بهترین جایگزین گیاهی ماینوکسیدیل

بهترین جایگزین گیاهی ماینوکسیدیل چیست؟ (۱۰ مورد موثر)

در این مقاله می‌خوانید

دنبال جایگزینی گیاهی برای ماینوکسیدیل برای رشد مو هستید؟ 

ریزش مو مشکلی است که در بین زنان و مردان شایع است. این اغلب نتیجه انتخاب های سبک زندگی مانند استفاده بیش از حد از گرما برای حالت دادن مو، درمان های شیمیایی مو و رژیم غذایی نامناسب است. شرایطی مانند اضطراب و استرس نیز ممکن است در برخی افراد باعث ریزش مو شود. برخی از شرایط پزشکی مانند تغییرات هورمونی، بیماری های خود ایمنی و برخی درمان های پزشکی نیز منجر به ریزش مو یا آلوپسی می شوند.

ما در عصر علم و فناوری زندگی می کنیم، دانش و تحقیقات گسترده باعث شده است که چندین راه حل برای ریزش مو در دسترس باشد. یکی از شناخته شده ترین، رایج ترین و بسیار ارزان قیمت ترین درمان ها برای ریزش مو، ماینوکسیدیل است.

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل، که با نام تجاری روگین شناخته می‌شود، یک محلول موضعی است که برای کمک به رشد مجدد مو روی پوست سر استفاده می‌شود. این دارو برای درمان الگوی طاسی مردانه یا زنانه قابل استفاده است و اثربخشی ماینوکسیدیل در مورد ریزش مو در بین بزرگسالانی که به تازگی دچار ریزش مو شده‌اند، بسیار محبوب است.

با این حال، بررسی‌های انجام‌شده روی ماینوکسیدیل نشان می‌دهد که این دارو همه نگرانی‌های مربوط به ریزش مو را درمان نمی‌کند. این دارو روی افرادی که دچار ریزش موی بدون دلیل مشخص هستند یا موهایشان به صورت تکه‌ای می‌ریزد، تأثیری ندارد.

اثرات مثبت ماینوکسیدیل بر رشد مو به‌عنوان عارضه جانبی در کارآزمایی‌های بالینی که از ماینوکسیدیل برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌کردند، کشف شد. در حالی که این محصول در سال ۱۹۸۷ عرضه شد، اما تنها زمانی به شدت محبوب شد که ماینوکسیدیل برای ریزش مو از فرمول مایع به شکل فوم که استفاده از آن بسیار راحت‌تر است، تغییر یافت.

این زمانی بود که روگین آن را به چیزی که امروز هست تبدیل کرد: یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای آلوپسی، ریزش مو و نازک شدن مو. ماینوکسیدیل برای ریزش مو به محبوب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه برای افرادی که دچار مشکلات مو هستند، تبدیل شد.

نحوه عملکرد ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، دارویی که زمانی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شد، اکنون به عنوان راه حلی برای مبارزه با ریزش مو شناخته شده است. این دارو با گشاد کردن رگ های خونی، جریان خون را در پوست سر افزایش می دهد و به رسیدن مواد مغذی و اکسیژن بیشتر به فولیکول های مو کمک می کند. این امر به نوبه خود، مو را تقویت کرده و باعث رشد موهای جدید و ضخیم تر می شود.

معجزه ماینوکسیدیل بر روی موهای نازک و کم پشت، انقلابی در درمان ریزش مو ایجاد کرده است. بسیاری از افراد که از ریزش مو رنج می بردند، با استفاده از این دارو شاهد رویش مجدد موهای خود بوده اند.

با این حال، مانند هر داروی دیگری، ماینوکسیدیل نیز بدون عیب و نقص نیست. مشاهده نتایج حاصل از مصرف این دارو ممکن است 2 تا 4 ماه طول بکشد و پس از قطع مصرف، ریزش مو مجدداً آغاز خواهد شد.

علاوه بر این، ماینوکسیدیل تحت نظارت های شدید مانند سایر داروهای شیمیایی قرار ندارد و این موضوع می تواند استفاده از آن را تا حدی پر خطر کند.

بنابراین، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا استفاده از ماینوکسیدیل برای موهایتان بی خطر است؟

چرا باید به دنبال جایگزین برای ماینوکسیدیل باشید؟

این دارو علاوه بر خاصیت رشد مو، عوارض جانبی متعددی نیز به همراه دارد. به طور کلی، عوارض جانبی طولانی مدت ماینوکسیدیل در صورت مصرف با دوز مناسب شایع نیستند. با این حال، رایج ترین عوارض جانبی ماینوکسیدیل عبارتند از:

  • تحریک پوست سر (مانند سوزش و احساس سوزن سوزن شدن یا گرگرفتگی در محل مصرف)
  • رشد مو در نواحی مجاور (مانند پیشانی)
  • تغییر در بافت یا رنگ مو

عوارض جانبی شدیدتر و نادرتر ماینوکسیدیل عبارتند از:

  • رشد موهای زائد در صورت/ بدن
  • تپش قلب
  • غش
  • سرگیجه
  • تورم دست و پا
  • تنگی قفسه سینه
  • افزایش وزن
  • خستگی
  • درد قفسه سینه

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، قطع مصرف فوری محصول توصیه می شود. همچنین، کارشناسان مصرف آن را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی کنند.

هنوز به دنبال بهترین جایگزین برای ماینوکسیدیل نگشته اید؟ ما برای شما پیشنهاداتی داریم!

بهترین جایگزین های ماینوکسیدیل

دنیای مراقبت از مو پر از محصولات مختلف است، اما یافتن جایگزینی طبیعی و موثر برای ماینوکسیدیل که عوارض جانبی آن را نیز از بین ببرد، کار آسانی نیست. اگر به دنبال راه‌حلی طبیعی برای رشد مو هستید، ما به شما چند جایگزین عالی برای ماینوکسیدیل معرفی می‌کنیم که به طور خاص برای تقویت و تحریک رشد مو فرموله شده‌اند.

این جایگزین‌های طبیعی سرشار از مواد مغذی ضروری برای سلامت مو هستند و به شما کمک می‌کنند تا به طور طبیعی به موهایی بلندتر، ضخیم‌تر و پرپشت‌تر دست پیدا کنید.

۱. روغن کدو تنبل

کدوتنبل (Cucurbita pepo) از خانواده کدوییان است که بومی آمریکای شمالی می باشد. روغن هسته کدو تنبل که از این گیاه استخراج می شود، سرشار از فیتوسترول ها است. این روغن جایگزین طبیعی ایده آلی برای ماینوکسیدیل به شمار می رود. ترکیبات موجود در روغن هسته کدو تنبل، از تبدیل تستوسترون به فرم فعال آن یعنی دی هیدروتستوسترون (DHT) و سایر آندروژن ها جلوگیری می کند.

طبق یک مطالعه، مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم روغن هسته کدو تنبل به صورت خوراکی به مدت ۲۳ هفته در حدود ۷۵ بیمار مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (ریزش موی ارثی)، منجر به افزایش قابل توجه تراکم موی شرکت کنندگان شد. معمولا از این جایگزین ماینوکسیدیل به همراه سایر ترکیبات مانند عصاره گل پامچال، سبزیجات مخلوط، شبدر قرمز و گوجه فرنگی استفاده می شود که در این زمینه اثرات مفیدی به آن می بخشد.

تحقیقات بیشتری برای اطمینان از ثبات نتایج استفاده از روغن هسته کدو تنبل بر رشد مو و اینکه چقدر می تواند جایگزین طبیعی مناسبی برای ماینوکسیدیل باشد، مورد نیاز است.

۲. بیوتین

کمبود ویتامین B7 که با نام بیوتین نیز شناخته می‌شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. بنابراین، منطقی است که مصرف مکمل این ویتامین بتواند به مدیریت عوارض کمبود آن کمک کند. از این رو، بیوتین جایگزین مناسبی برای ماینوکسیدیل جهت رشد مو به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر، بیوتین به عنوان شناخته‌شده‌ترین جایگزین ماینوکسیدیل برای کمک به رشد مجدد مو مطرح شده است. نقش اصلی بیوتین کمک به بدن برای تبدیل غذا به انرژی است. همچنین بیوتین باعث افزایش استحکام ناخن، مو و پوست می‌شود. استفاده موضعی بیوتین روی پوست سر می‌تواند بسیار مؤثر باشد، زیرا به راحتی جذب می‌شود و با آبرسانی و باز کردن منافذ پوست سر به سلامت آن کمک می‌کند.

با این حال، مطالعات بالینی فعلی نشان می‌دهند که مصرف مکمل بیوتین تنها در موارد کمبود این ویتامین، راه حلی مؤثر برای مشکلات ریزش مو است.

۳. عصاره نخل اره ای  (Saw Palmetto)

در حالی که عصاره نخل اره ای نمی تواند از درمان های رایج ریزش مو پیشی بگیرد، اما مصرف آن به صورت موضعی یا خوراکی مزایای خاصی را به همراه دارد. مصرف خوراکی عصاره نخل اره ای در ۳۸ درصد از مردان باعث افزایش رشد مو می شود که آن را به جایگزین نسبتا خوبی برای ماینوکسیدیل تبدیل می کند.

این ماده از توت های درخت نخل سرینوئه ( اره ای) استخراج می شود. سرشار از اسیدهای چرب، فیتواسترول ها β-کاروتن و پلی ساکاریدها است که به آن کمک می کند تا به طور رقابتی و غیر انتخابی، مهارکننده تمام اشکال آنزیم 5α-ردوکتاز شود. علاوه بر این، فعالیت 3α-هیدروکسی استروئید دهیدروژناز را افزایش می دهد که باعث افزایش تبدیل آندروژن مضر به آندروستندیول می شود. در نتیجه، عصاره نخل اره ای با اثرگذاری بر چندین مسیر، با ریزش مو مقابله می کند.

این جایگزین طبیعی خاص ماینوکسیدیل همچنین به عنوان یک ماده موضعی در حال بررسی است، زیرا دارای نقش های درمانی متعددی است و برای افرادی که ترجیح می دهند از مکمل های خوراکی استفاده نکنند، انتخاب درمانی موثری است.

۴. روغن رزماری

روغن رزماری، یک جایگزین طبیعی دیگر برای ماینوکسیدیل، از رزماری، یک گیاه خوشبو و همیشه سبز به دست می‌آید. این روغن دارای خواص ضد قارچ، ضد باکتری، آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. 

رزماری به افزایش خونرسانی در مویرگ‌ها کمک می‌کند. در کارآزمایی بالینی روی بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک، استفاده موضعی از روغن رزماری به شکل لوسیون، از نظر اثرگذاری مشابه محلول موضعی ۲% ماینوکسیدیل بود که آن را به جایگزینی عالی برای ماینوکسیدیل جهت رشد مو تبدیل می‌کند. 

علاوه بر این، روغن رزماری اساساً یک جایگزین بی‌خطر و طبیعی برای ماینوکسیدیل است زیرا در دریافت‌کنندگان هیچ عارضه جانبی ایجاد نکرده است.

۵. کاپسایسین

کاپسایسین که از فلفل به دست می‌آید، ماده‌ای است که در برخی فلفل‌ها یافت می‌شود و به عنوان جایگزین ماینوکسیدیل مورد مطالعه قرار گرفته است. این ماده هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی قابل استفاده است.

در یک آزمایش ۵ ماهه، کاپسایسین موضعی در مقایسه با دارونما به رشد بهتر مو کمک کرد. با این حال، استفاده موضعی از کاپسایسین منجر به رشد موهای کرکی می‌شود، در حالی که افراد مبتلا به ریزش مو به دنبال موهای ضخیم‌تر هستند. این موضوع یک مانع بزرگ به شمار می‌رود.

۶.کورکومین (Curcumin)

کورکومین ماده اصلی زردچوبه است و قرن هاست که به صورت درمانی برای مقابله با التهاب استفاده می شود. کورکومین یک جایگزین عالی طبیعی برای ماینوکسیدیل است زیرا با کاهش سیتوکین های التهابی که در تحلیل رفتن فولیکول های مو نقش دارند، عمل می کند. همچنین دارای خواص ضد میکروبی، ضد توموری، آنتی اکسیدانی و ضد آندروژن است.

تحقیقات هنوز شواهد کافی در مورد اثربخشی عصاره کورکومین به تنهایی برای رشد مو ندارند؛ اما اثر هم افزایی آن در صورت استفاده همزمان با ماینوکسیدیل به راحتی قابل تصور است. کورکومین نقش مهمی در افزایش نفوذ ماینوکسیدیل در لایه اپیدرم (لایه بیرونی پوست) دارد و در نتیجه در دسترس بودن دارو را در بیماران بهبود می بخشد. بنابراین، کورکومین نه تنها به عنوان یک جایگزین طبیعی برای ماینوکسیدیل قابل استفاده است، بلکه می تواند اثربخشی دارو را نیز افزایش دهد.

۷. آب پیاز

آب پیاز، جایگزین طبیعی فوق العاده دیگری برای ماینوکسیدیل است. اگرچه نحوه عملکرد آب پیاز در بیماران مبتلا به آلوپسی آره‌آ (ریزش مو سکه‌ای) کاملاً مشخص نیست، اما تصور بر این است که ترکیبات مختلف موجود در آن مانند فنول‌ها و سولفور، با تحریک پوست سر باعث فعال شدن سیستم ایمنی به شکل رقابتی شده و در نتیجه، رشد مو را تحریک می‌کنند.

کارایی آب پیاز به صورت موضعی در کنترل آلوپسی بررسی شده و نتایج آن نشان داد که استفاده موضعی از آب پیاز به مدت ۸ هفته منجر به رویش مجدد کامل مو شده است. تنها عارضه جانبی گزارش شده در این بررسی، بوی تند و ناخوشایند آب پیاز بوده است.

۸. پروسیانیدین

پروسیانیدین نوعی فلاونوئید است که به طور عمده در گیاهانی مانند دارچین، سیب، انگور و کاکائو یافت می شود. این ماده دارای خواص ضد قارچی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. همچنین پروسیانیدین باعث تحریک فاز آناژن (Anagen) در رشد مو می شود که آن را به عنوان جایگزینی کارآمد برای ماینوکسیدیل در زمینه رشد مو مطرح می کند.

مصرف خوراکی مکمل پروسیانیدین در تمام معیارهای بالینی برای مو بسیار مؤثر بوده است، به طوری که پس از ۲ ماه باعث افزایش تراکم مو، وزن مو و میزان کراتین در مو می شود. پروسیانیدین همچنین به مقابله با اثرات TGF-β در بدن کمک می کند که مانع رشد مو می شود. همه این ویژگی ها کارایی پروسیانیدین را به عنوان جایگزینی برای ماینوکسیدیل به اثبات می رساند. برای تقویت و سلامت مو، مصرف این قرص های حاوی مواد مغذی مو را امتحان کنید و به موهایتان فرصت مبارزه بدهید.

۹. کافئین

DHT آندروژن مضری است که رشد موهای جدید را بسیار دشوار می کند. در حال حاضر چندین محصول مختلف “ضد DHT” در بازار وجود دارد. این محصولات برای متوقف کردن تبدیل تستوسترون به DHT ساخته شده اند که در نتیجه به کاهش ریزش مو کمک می کند.

طبق یک مطالعه اخیر، کافئین در کمک به کم کردن اثرات DHT روی مو نتایج فوق العاده ای را نشان داده است – به همین دلیل است که ممکن است آن را به عنوان یک ماده اولیه در بسیاری از محصولات رشد مجدد مو پیدا کنید. شما می توانید از اثرات این جایگزین ماینوکسیدیل لذت ببرید، اگر کافئین را در برنامه مراقبت از موی خود بگنجانید و این کار را می توانید با استفاده از محصولات موی حاوی کافئین انجام دهید.

این جایگزین ماینوکسیدیل برای رشد مو به عنوان یک مهارکننده فسفودی استراز عمل می کند و با تحریک تکثیر سلول ها کار می کند. مطالعات متعددی گزارش کرده اند که این جایگزین طبیعی ماینوکسیدیل اثرات منفی تستوسترون بر رشد مو را مسدود می کند و نه تنها باعث بلند شدن ساقه مو می شود، بلکه دوره فاز آناژن (رشد فعال مو) را نیز طولانی کرده و تکثیر سلول های بنیادی را تحریک می کند. همچنین به کاهش بیان برخی از مهارکننده های رشد مو در حالی که فعالیت عوامل رشد را که به عنوان تقویت کننده های رشد مو عمل می کنند، افزایش می دهد. فولیکول های مو در زنان نیز حساسیت بیشتری نسبت به استفاده از کافئین نشان می دهند.

مطالعات نشان داده اند که استفاده مداوم از این جایگزین ماینوکسیدیل به مدت شش ماه به صورت روزانه، تعداد کمتری از تارهای مو را در تست کشیدن مو و هنگام شانه زدن نشان داده است. سرعت ریزش مو به نظر می رسد کاهش یافته و به طور کلی ریزش مو بسیار کمی مشاهده شده است که آن را به یک جایگزین فوق العاده موثر ماینوکسیدیل برای رشد مو تبدیل می کند. لوسیون کافئین نیز در این زمینه با نتایج مشابه موثر بوده است.

۱۰. آمینو اسیدها

تحقیقات نشان داده است که برخی از آمینو اسیدها می توانند جایگزین مناسبی برای ماینوکسیدیل باشند. در میان آنها، سیستئین و لیزین به طور خاص روی انسان ها مورد بررسی قرار گرفته اند. با این حال، در این مطالعات، این آمینو اسیدها همراه با مواد دیگری مانند ویتامین B12، سلنیوم، بیوتین و ویتامین C استفاده شده اند. نتایج این مطالعات نشان می دهد که ریزش مو در زنان بعد از شش ماه استفاده از این ترکیب به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

همچنین، مطالعات دیگری وجود دارند که اثر هم افزایی سیستئین با سایر مواد را بررسی کرده اند و نتایج امیدوارکننده ای به عنوان جایگزین ماینوکسیدیل به دست آمده است.

منابع 

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/in-depth/high-blood-pressure-medication/art-20048154
  2. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/minoxidil-topical-route/side-effects/drg-20068750?p=1
  3. https://www.drugs.com/rogaine.html
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/68082
  5. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-4632.2007.03119.x
  6. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/picture-of-the-hair
  7. https://medlineplus.gov/genetics/condition/androgenetic-alopecia/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK430924/
  9. https://www.cuimc.columbia.edu/news/studies-uncover-new-approaches-combat-hair-loss-men-and-women
  10. https://link.springer.com/article/10.1007/s13659-020-00267-9#Sec12
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17569567/
  12. https://www.karger.com/Article/FullText/492035
  13. https://www.karger.com/article/fulltext/492035#ref12
  14. https://www.karger.com/article/fulltext/492035#ref23

مقالات مرتبط