استفاده از رتینوید

۱۳ باور غلط که قبل از استفاده از رتینوید باید بدانید

تصویر پروفایل کانال روتین پوستی
در این مقاله می‌خوانید

به احتمال زیاد تا به حال در مورد فواید فوق العاده رتینوید ها برای پوست شنیده اید!

تحقیقات موثق  متعددی اثبات کرده اند که رتینوید ها باعث افزایش سرعت چرخش سلولی، تحریک کلاژن ، کمک به درمان آکنه، کاهش چین و چروک، کمرنگ شدن لکه ها و در نهایت بخشیدن ظاهری جوان تر و درخشان تر به پوست می شوند.

به دلیل وجود این همه فواید، به راحتی می توان گفت که شهرت آنها فراتر از علم پیش رفته است.

در اینجا ۱۳ باور غلط در مورد رتینوید ها را برای شما توضیح خواهیم داد تا دقیقا بدانید با استفاده از این ماده وارد چه مسیری می شوید.

۱. باور غلط: همه رتینویدها یکسان هستند

رتینویدها خانواده بزرگی از ترکیبات مشتق شده از ویتامین A هستند. در واقع انواع مختلفی از آنها وجود دارد که به صورت بدون نسخه و تجویزی، موضعی و خوراکی در دسترس هستند. بیایید به تفاوت‌های آنها بپردازیم.

رتینویدهای بدون نسخه (OTC) اغلب در سرم ها، کرم های دور چشم و مرطوب کننده های شبانه یافت می‌شوند.

انواع رتینویدها و تاثیرات آن‌ها:

  • رتینول: عوارض جانبی کمتری نسبت به اسید رتینوئیک (قوی‌ترین نوع که نیاز به نسخه پزشک دارد) دارد. در سطح سلولی پوست به فرم فعال تبدیل می‌شود، بنابراین برای مشاهده نتایج قابل توجه به چند ماه تا یک سال زمان نیاز است.
  • استرهای رتینوئید (رتینیل پالمیتات، رتینیل استات و رتینیل لینولئات): ضعیف‌ترین نوع در خانواده رتینوید‌ها هستند، اما برای افراد مبتدی یا کسانی که پوست حساسی دارند، نقطه شروع خوبی محسوب می‌شوند.
  • آداپالن (با نام تجاری دیفرین): سرعت رشد بیش از حد دیواره منافذ پوست را کند کرده و حساسیت پوست به التهاب را کاهش می‌دهد، بنابراین برای درمان آکنه ایده‌آل است.
  • اسید رتینوئیک (رتین-آ یا ترتینوئین): به دلیل اینکه نیازی به تبدیل در پوست ندارد، به طور قابل توجهی سریعتر از رتینوید عمل می‌کند.
  • ایزوترتینوئین (با نام تجاری آکوتان): داروی خوراکی است که برای انواع شدید آکنه تجویز می‌شود و نیاز به نظارت دقیق پزشک دارد.

۲. باور غلط: رتینوید‌ها پوست را نازک می‌کنند

این باور غلط به این دلیل رایج است که یکی از عوارض جانبی شروع مصرف رتینوید، پوسته پوسته شدن پوست است. بسیاری تصور می کنند که پوستشان در حال نازک شدن است، اما رتینوید در واقع کاملا برعکس عمل می کند. 

از آنجایی که رتینوید ها باعث تحریک تولید کلاژن می شوند، در واقع به ضخیم تر شدن پوست کمک می کنند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که یکی از نشانه های طبیعی افزایش سن، نازک شدن پوست است.

۳. باور غلط: افراد جوان نمی توانند از رتینوید استفاده کنند

هدف اولیه از رتینوید ها در واقع درمان آکنه بوده است و برای بسیاری از افراد جوان تجویز می شده است. تا دهه ۱۹۸۰ که مطالعه ای در مورد مزایای آن برای پوست – مانند کاهش خطوط ریز و روشن شدن لکه های تیره – منتشر شد، رتینوید ها به عنوان “ضد چروک” تبلیغ نشدند.

اما در واقع محدودیت سنی برای استفاده از رتینوید ها وجود ندارد. در عوض، این موضوع به شرایط پوستی بستگی دارد که تحت درمان قرار می گیرد. رتینوید بعد از کرم ضد آفتاب، یکی از بهترین مواد پیشگیری کننده از پیری پوست است.

۴. باور غلط: رتینوید ها باعث حساسیت بیشتر به نور خورشید می شوند

بسیاری از افراد نگرانند که استفاده از رتینوید ها پوست آنها را در برابر نور خورشید حساس تر کند. اما نگران نباشید، این موضوع صحت ندارد. رتینوید ها در مقابل نور خورشید تجزیه می شوند و همین امر باعث ناپایداری و کاهش اثربخشی آنها می شود. 

به همین دلیل است که آنها در تیوب‌های فلزی یا ظروف مات به فروش می رسند و توصیه می شود شبانه استفاده شوند. با این حال، تحقیقات گسترده ای روی رتینوید ها انجام شده است و با اطمینان بالایی نشان داده اند که خطر آفتاب سوختگی را افزایش نمی دهند. 

با این حال، این قضیه بهانه ای برای بیرون رفتن به آفتاب بدون محافظت مناسب از خورشید نیست! این کار کاملا ضد و نقیض است، زیرا بخش زیادی از پیری ناشی از عوامل خارجی به دلیل آسیب ناشی از نور خورشید است.

۵. باور غلط: طی ۴ تا ۶ هفته نتایج را مشاهده خواهید کرد

ای کاش این موضوع حقیقت داشت! برای رتینوید های بدون نسخه، ممکن است تا شش ماه و برای ترتینوئین تا سه ماه طول بکشد تا نتایج کامل قابل مشاهده باشند.

۶. باور غلط: در صورت پوسته پوسته شدن یا قرمزی پوست، باید مصرف رتینوید را قطع کنید

با مصرف رتینوید ها، اغلب شرایط “اول بدتر، بعد بهتر” را تجربه می کنید. عوارض جانبی رایج شامل خشکی، کشیدگی، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست – به خصوص در ابتدای مصرف – است.

این عوارض جانبی معمولا بعد از دو تا چهار هفته تا زمانی که پوست سازگار شود، فروکش می کنند و بعدا پوست شما از شما قدردانی خواهد کرد!

۷. باور غلط: برای دیدن نتایج باید روزانه استفاده شود

در حالت ایده آل مصرف روزانه هدف است، اما با چند بار مصرف در هفته نیز از مزایای آن بهره مند خواهید شد. سرعت مشاهده نتایج همچنین به قدرت و نوع رتینوید بستگی دارد.

۸. باور غلط: هر چه بیشتر بزنید، نتایج بهتر می شوند

استفاده بیش از حد از محصول می تواند اغلب عوارض ناخوشایندی مانند پوسته پوسته شدن و خشکی ایجاد کند. مقدار توصیه شده برای کل صورت تقریبا به اندازه یک نخود است.

۹. باور غلط: نباید از رتینوید در ناحیه دور چشم استفاده کرد

اکثر مردم تصور می کنند ناحیه حساس دور چشم برای استفاده از رتینوید خیلی ظریف است. با این حال، این ناحیه ای است که معمولا چین و چروک ها زودتر در آن ظاهر می شوند و می توانند بیشترین بهره را از اثرات تحریک کلاژن سازی رتینوید ببرند.

اگر پوست دور چشمتان حساس است، همیشه می توانید ابتدا از کرم دور چشم و سپس از رتینوید استفاده کنید.

۱۰. باور غلط: درصدهای بالاتر رتینوید نتایج بهتر یا سریع تری به شما می دهند

در مورد غلظت رتینوید، بسیاری فکر می کنند که بهتر است مستقیما به سراغ قوی ترین فرمول بروید، به این دلیل که فکر می کنند موثرتر است یا نتیجه سریع تری می دهد. این معمولا درست نیست و حتی می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند.

در مورد رتینوید ها، ایجاد تحمل (سازگاری) نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت. آن را مانند شروع دویدن در نظر بگیرید. که از یک ماراتن شروع نمی کنید، درسته؟ از نوع بدون نسخه تا تجویزی، روش های مختلفی برای استفاده از رتینوید وجود دارد. چیزی که برای یک نفر خوب عمل کند، ممکن است برای فرد دیگری مناسب نباشد.

هنگام دریافت نسخه از پزشک، آنها به شما در انتخاب بهترین درصد، فرمول و دفعات مصرف متناسب با نوع پوست و شرایط شما کمک می کنند.

۱۱. باور غلط: رتینوید ها باعث لایه برداری پوست می شوند

این یک باور غلط رایج است. از آنجایی که رتینوید ها مشتقات ویتامین A هستند، در واقع به عنوان آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شوند.

علاوه بر این، آنها یک ماده “ارتباط سلولی” هستند. این بدان معناست که وظیفه آنها “صحبت کردن” با سلول های پوست و تشویق سلول های سالم تر و جوان تر برای رسیدن به سطح پوست است.

به دلیل اینکه برخی از عوارض جانبی رتینوید شامل پوسته پوسته شدن و خشکی است، به راحتی می توان تصور کرد که پوست در حال لایه برداری است. با این حال، این عوارض جانبی در واقع نتیجه تحریک و خشکی پوست تا زمان سازگاری است، زیرا رتینوید ها به تنهایی قدرت پاک کردن یا حل کردن سلول های مرده پوست را ندارند.

۱۲. باور غلط: پوست های حساس نمی توانند رتینوید را تحمل کنند

شهرت رتینوید ها به عنوان یک ماده “خشن” است. مطمئنا، آنها ممکن است کمی تهاجمی باشند، اما افراد با پوست حساس همچنان می توانند با کمی تغییر در نحوه مصرف از آنها استفاده کنند.

بهترین کار این است که با احتیاط شروع کنید و یک یا دو بار در هفته از آن استفاده کنید. اغلب توصیه می شود که رتینوید را روی مرطوب کننده بزنید یا آن را با مرطوب کننده مخلوط کنید.

۱۳. باور غلط: فقط رتینوید های قوی (تجویزی) نتایج خوبی دارند

بسیاری از رتینوید های بدون نسخه نتایج واقعا عالی ارائه می دهند.

شاید Differin (آداپالن) را در داروخانه محل خود دیده باشید. آداپالن کمی متفاوت از رتینوید/اسید رتینوئیک عمل می کند. این روند “هیپرکراتینه شدن” (ضخیم شدن بیش از حد لایه شاخی پوست) یا رشد بیش از حد در دیواره منافذ را کند می کند و حساسیت پوست به التهاب را کاهش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که آداپالن نسبت به سایر رتینوید ها عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند، به همین دلیل است که برای آکنه بسیار مناسب است. اگر همزمان با پیری با آکنه نیز سر و کار دارید (که اتفاقی رایج است)، Differin ممکن است گزینه عالی برای شما باشد.

پس، آیا باید شروع به استفاده از رتینوید کنید؟

اگر به درمان یا پیشگیری از چین و چروک، خطوط ریز، لک، جای زخم و موارد دیگر علاقه مند هستید، اواخر دهه ۲۰ یا اوایل دهه ۳۰ زمان مناسبی برای شروع با رتینوید بدون نسخه یا حتی ترتینوئین (رتینوید قوی تجویزی) است.

در این بازه زمانی است که بدن شروع به تولید کمتر کلاژن و با سرعت کمتری نسبت به سال های قبل می کند. البته این موضوع همچنین به سبک زندگی شما و میزان آسیب ناشی از آفتاب که در آن سال ها انباشته شده است نیز بستگی دارد.

مقالات مرتبط