بهترین روغن برای مو

۱۲ روغن برای مو: بهترین ها برای نیاز شما

در این مقاله می‌خوانید

طبیعت گنجینه‌ای از رازهای زیبایی را در اختیار ما قرار داده است، و روغن‌های طبیعی یکی از این گنجینه‌ها هستند. این روغن‌ها که از دل مغزها، دانه‌ها و میوه‌ها به دست می‌آیند، می‌توانند موهای شما را تغذیه کرده و به آنها حیاتی دوباره ببخشند. فرقی نمی‌کند که موهایتان خشک، کدر یا آسیب‌دیده باشد، روغن‌های طبیعی راه‌حلی شگفت‌انگیز برای مشکلات شما هستند.

در این میان، روغن‌هایی مانند آووکادو و آرگان به دلیل خواص بی‌نظیرشان، شهرت بیشتری دارند. مرطوب‌کنندگی عمیق پوست سر توسط این روغن‌ها، به رفع مشکل شوره سر نیز کمک می‌کند.

در ادامه، به ۱۲ روغن طبیعی برتر برای موها و فواید منحصر به فرد هر کدام می‌پردازیم

نحوه استفاده از روغن‌های طبیعی برای مو

راه‌های مختلفی برای گنجاندن روغن‌ها در برنامه مراقبت از مو وجود دارد، از جمله:

  • افزودن چند قطره به شامپو یا نرم کننده خود
  • مالیدن چند قطره به انتهای موهای مرطوب قبل از سشوار کشیدن یا حالت دادن
  • کمی گرم کردن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن، ماساژ دادن روغن به موهایتان و گذاشتن آن به مدت نیم ساعت قبل از شامپو زدن یا آبکشی

به طور کلی، درمان‌های بدون نیاز به آبکشی برای موهای ضخیم یا خشک/آسیب دیده مناسب‌تر هستند، در حالی که درمان قبل از شامپو ممکن است برای افرادی که موهای نازکی دارند مفیدتر باشد.

روغن های مفید برای مو

۱. روغن نارگیل: بهترین روغن برای ترمیم مو

روغن نارگیل، هدیه‌ای از طبیعت برای داشتن موهایی سالم و درخشان، به عنوان یکی از محبوب‌ترین محصولات طبیعی در زمینه مراقبت از مو شناخته می‌شود. راز این محبوبیت در اسید لوریک نهفته است، نوعی چربی اشباع که به وفور در روغن نارگیل یافت می‌شود. دانشمندان بر این باورند که این اسید چرب منحصر به فرد، قادر است به عمق ساقه مو نفوذ کرده و از درون، موهای آسیب‌دیده را ترمیم و بازسازی کند.

علاوه بر این، روغن نارگیل با کمک به حفظ پروتئین مو، از ریزش آن جلوگیری می‌کند. پروتئین، به عنوان عنصر اصلی تشکیل‌دهنده مو، در اثر عوامل مختلفی مانند رنگ کردن و مش کردن، که جزئی از فرآیندهای شیمیایی رایج آرایش مو هستند، آسیب‌پذیر می‌شود.

خاصیت رطوبت‌رسانی بالای روغن نارگیل، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای انواع مو، به خصوص موهای خشک و شکننده تبدیل کرده است.

به طور خلاصه، استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک محصول طبیعی و مغذی، می‌تواند به سلامت، شادابی و درخشندگی موهای شما کمک شایانی کند.

۲. روغن زیتون: بهترین روغن برای نرم کنندگی مو

مانند روغن نارگیل، روغن زیتون نیز می‌تواند به عمق تار مو نفوذ کند. این خاصیت به دلیل وفور چربی‌های تک غیراشباع در روغن زیتون است که نقش کلیدی در نرم کردن مو دارد. مطالعات نشان داده‌اند که گرمای طبیعی بدن به روغن زیتون کمک می‌کند تا عمیق‌تر به ساقه مو نفوذ کند و لایه‌ای نازک و محافظ روی سطح آن ایجاد نماید. با این حال، برای جلوگیری از چرب و سنگین به نظر رسیدن مو، باید از این روغن به مقدار کم استفاده کرد.

روغن زیتون به دلیل خاصیت آبرسانی بالا، می‌تواند موهای شما را در ماه‌های زمستان از خشکی ناشی از هوا محافظت کند. همچنین، مالیدن چند قطره روغن زیتون به موهای مجعد می‌تواند به نرمی و لطافت آنها کمک کند.

۳. روغن آرگان: بهترین روغن برای موهای رنگ شده

روغن آرگان، که از هسته‌های درخت آرگان بومی مراکش استخراج می‌شود، به عنوان گنجینه‌ای برای سلامت مو در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. این روغن جادویی، موهای وز، خشن و شکننده را تسکین می‌بخشد و به آنها درخششی طبیعی می‌بخشد.

علم نیز مهر تاییدی بر خواص شگفت‌انگیز روغن آرگان زده است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در برزیل انجام شد، نشان داد که این روغن به طور خاص برای موهای آسیب‌دیده از رنگ، نجات‌دهنده است. اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن آرگان، موها را نرم و لطیف می‌کنند و از آنها در برابر آسیب‌های ناشی از رنگ‌های اکسیداتیو، مانند رنگ‌های مورد استفاده برای موهای بلوند پلاتینی، محافظت می‌کنند.

اگر به دنبال موهایی سالم، درخشان و زیبا هستید، روغن آرگان را به برنامه مراقبت از موهای خود اضافه کنید. این طلای مایع، موهای شما را تغذیه و احیا می‌کند و آنها را به بهترین شکل خود نشان می‌دهد.

۴. روغن جوجوبا بهترین روغن برای موهای نازک

روغن جوجوبا، که از دانه‌های گیاه جوجوبا استخراج می‌شود، به دلیل داشتن موم مایع و اسیدهای چرب ضروری، مرطوب‌کننده‌ای فوق‌العاده برای موها است. به همین دلیل، سال‌ها است که در ترکیبات شامپوها و نرم‌کننده‌ها از آن استفاده می‌شود.

این روغن جادویی، نه تنها موهای کدر و بی‌روح را نرم و درخشان می‌کند، بلکه می‌تواند به رفع خشکی پوست سر و کنترل شوره سر نیز کمک کند.

علم نیز خواص روغن جوجوبا را تأیید می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ در مصر نشان داد که این روغن به طور مؤثر به فولیکول مو نفوذ می‌کند و از از دست رفتن پروتئینی که عامل نازک شدن مو است، جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، روغن جوجوبا شکستگی مو را کاهش می‌دهد و چربی اضافی (سبوم) که باعث چرب شدن مو می‌شود را از بین می‌برد.

با در نظر گرفتن این فواید، جای تعجب نیست که روغن جوجوبا به عنوان یک راز زیبایی طبیعی برای داشتن موهایی سالم و درخشان شناخته می‌شود.

۵. روغن آووکادو بهترین روغن برای موهای صاف تر و براق تر

آووکادو که سرشار از ویتامین E است می‌تواند به عنوان یک مکمل خوراکی برای مبارزه با ریزش مو مفید باشد.

اگرچه تحقیقات در مورد اثر مستقیم روغن آووکادو بر روی پوست سر برای جلوگیری از ریزش مو کافی نیست، اما این روغن حاوی اسیدهای چرب و مواد معدنی مغذی است که به سلامت مو کمک می‌کند. این مواد به تقویت کوتیکول، لایه بیرونی ساقه مو، کمک می‌کنند و در نتیجه موها درخشان‌تر، صاف‌تر و مقاوم‌تر در برابر شکستگی می‌شوند.

۶. روغن بادام شیرین: بهترین محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش

به دنبال راه حلی طبیعی برای موهای کدر و خشک هستید که سنگینی به موها اضافه نکند؟ روغن بادام شیرین را امتحان کنید! این روغن سبک، رطوبت مورد نیاز موها را به آنها می‌رساند و درخشش و طراوت آنها را بدون سنگین کردنشان، باز می‌گرداند.

علاوه بر این، روغن بادام شیرین می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست سر عمل کند و به رفع مشکل خشکی پوست سر و شوره سر کمک نماید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از روغن بادام شیرین، وجود اسیدهای چرب در آن است که به محافظت از مو در برابر اشعه مضر UV خورشید کمک می‌کند. این اشعه می‌تواند باعث خشکی، شکنندگی، و از دست رفتن رنگ و درخشش موها شود.

۷. روغن هسته انگور: بهترین روغن برای موهای وز و دو شاخ شده

به دنبال روغنی سبک و مغذی برای موهایتان هستید؟ روغن هسته انگور گزینه‌ای ایده‌آل برای شماست! این روغن که سرشار از آنتی‌اکسیدان است، موهای نازک و ظریف را تغذیه و آبرسانی می‌کند و در عین حال به رفع مشکلات رایج مو مانند وز، موخوره و خشکی مو کمک می‌کند.

موخوره زمانی رخ می‌دهد که انتهای موها به دلیل عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی نامناسب، استفاده بیش از حد از ابزارهای حالت‌دهنده مو و رنگ کردن، خشک و شکننده شوند.

مطالعات علمی نشان داده‌اند که روغن هسته انگور در مقایسه با سایر روغن‌ها، در ترمیم موهای آسیب‌دیده و دو شاخه‌شده، به ویژه زمانی که به طور مستقیم روی مو استفاده شود، بسیار مؤثرتر است. این روغن همچنین می‌تواند درخشش و شادابی موها را بدون سنگین کردن یا ایجاد چربی اضافی افزایش دهد.

۸. روغن مغز ماکادمیا: بهترین روغن برای حالت‌پذیری

روغن ماکادمیا، با ترکیبی غنی از مواد مغذی، ناجی موهای خشک و ضخیم است. این روغن جادویی، وز مو را به آرامش می‌رساند و موهای آسیب‌دیده از حرارت را ترمیم می‌کند.

راز نفوذ عمیق روغن ماکادمیا در مو، شباهت آن به روغن‌های طبیعی پوست است. به همین دلیل، قبل از شانه زدن، چند قطره از آن را به موهای ضخیم یا فر خود بزنید تا از گره خوردن و شکنندگی مو جلوگیری کنید، بدون آنکه ذره‌ای چربی روی موها باقی بماند.

با روغن ماکادمیا، موهایی نرم، درخشان و بدون وز را تجربه کنید!

۹. روغن بائوباب: بهترین روغن برای موهای فر

در دنیای مراقبت از مو، روغن‌های زیادی وجود دارند که همگی مدعی شگفت‌انگیز بودن هستند، اما روغن بائوباب گویی گنجی پنهان است که بسیاری از آن بی‌خبرند. این روغن که از میوه درخت بائوباب بومی آفریقا استخراج می‌شود، به سرعت در حال تبدیل شدن به راز محبوب افراد دارای موهای فر است و به دلایل خوبی هم این اتفاق می‌افتد.

روغن بائوباب یک نرم‌کننده فوق‌العاده قوی است که به موهای شما خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری می‌بخشد و درخششی زیبا و بدون چربی به آن هدیه می‌دهد. این روغن حتی در دماهای پایین به راحتی جذب مو می‌شود و سطح آن را برای جلوگیری از هدر رفتن رطوبت، به‌ویژه در برابر گرمای ابزارهای حالت‌دهنده و نور خورشید، مهر و موم می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که موهای آفریقایی به طور طبیعی نسبت به موهای آسیایی یا اروپایی، رطوبت کمتری دارند و بیشتر در معرض خشکی و شکنندگی قرار می‌گیرند. روغن بائوباب با آبرسانی عمیق و قفل کردن رطوبت در تار مو، به حفظ سلامتی و شادابی موهای فر کمک می‌کند و از آنها در برابر عوامل مضر محیطی محافظت می‌نماید.

اگر به دنبال روشی طبیعی برای ارتقای سلامت و زیبایی موهای فر خود هستید، روغن بائوباب را امتحان کنید. این روغن شگفت‌انگیز، موهای شما را نرم، درخشان و پر از طراوت خواهد کرد و به آنها کمک می‌کند تا فرهای زیبا و خوش‌حالت خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارند.

۱۰. روغن رزماری: بهترین روغن برای رشد مجدد مو

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که روغن رزماری می‌تواند به عنوان یک محرک رشد مو عمل کند و در افزایش تعداد موها به اندازه محلول مینوکسیدیل (موجود در محصول روگاین) موثر باشد.

در یک مطالعه بر روی 100 فرد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (نوعی ریزش مو ناشی از عدم تعادل هورمون تستوسترون)، مشخص شد که استفاده از روغن رزماری به مدت 3 تا 6 ماه، به اندازه مصرف روگاین، منجر به افزایش تعداد فولیکول های موی جدید در افراد شده است.

علاوه بر این، بر خلاف روگاین که ممکن است باعث خشکی و خارش پوست سر شود، روغن رزماری عوارض جانبی قابل توجهی به همراه ندارد.

با این حال، مکانیسم دقیق اثر روغن رزماری بر رشد مو هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

۱۱. روغن درخت چای: بهترین روغن برای درمان شوره سر

روغن درخت چای، عصاره ای معجزه آسا از دل طبیعت استرالیا و نیوزلند، که از گیاه Melaleuca alternifolia استخراج می شود، سال هاست که به عنوان درمانگر مشکلات پوستی، به خصوص آکنه، شناخته شده است. اما خواص این روغن به همین جا ختم نمی شود؛ تحقیقات نشان داده که روغن درخت چای می تواند در رفع شوره سر ناشی از درماتیت سبورئیک نیز موثر باشد.

راز قدرت روغن درخت چای در ترکیبات معطر آن به نام ترپن نهفته است. این ترپن ها با فعالیت ضد میکروبی خود، به جنگ قارچ هایی که عامل ایجاد درماتیت سبورئیک و دیگر علل شوره سر هستند می روند و ریشه ی این مشکل را خشک می کنند.

استفاده از روغن درخت چای، به عنوان یک راه حل طبیعی و جایگزین مناسب برای درمان های شیمیایی، می تواند طراوت و شادابی را به پوست و موی شما بازگرداند.

جمع بندی

روغن های گیاهی زیادی وجود دارند که با نفوذ به ساقه مو می توانند کیفیت آن را بهبود بخشند. این کار می تواند با افزایش رطوبت به رفع خشکی و موخوره کمک کند. حتی ممکن است به ترمیم موهای آسیب دیده و تقویت رشد مو یا کاهش ریزش مو کمک کند. 

برخی از این روغن ها مانند روغن نارگیل، زیتون، آووکادو و هسته انگور به راحتی در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی یافت می شوند. روغن های دیگر مانند آرگان، باباب، درخت چای، رزماری و بادام شیرین ممکن است در فروشگاه های مواد غذایی ارگانیک یا داروخانه ها یافت شوند.

این روغن ها را می توان به طور مستقیم به انتهای مو زد، به شامپو اضافه کرد یا برای درمان های بدون آبکشی مو استفاده کرد.

تیم سلامت

مقالات مرتبط