنها با هم متفاوت است. لوسیون‌ها معمولا بافت سبک‌تری دارند، حاوی آب بیشتری هستند و در مقایسه با کره بدن روغن کمتری دارد. در واقع لوسیون نوعی محلول روغن در آب است. در حالی که کره‌های بدن سرشار از روغن بوده و غلیظ‌تر هستند.
از آنجا که لوسیون به غلیظی کره بدن نیست، راحت‌تر بر روی پوست پخش شده و زودتر جذب آن می‌شود. به علاوه لوسیون‌ها برای استفاده در نقاط پر موی بدن بهتر از کره بدن هستند. بنابراین لوسیون برای استفاده منظم کاربردی‌تر است. حتی با توجه به میزان خشکی پوست می‌توانید دو تا سه بار در روز از آن استفاده کنید. درحالیکه کره بدن فشرده‌تر است و ممکن است احساس چربی و چسبندگی ایجاد کند. مواد تشکیل دهنده و قیمت مواد تشکیل دهنده کره بدن طبیعی‌تر است اما این مواد در لوسیون‌ها بیشتر تصفیه شده هستند. در بیشتر موارد قیمت کره بدن کمی بیشتر از لوسیون است.

با توجه به نوع پوست

می‌توانیم بگوییم که به دلیل سبک‌تر بودن و وجود آب بیشتر در لوسیون‌ها، آنها گزینه‌های بهتری برای افرادی که پوست چرب دارند، به حساب می‌آیند. از سوی دیگر درست است که کره بدن خشکی پوست را از بین می‌برد اما در عین حال می‌تواند منافذ پوست را هم ببندد. کره بدن برای پوست‌هایی بهتر است که به مرطوب‌کننده غلیظ و فشرده‌تری نیاز دارد. بهترین گزینه برای رفع خشکی پوست است. می‌تواند اگزمای سبک تا متوسط را در دو هفته بهبود بخشد. به طور کلی در نظر داشته باشید که هر یک از آنها با توجه به وضعیت و نوع پوست شما ممکن است نتیجه بهتری داشته باشد. شرایط بدنی و نوع پوست افراد متفاوت است، بنابراین محصولی که برای یک نفر مناسب و کاربردی است. برای فرد دیگر می‌تواند نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشد. تنها متخصص پوست است که با توجه به وضعیت پوست مانند اگزما داشتن یا آکنه دار بودن تشخیص دهد که استفاده از کدام مرطوب کننده برای فرد بهتر است.

آیا می‌توانیم از کره بدن برای پوست صورت استفاده کنیم؟

مسلما هیچکس دوست ندارد از مرطوب کننده‌ای استفاده کند که موجب بسته شدن منافذ پوست  شود. برای انتخاب مرطوب کننده مناسب پوست صورت باید توجه کنید که غیر کومدوژنیک باشد. البته که استفاده از کره بدن برای پوست صورت مضر نیست. اما استفاده از کرم صورت سازگار با پوست شما نتیجه بهتری خواهد داشت. شرح کوتاه منافذ پوست ماندگاری کره بدن بر روی پوست چقدر است؟ مطالعات نشان می‌دهد که نیمی از تاثیر این مرطوب کننده بعد از 8 ساعت از بین می‌رود.

آیا کره بدن خراب یا فاسد می‌شود؟

از آنجایی که اغلب مواد تشکیل دهنده کره بدن طبیعی هستند بهتر است بعد از باز شدن بسته بندی آن، در زمان ذکر شده مصرف شود.

مقالات مرتبط